Hur långt in på säsongen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare amkm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 025

amkm

Trådstartare
är det vanligt att man försöker betäcka ett sto?
Och ur länge tänker ni försöka,alltså med era ej dräktiga ston?

Mitt sto var inte dräktigt när hon kollades i måndags, och jag tänker inte försöka igen i år för jag tycker att det är för sent på säsongen.

Vi försöker i regel till 15/8 sedan brukar vi sluta, då är åtminstonde halva sommaren kvar.

Jag vill inte ha föl senare är mitten av juli, så jag kan försöka en stund till.. ;)

Sen tycker jag att det beror på rasen. Har man halvblod, och vill ge dem en fair chans att hävda sig på 3-årstest osv börjar det kanske bli sent nu.

jag har ett ardennersto som är betäckt vid midsommar. Perfekt tycker jag, för då kan hon föla ute.
Har precis köpt ett shettissto oxå, men henne får jag inte betäcka för gubben... :cry: Inte i år.....Han tycker det räcker med ett föl nästa sommar... *suck*

Jag har 2 ston kvar att betäcka och jag ger dem chansen fram till mitten på augusti, det får bli fölbrunstbetäckningar nästa år. Hellre ett sent föl än inget föl alls.

Min betäcks i dagarna, och får en chans till om hon inte tar sig nu. Eftersom jag ska ha fölet själv gör det inte mig något att det blir sent, med tanke på treårstest och sånt.

Trist att det inte blev något, Görel! :(

Ska kolla bägge mina ston på fredag - är de inte dräktiga så får de i alla fall ytterligare en brunst på sig. Fast jag hoppas ju såklart att de är dräktiga redan. :)

Har man hingst hemma är det förstås lättare!

Tackar än en gång för erbjudandet, men han är lite för liten för min smak :D

Jag vill gärna ha mina i mars/april. Absolut inte senare en maj. Det är halvblod.

Synd att din inte tog sig Görel. Bättre lycka nästa år. Blir det Artist då igen?

Nästa år blir det nog Feliciano :) Om han är tillbaka i Sverige, förstås.

Hoppas bara att hennes brunster kommer i ordning lite tidigare nästa år :smirk:

Att det har varit så struligt med brunsterna på många ston i år, beror nog på vädret. Hoppas för din skull då att han är tillbaka till nästa säsong.

Har du kollat med Flyinge om fryst på Stanford?

Såg just ditt mail med dom fina bilderna! Har skickat svar!

Jag har inte kollat med Flyinge ännu. Vet inte om det är så bra med fryst till ett sto som är 15 nästa år och aldrig fölat tidigare?

har hemma ett WC-sto som inte tog sig på första, är betäckt igen och vi inväntar nästa brunst. Ägaren säger att det inte blir bättre för att man skjuter problemet framför sig och därför får hon stanna tills hon blir dräktig. hon är 11 år och har inte haft föl förut.

Du kan ju höra med dom om det finns och sedan se om du kan få boka semin tills hon har fått ett föl. Vet ju hur gärna du ville ha ett Stanford föl.

Jag har ju mitt sto hos ett "proffs" nu (se annan tråd) och hon säjer faktiskt att det är betydligt lättare att få dem dräktiga i juli-augusti än tidigare på våren.
Det är ju egentligen människans påfund att fölen ska födas tidigt, föra tt hinna bli färdiga till unghästtävlingar och sånt. Det går faktiskt utmärkt att röda upp föl även om de är sent födda. Kräver lite mer tillskottsfoder kanske, m,en det blir hästar av dem också.
Mitt sto semineras troligen den här helgen och blir hon inte dräktig då så får hon MINST en chans till.

lånar ameos knapp

Skönt att höra att du ger ditt sto MINST en chans till, jag har just kommit hem med mitt nyseminerade sto och hon får oxå en chans till om det inte går nu. !!

Nja det får nog stå för "Proffset", Har man hållit på med hingsthållning i många år så är det ju bara så att det brukar gå bäst tidigt på våren och "skrotet" som har bristande funktioner vad det gäller brunster och dräktighet samlas sent på sommaren och har mycket dåligt dräktighetsresultat, Dom fertila stona tar sig med en gång och hamnar därmed tidigt på säsongen, Vad det gäller naturlig tid för dräktighet så blir ju stona bra brunstiga tidigt på våren och inte tror jag dessa i det fria skulle "planera" nedkomsten till en "bättre" årstid

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 346
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 364
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Göra i Borlänge?
  • Bygga om altan

Hund, Katt, Andra Djur