Bukefalos 28 år!

Hur långt får chefen gå?

Det tycker inte jag. Lika som att man förväntas ta sig till vanliga arbetsplatsen för egen maskin, utan ersättning. Är taxi enda alternativet liksom? Varför mertid?

Eller kanske jag missförstår.
Så om du får ett sms en kvart innan du börjar så är det rimligt att du ska lägga ytterligare en timme på restid samt utan ersättning ta dig till din nya arbetsplats och därmed få en längre arbetsdag? Jag har verkligen jättesvårt att se att det skulle stå så i ett avtal för ingen hade ju skrivit på.
 
Det tycker inte jag. Lika som att man förväntas ta sig till vanliga arbetsplatsen för egen maskin, utan ersättning. Är taxi enda alternativet liksom? Varför mertid?

Eller kanske jag missförstår.
Det blev ju mertid och taxi om personen redan hade åkt buss halvvägs till sin ordinarie arbetsplats och sedan får veta att hen ska inställa sig på en annan arbetsplats på andra sidan stan. Då måste ju hen först lyckas komma av bussen, sedan ta en annan buss till en knutpunkt och ta en tredje buss till arbetsplatsen som hen skulle till. Om det var tio minuter kvar till att vara framme så är det väl då självklart att man kommer sent. Det ska ju arbetstagaren inte behöva stå för, de 40 minutrarna det kan ta att byta väg mitt i.

Likaså om arbetstagaren redan är framme vid sin arbetsplats 07:30 som hen trodde hen skulle till och sedan ska istället inställa sig på en annan arbetsplats på andra sidan stan 07:30, då får ju arbetstagaren då tydligen betala för taxin dit och sedan dessutom förlora 30 min flex för att hen kom försent.

Det är ju orimligt. Arbetsgivaren måste ju stå för den extra restiden och färden dit om arbetstagaren får en ny arbetsplats att vara på under sin resväg eller när hen kommit fram.
 
Alla: ok jag tänkte mer generellt. Att man kvällen innan får veta att man ska någon annan stans, eller att man får veta fen minuter innan (men utan att det blir mertid).

Det händer säkert I många yrken, men oftast väljer man väl de med bil och utan barn...
 
Alla: ok jag tänkte mer generellt. Att man kvällen innan får veta att man ska någon annan stans, eller att man får veta fen minuter innan (men utan att det blir mertid).

Det händer säkert I många yrken, men oftast väljer man väl de med bil och utan barn...
Kanske om det ingår i tjänsten tex och man vet ungefärlig resväg dit (om jag 5 min innan jag skulle åka fick en annan plats som jag aldrig hört talas om skulle jag få klara problem att hinna i tid, söka tunnelbanor o bussar osv). Om vi jobbar på en mässa ett par dagar får vi ju inte reseersättning el tid om det är inom samma stad som kontoret. Men vi kan absolut få parkeringsersättning (dyrt vid mässor) och lunch (dyrt vid mässor).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tanken har dels funnits i huvudet ett tag, och dels väcktes den igen nu av tråden om sambo som inte söker jobb. Ni som jobbar inom...
2
Svar
20
· Visningar
2 310
Senast: Eloise
·
Gravid - 1år Jag gör en liten spin off på min egna tråd då detta berör ämnet jobb men på ett annat sätt.Jag behöver få höra andras tankar och åsikter...
Svar
7
· Visningar
1 047
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp