Hur länge transport utan rast?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare eyz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 248

eyz

Trådstartare
Hur länge kan man köra en häst i transport utan att ta rast? Eller ja, hur gör ni? Inte vad regelverket säger utan era humana åsikter!

Sv: Hur länge transport utan rast?

Det beror helt på om hästen tycker det är jobbigt att åka eller ej!
För en häst kan en timme vara väldigt långt, medans en lugn, resvan häst kan åka många timmar utan att stanna. Dessutom är ju i stort sett egentligen det enda man åstadkommer med att stanna, är att resan tar längre tid, och hästen får stå längre på transporten innan den får komma av och vila ordentligt. En timme eller så vid vägkanten gör varken till eller från för de flesta hästar. För att hämta sig efter en lång transport, kan hästen behöva många dagar.
Däremot kan man ju stanna för att erbjuda vatten, men många hästar vill ju inte dricka om resan inte tar väldigt många timmar. (Men man erbjuder ju naturligtvis ändå!)

Men det är som sagt väldig individuellt hur hästen påverkas av att resa. Man får läsa sin häst helt enkelt!

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: yamyam
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna