Hur långt mellan kvällsrundan & morgonrundan?

Lenis

Trådstartare
Hamnade i en diskussion om hur lång tid det tar innan ägaren masar sig ut på morgonen, det är ett gäng hundägare i parken där jag leker med min valå så det blev rätt intressant att höra. Min valp får aldrig vänta mer än 8 timmar, det blir oftast 7,5-8 h mellan kvällsrundan & morgonen. Detta klarar hon bra. Senare när hon är vuxen kan jag tänka mig att det blir 9 timmar men inte mer.

Det intressant är att många verkade tycka att ju längre hunden kunde klara sig ju längre fick den vänta. Någon gick ut efter 12 timmar, en var jättestolt för att hennes klarade över 14 timmar utan att kissa på sig inne. Är inte 14 timmar rätt länge? Eller jämför jag bara med mig själv nu igen? :o ;)

/Lenis, funderande lyssnaren :D

Sv: Hur långt mellan kvällsrundan & morgonrundan?

Skulle säga som så att min hund, och hundarna på kenneln jag jobbar, får vara inne så länge som vi sover. Men om man tar en jäättelång sovmorgon masar man sig väl upp och går ut en kortis.

Jag skulle aldrig gå upp och ut efter 7 timmars sömn, om det inte gäller en valp. Min hund får ofta gå ut sista rastningen vid tio, elva och på morgonen kanske vid åtta. Hon sover, liksom jag, på nätterna och har inget behov av att gå ut tidigare. Hon väcker mig när hon tycker att det har sovits klart och hon vill komma ut!

Det här gäller lagotton....Det händer att vi kommer in från kvällsrundan kl.20 - och sen inte går ut igen förrän vid 10. Inte ofta, men det händer. Och då har hon ingen brådska.

Labben döööör av svält på morgonen, så då brukar man vakna, ge henne mat och sen är man ändå uppe och kan gå ut.

En vanlig dag/natt är de inne ca 10-12 timmar på natten. På dagarna aldrig mer än 4-5 timmar mellan turerna.

Med tanke på att en människa behöver 7-8 h sömn så är det väl naturligt att hunden får klara sig minst 8 h under natten. Min hund är ut vid 22-23 och på morronen 7-8.
Men hunden sover väl så länge som resten av familjen sover:confused: (har ingen erfarenhet av sovmorron då jag har barn:rofl: )
Då hon låter hunden klara sig i 14 h är det av ren slöhet eller sover h*n så länge:confused:

Det är väl inte alldeles ovanligt.. med en labbe som tror den ska dö av svält menar jag.. ;)

Just nu jobbar jag så att min vovve går ut vid nio på kvällen å sen kl halvfem på morgonen.. Hon vill inte gå upp:crazy: Jag gör i ordning kaffe å klär på mig så ligger hon kvar, inte försen jag tar på mig skorna så kommer hon:smirk:
Å då är det två trötta själar som vandrar på folktomma gator:cool:
/C

Hos oss får hundarna sista kisserundan vid 22 av gubben, och sedan den första av mig vid 4 på vardagar och 5 på helgerna. De skulle säkert funka med längre natt, men eftersom vi är vakna så får hundarna komma ut.

Min vovve är likadan som din. Fast jag börjar vid 7-8 så redan där är det ju sovmorgon;) Säger jag inte åt honom så ligger han kvar, trots att han vet att han ska upp & hänga med mig ut & sen till jobbet.

Men får han välja själv så ligger han kvar & snusar till minst 10. Och det trots att han går sista rundan vid 22-23.
Han är lite lat sådär, men när han väl kommer igång så är det minst 100% som gäller :D

Jag går ut med min valp ca 23:30 på kvällen och sedan på morran går jag upp vid 06:00 och går ut med henne, är jag jätte trött brukar jag lägga mig igen när jag kommit in i ca 2-3timmar. Hon sover hela natten och gör inget inne. Men lägger jag mig igen så brukar hon få sova i sängen bervid mig annars somnar hon inte om.

Hos oss blir det sällan längre än 7-8 h. Vi är riktiga nattmänniskor och ofta får hundarna en ordentlig promenad vid 01 på natten. Sen vid 7-8 får dom komma ut och kissa på en kort runda och så äter vi frukost/sover ett tag till och går sedan på en längre tur.
Eftersom att jag och min sambo jobbar olika tider blir det ofta så att den som börjar tidigt tar ut hundarna och kissar på morgonen, och den som börjar lite senare tar ut dom på en ordentlig tur någon timme senare.

Som igår fick dom komma ut vid 01, och 07 klev min sambo upp för att åka till jobbet och tog ut hundarna så att dom fick kissa. Vid 8.30 kliver jag upp och tar dom på en ordentlig promenad, samt en rastning innan jag åker till jobbet strax före 11.

Min vovve brukar väcka mig vid niotiden på helgerna :p Går ut sista rundan innan jag kryper till sängs ca 23-01.

Få veckorna får han sista turen 21-22 och första vid 06,30-07,30.

Jag undrar varifrån jag känner igen det där med en hund som vill sova till minst 10 på morgonen. :angel:
Men som sagt.. När hon väl är uppe och ute är det 100 %. ;)

när jag har sovmorgon sover jag tills hundarna väcker mig. då kan det ibland ha gått både 12 och 13 timmar.

Min tik brukar få sin sista runda vid niotiden, o sen sover hon så länge jag sover..:smirk: Jobbar jag/har jag skola så blir det morgonrunda vid sju o skulle jag av någon anledning sova/ligga i sängen till elva så ligger hon där med mig. Hon är en riktig sömntuta om någon ligger kvar i sängen! Hon sover så länge "flocken" sover..

Mina hundar säger själva ifrån när det är dags att gå ut på morron, och det kan ta 12 timmar från kvällskissningen, ibland längre om de är trötta eller tycker det är taskigt väder...

Nä, jag vet inte, hur menar du nu :angel:

Jag tror att det stått i rasbeskrivningen eller som något hemligt avelsmål, för alla pinschrar som jag känner är precis likadana, speciellt om det regnar :D

Precis. Om det regnar ska man bara ut och kissa och sen ska man in igen fort som tusan. Och om man inte får det är det viktigt att gå och se riktigt moloken ut precis hela promenaden så att matte verkligen förstår vilken plåga det är. ;)
Och så måste man sprätta med tassarna för att visa hur jäkla obehagligt det är när dom blir blöta. :angel:

Men pinschrar är ju den bästa rasen som finns! :love:

Drömmen vore att ha både dävrgpinscher, pinscher och dobermann. Har sambon på övertalning att näsa hund blir en pinscher av större modell. :angel:

:rofl: Dom e roliga dom små liven. Jag har alltid min hund lös men om det regnar så måste jag ta på han kopplet och nästan dra ut han och för att förhindra att han springer in igen så fort han har pinkat:rofl:

Känner igen det där med att inte vilja gå ut när det är dåligt väder.....:rofl: förra hunden kunde vända i dörren utan att ha varit ut och gjort sina behov och sedan var hon inne hela tiden och regnade det fortfarande när det börja närma sig lunch och man försökte få henne att gå ut så fick man nästan "sparka" ut henne. Men när det var jakt då spelade vädret ingen roll....konstigt det där!

En gång stod hon länge och funderade på om hon verkligen skulle gå ut och göra sina behov i regnet. Helt plötsligt sprang hon i full fart ut och dök in under grannens upp och nervända kanot, där gjorde hon sina behov och sedan sprang hon lika fort in i huset igen :rofl: Jag hade kunnat ge hur mycket som helst för att fått ha det på film....det såg så enormt roligt ut!

Haha känner igen min lille skrutt :D
Han undviker vattenpölar in i det sista (om det är kallt ute) och om han råkar kliva i någon så sprätter han med tassarna :D

Jag har samma hunddröm som dig då :) Men har tyvärr inte hittat några intressanta kombinationer av dobermann än.. Så det blir nog schäfer istället, men man vet aldrig, jag hoppas fortfarande på dobermann.. En dvärgpinscher blir det nog sen som en liten maskot ;)
Lite tufft med tripp-trapp-trull också förutom att jag älskar pinschern som ras :angel:

Jag fick övertala min sambo en liten stund, ungefär tills han träffade vår nuvarande vovve :D Innan skulle han bestämt ha amstaff eller bullmastiff.. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 512
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
863
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur