Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

Vi går inte promenader regelbundet, men då vi går är det 3-7km ungefär. Våra hundar går istället lösa på gården, och så gör vi sprinter på ängen (vinthundar I träning inför tävling).

Sen drar de kickbike, och så rejsar de tillsammans (bara de små, de stora släpps bara en och en av säkerhetsskäl) på ängen så att jag måste blunda för att det ser för farligt ut.
 
När jag hade hund (korsning border collie/jaktlabbe) gick vi runt en mil om dagen uppdelat på flera vändor. Det första jag gjorde på morgonen och det sista jag gjorde på kvällen var att ta en promenad. Utöver det var hon alltid med i stallet och när jag red.
Bodde då i ett torp med inhägnad tomt på ca 2000 kvm.

Jag skulle gärna ha hund nu men tiden finns inte och eftersom jag inte kan ha med mig hund på jobbet längre känns det inte som något alternativ tyvärr.
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?

Bor i hus med inhängnad tomt, och just nu så blir det kanske 3-4 promenader per dag (varav mamma tar minst två när jag jobbar), allt mellan 10-30 min/promenad.

Skulle vilja gå längre och göra mer, men vovven är gammal och hon varken vill eller kan mer. Hon har lite artros i en armbågsled och blir väldigt stel om vi går längre, speciellt när vi går här på byn där det är asfalt. Åker jag till skogen kan vi gå längre då underlaget är mjukare.

Är det finväder är vi utöver promenaderna ute på gården från morgon till kväll.

Jag saknar våra längre turer på lediga dagar, att gå till skogen och vara ute ett par timmar. Hon hänger fortfarande på, men vi rör oss inte lika mycket och på lika stort område. Nu hänger det med fika/kaffe istället så stannar vi och bara är istället för att promenera runt. Hon går runt och strosar i lugn och ro och får lukta och det är jättebra träning för henne (och artrosen) att hon får klampa runt bland blåbärsris, stockar och stenar.

Tråkigt att våra långvändor är förbi, men det får vara så nu. Det viktigaste är att hon har det bra. ❤️
 
Bor i hus på landet, går 5-6 km de flesta dagarna i veckan, övriga dagar cyklar/dragtränar jag istället 5-10 km. Promenaderna är lika mycket för min skull som för hundarna, har fina vägar/stigar i omgivningen. Utöver promenaden tas de ut och pinkas 3-4 gånger om dagen, men det blir bara några 100 m från huset.
 
Jag går 40-60min/dag som regel, men någon dag i veckan får de bara trädgårdsrastning. Har inhägnad trädgård på ca 3000kvm, där de röjer loss friskt. Labbarna tränas utöver det, men wachtlarna är rätt nöjda med sina promenader.
Vi håller på och sätter upp ett lövhägn på ca 4ha nu, där wachtlarna ska få rejsa loss sedan. Ska bli så skönt att kunna ha dem lösa ordentligt även utanför jaktsäsong!
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
Jag går sällan med vår hund pga sjukdom (klarar inte av ryck) och går vi på promenad så är det antingen väldigt kort, typ 10min, eller i skogen utan koppel.

Min man går däremot 30-60min på morgonen och 30min-2tim på eftermiddagen. Vår hund är lite äldre och har lagt sig till med ovanan att antingen inte vilja gå längre =kortare runda eller att hon helt enkelt vägrar gå hem) längre runda. Det är halvt omöjligt att rubba henne när hon bestämt sig så det är som det är. 🙄🙈

Vi bor i hus i större by med närhet till skog och hav.

Längre runda för mig är iaf en timme.
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
Jag har en tvåårig MAS, bor i lägenhet i villa med trädgård. Två längre promenader (ca 1-1,5 h vardera) varje dag och två kortare rastningar är standard. Tillkommer lösspring i trädgården, sambon som joggar med hunden, lösspring i skogen när årstiden tillåter, och en del träning av annat slag såklart.
 
Har borzoi och varierar mellan att promenera och låta honom springa lös. Springer gör vi i lämplig inhägnad antingen hemma på tomten eller i någon stor rastgård där det inte är så mycket folk. Hemmavid har vi en promenadslinga som är ca 3,5-4 km beroende på hur man går den och den rundan går i vi stort sett varje dag om vi inte åkt iväg och gjort något annat eller det är riktigt skitväder. Ca 3-4 ggr i veckan åker vi iväg med bilen och hittar på något, antingen promenerar 5-10 km i något naturområde, springer i någon stor rastgård eller åker och badar när det är väder till det nu under sommarhalvåret. På vintern är det svårt att motivera sig att ta bilen ut till skogen efter jobbet och gå en mil när det är mörkt, blött och kallt så då blir det mest promenad hemmavid och spring i trädgården under arbetsveckan och sen får man hitta på saker på dagtid under helgen istället.
 
Jag har inte hund längre men när jag hade det så var vi alltid ute i minst två timmar per dag. Dvs promenad/träning.
 
Bor i hus med inhängnad tomt, och just nu så blir det kanske 3-4 promenader per dag (varav mamma tar minst två när jag jobbar), allt mellan 10-30 min/promenad.

Skulle vilja gå längre och göra mer, men vovven är gammal och hon varken vill eller kan mer. Hon har lite artros i en armbågsled och blir väldigt stel om vi går längre, speciellt när vi går här på byn där det är asfalt. Åker jag till skogen kan vi gå längre då underlaget är mjukare.

Är det finväder är vi utöver promenaderna ute på gården från morgon till kväll.

Jag saknar våra längre turer på lediga dagar, att gå till skogen och vara ute ett par timmar. Hon hänger fortfarande på, men vi rör oss inte lika mycket och på lika stort område. Nu hänger det med fika/kaffe istället så stannar vi och bara är istället för att promenera runt. Hon går runt och strosar i lugn och ro och får lukta och det är jättebra träning för henne (och artrosen) att hon får klampa runt bland blåbärsris, stockar och stenar.

Tråkigt att våra långvändor är förbi, men det får vara så nu. Det viktigaste är att hon har det bra. ❤️

Skaffa en vagn! Bästa jag fixat åt Totte eftersom jag gillar att promenera :)
 
Ni är alla så duktiga på att aktivera och ta ut era hundar att jag får lite dåligt samvete :o

Jag har en 10 åring storpudel och bor i lägenhet i en stad men nära till motionsspår. Jag jobbar nu under Corona hemma så hon är väldigt sällan själv men sover oftast bara när jag jobbar, iofs i samma rum som mig så vi har sällskap av varandra.

Vi brukar vara ute ca 30 minuter på morgon/förmiddag, går en runda på 15 minuter och sitter sen på innergården och kastar lite boll, äter gräs, luktar på saker m. Ibland är det grannar ute som vi hänger med en stund och då blir vi ute lite längre.

Sen tar vi en prommis någon gång efter jobbet. För Doris del är det sällan bråttom så ibland blir det vid 17 och ibland kommer vi inte ute förrän efter 20. Oftast har vi inte varit ute sen morgonrastningen då. För det mesta är vi ute mellan 40 minuter -2,5 h, det varierar beroende på väder och min ork för dagen. Ibland blir det bara kortare promenader flera gånger på en vecka om jag har dåligt med tid eller energi.

Beroende på när vi har kommit in från den långa prommisen brukar hon sen få gå ut och kissa innan vi ska sova, då är vi ute max 5 minuter.

Doris går nästan alltid lös eftersom hon håller sig väldigt nära och håller ungefär samma tempo som mig, tyvärr är hon inte så mycket för att springa för sig själv.

Om vi umgås med någon av mina syskon med familj blir det ofta bara någon promenad runt kvarteret hos dom och sen hänga på gården. Vi brukar båda två vara ganska slut efter att ha hängt ute med barnen ett par timmar.

På helgerna händer det att vi kommer ut först vid 13 tiden och då tar en långprommis och sen går vi bara ut en gång till på kvällen. Morgontrött hund som inte verkar behöva kissa särskilt ofta.

Jag upplever att hon behöver sina promenader för att vara nöjd, när det blir för lite promenader blir hon lite stökig vid hundmöten och skäller en del. Runt löpet blir hon trött och då blir det ibland kortare promenader för att jag blir så irriterad om jag ska släpa på henne.
 
Ni är alla så duktiga på att aktivera och ta ut era hundar att jag får lite dåligt samvete :o

Jag har en 10 åring storpudel och bor i lägenhet i en stad men nära till motionsspår. Jag jobbar nu under Corona hemma så hon är väldigt sällan själv men sover oftast bara när jag jobbar, iofs i samma rum som mig så vi har sällskap av varandra.

Vi brukar vara ute ca 30 minuter på morgon/förmiddag, går en runda på 15 minuter och sitter sen på innergården och kastar lite boll, äter gräs, luktar på saker m. Ibland är det grannar ute som vi hänger med en stund och då blir vi ute lite längre.

Sen tar vi en prommis någon gång efter jobbet. För Doris del är det sällan bråttom så ibland blir det vid 17 och ibland kommer vi inte ute förrän efter 20. Oftast har vi inte varit ute sen morgonrastningen då. För det mesta är vi ute mellan 40 minuter -2,5 h, det varierar beroende på väder och min ork för dagen. Ibland blir det bara kortare promenader flera gånger på en vecka om jag har dåligt med tid eller energi.

Beroende på när vi har kommit in från den långa prommisen brukar hon sen få gå ut och kissa innan vi ska sova, då är vi ute max 5 minuter.

Doris går nästan alltid lös eftersom hon håller sig väldigt nära och håller ungefär samma tempo som mig, tyvärr är hon inte så mycket för att springa för sig själv.

Om vi umgås med någon av mina syskon med familj blir det ofta bara någon promenad runt kvarteret hos dom och sen hänga på gården. Vi brukar båda två vara ganska slut efter att ha hängt ute med barnen ett par timmar.

På helgerna händer det att vi kommer ut först vid 13 tiden och då tar en långprommis och sen går vi bara ut en gång till på kvällen. Morgontrött hund som inte verkar behöva kissa särskilt ofta.

Jag upplever att hon behöver sina promenader för att vara nöjd, när det blir för lite promenader blir hon lite stökig vid hundmöten och skäller en del. Runt löpet blir hon trött och då blir det ibland kortare promenader för att jag blir så irriterad om jag ska släpa på henne.
Tycker ni verkar väldigt aktiva, inte alls mindre än andra:)
 
Ni är alla så duktiga på att aktivera och ta ut era hundar att jag får lite dåligt samvete :o

Jag har en 10 åring storpudel och bor i lägenhet i en stad men nära till motionsspår. Jag jobbar nu under Corona hemma så hon är väldigt sällan själv men sover oftast bara när jag jobbar, iofs i samma rum som mig så vi har sällskap av varandra.

Vi brukar vara ute ca 30 minuter på morgon/förmiddag, går en runda på 15 minuter och sitter sen på innergården och kastar lite boll, äter gräs, luktar på saker m. Ibland är det grannar ute som vi hänger med en stund och då blir vi ute lite längre.

Sen tar vi en prommis någon gång efter jobbet. För Doris del är det sällan bråttom så ibland blir det vid 17 och ibland kommer vi inte ute förrän efter 20. Oftast har vi inte varit ute sen morgonrastningen då. För det mesta är vi ute mellan 40 minuter -2,5 h, det varierar beroende på väder och min ork för dagen. Ibland blir det bara kortare promenader flera gånger på en vecka om jag har dåligt med tid eller energi.

Beroende på när vi har kommit in från den långa prommisen brukar hon sen få gå ut och kissa innan vi ska sova, då är vi ute max 5 minuter.

Doris går nästan alltid lös eftersom hon håller sig väldigt nära och håller ungefär samma tempo som mig, tyvärr är hon inte så mycket för att springa för sig själv.

Om vi umgås med någon av mina syskon med familj blir det ofta bara någon promenad runt kvarteret hos dom och sen hänga på gården. Vi brukar båda två vara ganska slut efter att ha hängt ute med barnen ett par timmar.

På helgerna händer det att vi kommer ut först vid 13 tiden och då tar en långprommis och sen går vi bara ut en gång till på kvällen. Morgontrött hund som inte verkar behöva kissa särskilt ofta.

Jag upplever att hon behöver sina promenader för att vara nöjd, när det blir för lite promenader blir hon lite stökig vid hundmöten och skäller en del. Runt löpet blir hon trött och då blir det ibland kortare promenader för att jag blir så irriterad om jag ska släpa på henne.
Det har gått lite prestige i att tävla om vem som aktiverar sin hund mest. Läser man liknande trådar i olika facebookgrupper så tävlar folk om vem som kan vara mest aktiv med sin hund. Folk både heltidsarbetar, har barn som har sina aktiviteter efter skolan och dessutom tränar och aktiverar sina hundar 5-6 timmar varje dag, går hur många mil som helst och i princip bor i den lokala hundhallen. Absolut är det bra att folk börjar inse vikten av att aktivera sina hundar men en del ska man ta med en nypa salt. Så länge ens egen hund mår bra så ska man inte titta så mycket på vad andra gör, det är inte en tävling.
 
Vi bor i villa med trädgård. Jag tycker det är svårt att mäta i tid: hunden får mellan 1,5 och 2,5 h aktiv promenad totalt per dag, plus en kisserunda på morgon och kväll, plus träning. Lite olika fördelat över dagen beroende på aktiviteter, skulle gissa att i sträcka går vi människor runt milen varje dag (han springer såklart mycket mer än det). Om vi tränar så blir det kortare promenader den dagen, om han är med på löprundan så blir ju sträckan densamma men promenadtiden blir kortare (när vi joggar är det arbete så då är det inget sniffande, kissande etc utom i början och i slutet). I övrigt är han på verandan eller i trädgården men det räknar jag inte som motion, inte ens om han leker och härjar runt.

Om vi människor är sjuka blir promenaderna såklart kortare.
 
I vinter/vår har vi haft en dipp i motionen här pga dubbelt boende, ökat jobbtryck pga corona och en massa annat. Plus är att under de veckor jag bott hos särbon så har han tagit extra promenader dagligen med hunden så egentligen har inte hunden, mest matte fått mindre motion.

-På morgonen går vi en "toalettrunda" på 15-20 min.
-Lunch/tidig eftermiddag varierar. Jobbar vi båda går sambon ytterligare en toalettrunda. Är jag ledig går jag en långprommenad i raskt tempo på ca en timme. Den är minst 5 km men kan vara strax över milen.
- Sen eftermiddag beror på hur långt vi gått tidigare. Har vi gått en långis så blir det oftast en kort toalettrunda. Sambon brukar dock vilja komma ut och röra på sig och går gärna elljusspåret på 4,5 km med hunden.
- kvällskissen är en kort runda runt bostadsområdet på 20 min.

När vi båda är ledig tar vi gärna en långprommenad ihop med hunden. Då kan vi åka till nått nytt ställe och gå nån led på 2-3 tim.

Vid skitväder vill hunden inte ut alls och då blir det bara toalettrundor.
Vi bor i villa men på ett berg så vi har ingen trädgård. Bara stora altaner och klippor.
 
Vi brukar ta en morgonpromenad på ca 20-30 minuter och sen hänger han ofta med mig lite överallt, så beroende på dagens aktiviteter och ärenden kan det bli allt från några snabba rastningar, till halva dagen på språng.

Har det blivit en stillasittande dag försöker jag kompensera med en längre kvällsrunda men det är inte alltid det hinns/orkas.

Vi tränar även tricks och lydnad i småprtioner utspritt under dagen.

Jag skulle nog sammanfatta vårt hundliv med att det skiljer sig från dag till dag, men att det jämnar ut sig och han verkar nöjd och tillfreds med livet. :)
 
Vi går i skogen några gånger i veckan, tid varierar från 15 min-1,5 timme. Promenera bara för sakens skull är ju urtråkigt. :p Motionera gör jag med simning och cykel, löpning om jag orkar röra på fläsket. Men vi bor på gård och såhär års är hundarna ute från 7 på morgonen till 20 på kvällen, i princip.
 
- Hur gör du med din hund/hundarna? 3-4 promenade per dag
- vad är en lång runda för dig? över 1timma
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?
Har både bott i lägenhet och hus. Skillanden är om de är ute mycket med en, ute på gården, runt stallet eller om man tränar. Då behövs inte lika många promenader just den dagen mer än rastning. Men går ändå minst en promenad per dag.

Min uppfattning och erfarenhet är att promenader är väldigt viktigt för hundar. Det är så de får utlopp för sina behov.
 
Det finns perioder i livet där hundarna helt enkelt inte får möjlighet till lika långa promenader eller aktivering som vanligt.
Det är liksom helt okej, framförallt eftersom TS också har hjälp med hundarna.
Själv är jag i en intensiv pluggperiod och tyvärr finns inte tiden för några långa promenader eller intensiv träning/aktivering just nu. Det är inte kul och visst har jag lite dåligt samvete men samtidigt vet jag att det kommer ett slut och en tid där det är annorlunda.

En hund kan dessutom få utlopp för sina behov på så mycket mer sätt än enbart promenader.
Det blir svårt att jämföra med andra eftersom det skiljer så himla mycket. Boendesituation, livssituation, typ av hund och olika behov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp