Bukefalos 28 år!

Hur långt åker ni till regelbunden träning?

Prova dig fram med tränare på närmare håll. Och så kan du ha en tränare längre bort som månadstränare som kompletterar.

Jag rider sen drygt ett år tillbaka för en vän som har meriter upp till StG, men som inte är en bokstavstränare. Med hennes hjälp har jag utvecklats mer än jag gjort med någon annan fancy A-tränare och svårklassryttare jag tidigare ridit för. Dels för att vår kommunikation stämmer så bra och dels för att det möjliggör att träna ofta-det är guld värt:).

Visst är det så. Har ju min tränare hemma jag ridit för i många år samt jobbar för och står i stallet hos men jag har på senaste tiden känns att hen inte ser mina problem i ridningen som jag känner av så väl. Om det beror på hemmablindet eller vad vet jag inte men jag tror att ett par nya ögon kan vara nyttig. Kommer fortsäta rida för min vanliga precis som vanligt för hen hjälper oss massor men behöver lite ny input bara.

Behöver verkligen ingen fancy tränare, är inte så duktig så det är bortkastat. Behöver någon som kan förklara och lära mig känna av bättre.
 
Behöver verkligen ingen fancy tränare, är inte så duktig så det är bortkastat. Behöver någon som kan förklara och lära mig känna av bättre.

Oj vad vi tänker olika, jag tänker precis tvärt om.

I mina ögon är det bortkastat att inte rida för någon riktigt duktig trots att jag själv bara rider lätta klasser.
Förra året insåg jag att jag kastat tusentals kronor i sjön och år av träning som inte gett något vidare resultat :meh:

Sen jag började rida för min betydligt duktigare tränare har SÅÅ mycket fallit på plats, det som alla andra tränare sagt att jag varit så himla bra på sa nuvarande tränare (med finare ord) att jag suger på och när jag börjat rida mer åt det hållet som hon vill att jag ska så går hästen helt plötsligt sååå mycket bättre.
Jättekul att ha hittat rätt, men det svider att jag suttit och gjort så fel, tränat så fel, lagt så mycket tid och pengar på något som är fel för att få lov att plöja ned ännu mera pengar på att försöka lära om och lära rätt vilket är lättare sagt än gjort :mad: :down:

Men bra kommunikation och att kunna träna ofta är såklart superviktigt för att utvecklas och det kommer ju inte automatiskt för att någon är en svårklassryttare.
Men jag tror att man behöver rida de högre klasserna själv för att kunna lära ut riktigt bra.
 
Då jag känner att jag och hästen måste få en boost i träningen och lite nya ögon på oss letar jag efter en ny tränare att åka regelbundet till. Varje eller varannan vecka vill jag men det känns alltid som om jag behöver åka så långt och tiden finns inte riktigt.

Blir oftast 1- 2h resväg dit. Är jag löjlig som tycker det är lång resväg för en träning? Behöver jag bara bita ihop och köra.

Hur långt åker ni?

Jag kör 20-30 min för att träna i ridhus några gånger per vecka, och när min tränare är här åker jag 1h enkel väg. Helt ok tycker jag.
 
Då jag känner att jag och hästen måste få en boost i träningen och lite nya ögon på oss letar jag efter en ny tränare att åka regelbundet till. Varje eller varannan vecka vill jag men det känns alltid som om jag behöver åka så långt och tiden finns inte riktigt.

Blir oftast 1- 2h resväg dit. Är jag löjlig som tycker det är lång resväg för en träning? Behöver jag bara bita ihop och köra.

Hur långt åker ni?

Just nu tränar jag i hemmaridhuset ca 1gng/vecka, skippar ibland någon vecka om det inte passar (stallägaren är dressyrdomare och håller även träningar). Åker 10 min och rider för annan tränare ca 1-2 gång/månad (tränaren flyger ner så det är två dagar på raken när det är, rider ibland båda dagarna och ibland bara en).

Lagom tycker jag :angel:

Men max för mig skulle nog vara 30 min för varje vecka. För en gång/månad en timme. Det ska vara något riktigt speciellt om jag skulle åka längre än så, men så är jag ju bortskämd skåning med "bra" tränare överallt också ;)
 
Oj vad vi tänker olika, jag tänker precis tvärt om.

I mina ögon är det bortkastat att inte rida för någon riktigt duktig trots att jag själv bara rider lätta klasser.
Förra året insåg jag att jag kastat tusentals kronor i sjön och år av träning som inte gett något vidare resultat :meh:

Sen jag började rida för min betydligt duktigare tränare har SÅÅ mycket fallit på plats, det som alla andra tränare sagt att jag varit så himla bra på sa nuvarande tränare (med finare ord) att jag suger på och när jag börjat rida mer åt det hållet som hon vill att jag ska så går hästen helt plötsligt sååå mycket bättre.
Jättekul att ha hittat rätt, men det svider att jag suttit och gjort så fel, tränat så fel, lagt så mycket tid och pengar på något som är fel för att få lov att plöja ned ännu mera pengar på att försöka lära om och lära rätt vilket är lättare sagt än gjort :mad: :down:

Men bra kommunikation och att kunna träna ofta är såklart superviktigt för att utvecklas och det kommer ju inte automatiskt för att någon är en svårklassryttare.
Men jag tror att man behöver rida de högre klasserna själv för att kunna lära ut riktigt bra.

Oj uttryckte mig visst inte rätt där. Menade verkligen inte att det är bortkastat att träna för någon duktig hade jag platsat hos en å duktig hade jag absolut velat det. Jag menade att det är bortkastat att slösa bort en plats på mig när många andra duktigare behöver den.
Får någon gång i halvåret rida för min tränares tränare som är GP domare och det är så roligt och lärorikt och hade gärna gjort det oftare men dels säger ekonomin nej och dels tiden (res tid 1h 15 min enkel resa) och sen känner jag så tydligt att jag inte platsar, är inte tillräckligt bra helt enkelt.
 
Just nu tränar jag i hemmaridhuset ca 1gng/vecka, skippar ibland någon vecka om det inte passar (stallägaren är dressyrdomare och håller även träningar). Åker 10 min och rider för annan tränare ca 1-2 gång/månad (tränaren flyger ner så det är två dagar på raken när det är, rider ibland båda dagarna och ibland bara en).

Lagom tycker jag :angel:

Men max för mig skulle nog vara 30 min för varje vecka. För en gång/månad en timme. Det ska vara något riktigt speciellt om jag skulle åka längre än så, men så är jag ju bortskämd skåning med "bra" tränare överallt också ;)

Det är till skåne man ska helt enkelt!
 
Oj uttryckte mig visst inte rätt där. Menade verkligen inte att det är bortkastat att träna för någon duktig hade jag platsat hos en å duktig hade jag absolut velat det. Jag menade att det är bortkastat att slösa bort en plats på mig när många andra duktigare behöver den.
Får någon gång i halvåret rida för min tränares tränare som är GP domare och det är så roligt och lärorikt och hade gärna gjort det oftare men dels säger ekonomin nej och dels tiden (res tid 1h 15 min enkel resa) och sen känner jag så tydligt att jag inte platsar, är inte tillräckligt bra helt enkelt.

Jag tycker du tänker fel :p

Självklart platsar du!
Alla måste ju lära sig någon gång och att få lära sig rätt av de bästa är du också värd precis som alla andra, så det så!
Att ekonomi och tid fattas tycker jag är en annan sak.
Vilken nivå man rider på tycker jag inte har med saken att göra...
 
Jag åker max 20 min för träningar, men det är för att det finns tränare så nära som jag trivs med och det är bortskämt för att det helt enkelt finns den möjligheten. Händer ngn gång i månaden, ibland mer sällan och ibland oftare. Rider en annan häst just nu sen ett tag tillbaka parallellt med min egen, och där blir det att man åker iväg med den lite oftare. Om möjligheten inte hade funnits med så korta ressträckor och tränare som passar osv, hade jag definitivt kunnat tänka mig att åka typ 45 min, men inte mkt längre faktiskt.
Till vardags tränar jag hemma en gång i veckan, har min tränare som kommer till mig, och det är en av de stora anledningarna att jag vill stå uppstallad där jag står och stått i många år nu, med ridhus osv, för att slippa kajka iväg vardagkvällar och komma hem supersent osv, är mkt annat som skall hinnas med också. Att få tränaren till sig hemma på plats är guld värt för min del!
 
Svarade i telefon samtidigt som jag skulle lägga till i mitt inlägg och sen hade tiden gått ut, men: för att lägga mig i diskussionen om tränar nivå osv, så jag tycker definitivt inte att nivån på tränarens egen ridning måste vara superhöga klasser för att den ska vara en bra tränare för ett grundekipage! Snarare skulle jag säga tvärtom ibland. Om man inte är pedagogiskt lagd eller har förmåga att omvandla sina egna erfarenheter eller känsla i ord, så spelar bokstaven ingen roll ffa inte för ett grundekipage, de kan inte ta till sig öht om pedagogik saknas. Kunskap, oavsett yrke eller ämne osv, är inte ekvivalent med att kunna förmedla eller vara pedagogisk på ngt sätt!
Jag har träffat alltför många grundekipage genom åren som tränat (och tränar för det händer hela tiden att folk misstar hög bokstav för att det är bra i sig), som hade tjänat på att hellre träna för en tränare med lägre bokstav, en gång i veckan tex, än att rida för A-tränare 2 ggr eller en gång i månaden för dyra pengar.
Likaså har jag sett A-tränare ta emot grundekipage för att de främst vill tjäna ihop sitt levebröd, trots att de inte har motivationen för såna ekipage eller inspireras av dem. Då blir det rätt tråkigt. Många A-tränare som inte tar emot grundekipage just av den anledningen, att de själva inte inspireras eller får så mkt ut av det, men många tolkar det då som att de är exkluderade, vilket jag inte håller med om alls, snarare tycker jag det hedrar såna tränare som faktiskt inser själva att det inte passar dem, och därmed hellre säger ifrån än att bara ta in levebröd så att säga.

Det viktigaste på grundnivå och faktiskt tror jag även högre, är att man trivs med sin tränare och känner att man litar på denne, är trygg med dennes filosofi och utbildningssätt, och att man utvecklas och kommer vidare på vägen.
 
Hur långt åker ni?


Jag åker 30 min = ca 1,5-2 mil en gång i veckan till min hopptränare. Dressyrtränare tränar jag faktiskt bara för ungefär en gång i månaden, ibland varannan månad, då kommer han hit från Skåne så jag har bara 20 min dit han kommer till, ca 1-1,5 mil.
Har inte riktigt hittat nån hemmatränare i dressyren som det är värt o betala för ;)
 
Jag åker en timme varannan vecka, enkel väg. Är det tvådagarsträning så blir det två dgr i rad.
Visst, mitt i vintern känns det men det jobbiga med att åka iväg tycker jag är att koppla på transport, packa osv. När vi väl är på väg spelar 30 el 60 min inte så stor roll. Jag trivs med min tränare och tycker det är värt det.
Jag kan ju åka 30-40 min bara för att få rida ut någon annansyans än hemma eller till galoppbana för att få flåsträning.

Ang nivå så tänker jag lite som mackan, min ridning är på en nivå som inte inspirerar high class-tränarna ändå så för att få lite engagemang är rätt tränare, om än lägre bokstav, en som jag har får bra kommunikationen med. För mig är det jätteviktigt, i kombo med att de ändå har viss kunskapsnivå.
 
´Trevligt med många olika åsikter men vad jag förstår så anser många att tiden är ganska viktig och 40 min är ganska lagom om man inte har turen med hemma tränare som vissa här verkar ha ;)
Haha, jag har ju också den lyxen egentligen, var ju mest bara ute efter nya ögon på mig.

Hur som helst nu så pratade vi lite igår och jag försökte förklara vad jag tycker känns så besvärligt i ridningen och nu ska vi ha en träningsperiod och se om jag kan komma till bättre ridning. Själva ridningen går inte så dåligt egentligen, bara det att jag aldrig känner mig nöjd. Ridit ett par LA:3 och LA:4:or på 65% men jag drar på mig ryttarmissar helat tiden.
Så nu blir det träning var tredje dag. Två gånger hemma och en gång borta osv så får vi se om vi lyckas klura ut nått. :bump:
 
Jag åker ca 2 mil tar väl 30 min kanske, ganska lagom :) Men skulle kunna köra längre sträcka med om det skulle behövas :) Men här finns rätt mkt tränare runt omkring Laholm :)
 
Då jag känner att jag och hästen måste få en boost i träningen och lite nya ögon på oss letar jag efter en ny tränare att åka regelbundet till. Varje eller varannan vecka vill jag men det känns alltid som om jag behöver åka så långt och tiden finns inte riktigt.

Blir oftast 1- 2h resväg dit. Är jag löjlig som tycker det är lång resväg för en träning? Behöver jag bara bita ihop och köra.

Hur långt åker ni?

Nu bor jag hos mina tränare eg sen 10 mån tillbaks(är hemma på sommarlov). Men annars:
Jag har svårt att åka regelbundet iom den tid det tar. Alltså har jag valt att stalla upp i stall dit mina tränare antingen redan kommer eller de kan komma till. Det har gjort att jag begränsat mig väldigt i stallval och även då också i var jag bor själv.

Under ca 3 månader på sommaren så jobbar ena tränaren bara hemifrån. Då har jag åkt dit och passat på att vara där några dagar för att maximera träningen. Det tar ca 1 h att köra dit med häst. Så att träna på hemmaplanen sparar mig mer än 2 h.
Nu är ridfröken dock just och kommer extra till oss i sommar. Så jag slipper krångla med att åka. Bääästa tränaren!

Jag har hittat det system jag vill rida enligt. Och det lär ingen annan ut. Så jag kan inte bara ta "en hög bokstav" och träna för denne, tyvärr. Det hade gjort det hela enklare. ;)
 
Nu bor jag hos mina tränare eg sen 10 mån tillbaks(är hemma på sommarlov). Men annars:
Jag har svårt att åka regelbundet iom den tid det tar. Alltså har jag valt att stalla upp i stall dit mina tränare antingen redan kommer eller de kan komma till. Det har gjort att jag begränsat mig väldigt i stallval och även då också i var jag bor själv.

Under ca 3 månader på sommaren så jobbar ena tränaren bara hemifrån. Då har jag åkt dit och passat på att vara där några dagar för att maximera träningen. Det tar ca 1 h att köra dit med häst. Så att träna på hemmaplanen sparar mig mer än 2 h.
Nu är ridfröken dock just och kommer extra till oss i sommar. Så jag slipper krångla med att åka. Bääästa tränaren!

Jag har hittat det system jag vill rida enligt. Och det lär ingen annan ut. Så jag kan inte bara ta "en hög bokstav" och träna för denne, tyvärr. Det hade gjort det hela enklare. ;)

Så härligt det låter! Underbart att du hittat ett system och någon som passar perfekt. :)
 
Jag har den lyxen att jag bara behöver ta hästarna ut ur stallet och in i ridhuset, då min tränare kört ut till mig. Har dock fler hästar än vad som anser "normalt".. Hade varit jobbigt att ligga och köra. Kvinnan jag tränar för har egentligen inga elever utan vi är bara två personer som tränar för henne. Hon anser att det är alldeles lagom :angel:
 
Det är till skåne man ska helt enkelt!

Jag tyckte det var mycket svårare att hitta bra tränare i Skåne. Körde ett tag (6 mil) till en mycket välrenomerad unghästryttare med GP-placeringar men hen var sjukt oengagerad för mig på min gräsrotsnivå. Så i slutet innan jag flyttade upp hit red jag markarbete för en hoppränare. Det gav betydligt mer i jämförelse. Stod dessutom uppstallad hos tränaren så det blev enkelt.

Här uppe är jag fortfarande förvånad över det väldigt bra utbudet av tränare. Finns bokstavstränare på olika nivåer på i princip samtliga anläggningar i krokarna. Bor mellan 100 meter och 5 mil från 6 olika anläggningar som alla tar in tränare. Förutsättningarna här är mao ännu smidigare än i Skåne!
 
Då jag känner att jag och hästen måste få en boost i träningen och lite nya ögon på oss letar jag efter en ny tränare att åka regelbundet till. Varje eller varannan vecka vill jag men det känns alltid som om jag behöver åka så långt och tiden finns inte riktigt.

Blir oftast 1- 2h resväg dit. Är jag löjlig som tycker det är lång resväg för en träning? Behöver jag bara bita ihop och köra.

Hur långt åker ni?
jag har runt 30 min till tränare, allt över en timme är långt tycker jag :p. bor dock i skåne och har fullt av tränare i närheten.

"nuvarande" tränare är 20- 30 och 40min bort med bil om man slökör som jag brukar göra med släp ^_^.

med " menar jag att jag inte tränar för ngn för tillfället men de jag tränat för har varit på de tiderna. har slappat till ordentligt på träningsfronten. ska dra igen med ft nu och dit är det ca 30min.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: hamilton1
·
  • Artikel
Dagbok Idag känns det som att det är värt att reflektera vad är träning för den klassiska amatören. Småbarns förälder med heltidsjobb och 2...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Marinelady
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp