Hur länge tycker ni man kan vänta på maten på en restaurang?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 11 103
När jag jobbade på en finare restaurang för typ ett sekel sedan (:angel:) hade vi regeln att gästerna skulle ha huvudrätten inom 40min. Men då beställde de flesta gäster förrätt.

Som kökschef svarar jag att det beror på 3 saker:

1) hur lång tillagningstid maten på menyn har
2) hur många gäster som finns i lokalen
3) om man har förbokat bord eller inte

Generellt sett så har våra gäster sin mat inom 20 minuter, men har man inte bokat bord och det kommer 40-50 pers på kort tid (eller som vi hade förra fredagen: 79 pers som kom inom loppet av en timme varav bara 14 hade förbokat) så får man vänta längre på sin mat och det tror jag faktiskt att de flesta inser..

Normalt är väl ungefär 20-30 min. Men sen inser jag också att beroende på vilken typ av rätt jag beställer kan det gå fortare eller långsammare.
Är stället dessutom knökfullt så tar det förstås längre tid.
När vi däremot väntade 1,5h och bara fått dricka trots påminnelser och stället inte ens var halvfullt så gick vi bara till ett annat ställe.
För den väntetiden var verkligen inte okej med omständigheterna.

20-30min.
kan självklart acceptera att det tar längre tid om det kommer mycket folk på en gång eller om man är i ett stort sällskap och inte har förbeställt.

Liknande trådar

Samhälle Blir lätt irrirterad när jag går in på en hemsida för en restaurang för att kolla in menyn och enda hänvisningen som finns är att man... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 742
Senast: hastflicka
·
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 171
Senast: MiaMia
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 459
Senast: Tantan
·
Mat Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 647
Senast: Sanna25
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka