Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

Totalt per dag går vi ca 120-160 minuter. Oftast runt 120-130 minuter. Jag har en powder puff och en chinese crested. 10 och 2 år


Då är det uppdelat på en kort morgonrastning, en längre promenad på fm och en längre promenad efter lunch/em och sen en mindre runda vid fem och en kort rastning på kvällen. Ibland går jag inte lika långt både på förmiddagen och eftermiddagen utan kan ta det lugnt om jag är trött eller att det ösregnar. Ska vi iväg tidigt efter lunch kan jag skippa förmiddagspromenaden och bara rasta då för att det är onödigt med en långpromenad när vi ändå ska ut på en lång runda i skogen osv.

Ibland blir det längre för ena hunden är extremt kräsen med var han ska kissa och bajsa så det blir en ständig jakt på bästa stället. Ibland tar en runda 15 minuter och ibland 45. Dom dagarna blir det ju mer än jag brukar.

Jag är ute mycket för jag är hemma om dagarna så har den tiden. Men målet är alltid minst 120 minuter men blir ju nästan alltid mer. Tror inte hundarna bryr sig om exakt hur mycket vi går på minuten liksom.
 
Senast ändrad:
Jag brukar gå en promenad om dagen så tar min mamma ut och rastar dem.
Min promenad brukar vara runt 1-2 timmar ute i skogen. Ibland blir det kortare och ibland längre, om längre så är det för att vi går rätt ut i skogen utan att följa stigar så då går det långsammare. Ibland tar jag inte ut dem alls eller bara på en rastningsrunda (ca en km), så då får de bara sådana vändor.

Jag tycker att hundarna verkar nöjda när de fått en längre promenad, annars kan de vara mer brötiga att gå med.

Vi bor i hus nära ett samhälle (möjlighet till belysta promenader), ett kort elljusspår och skog/åkrar. Eljusspåret går jag sällan då jag uppskattar mer varierande promenader.
 
En vanlig dag ser ut så här.
Går promenad till jobbet på morgonen, tar cirka 20 min
Små kiss under dagen, övrig tid är dom inne på kontoret.
Kväll, längre promenad, 30 min-2timmar beroende på ork/tid/väder

Helger ser olika ut, dom hänger på det vi gör, promenerar,cyklar, åker bort osv..


Har dvärgpinscher, 2tikar som är 11 och 13 år.
 
Det kan skilja väldigt. Nu är det extremt lite av olika orsaker. Jag promenerar inte alls pga min hälsa, men tränar lite specialsök inomhus då och då.
Min man får sköta promenerandet och då blir det någon kort kissrunda på 10-15 minuter och en längre sväng på 30-15 min + vara ute i trädgården - fast vissa dagar blir det bara kortisar och trädgård.

Innan ögonbrynen höjs alldeles för mycket över den fattiga tillvaron så finns ytterligare orsaker. Vår yngre hund, som behöver både mer motion och stimulans är inte hemma för tillfället. Vår andra hund har inte varit på topp heller, och visat större lust att vara stilla än att röra på sig. Idag har vi varit hos vet och fått ordinerat att bara ta korta kissrundor tills vi ser hur han svarar på smärtstillande och varit på återbesök om några veckor. :heart

Det är rätt svårt att säga hur en "vanlig" dag ser ut annars. Om vi är ute i skogen och tränar spår och uppletande eller tränar lydnad lite mer organiserat, vilket sker rätt ofta, blir det sällan någon långpromenad(>1h) samma dag. Ibland tränar jag med den ena hunden och husse promenerar med den andra. Det blir ofta någon ren vilodag i veckan också, med max godislet i trädgården eller något att tugga på som enda stimulering.
 
Jag har en schäfer på snart sju år :)
Vi brukar snitta på 3h om dagen + kortare kissrundor.
1h på morgonen, runt 1,5h på eftermiddagen och 45 mins - 1h på kvällen. Varierar det med kortare cykel/joggrundor och turer i skogen där hon får röra sig mer fritt, plus träningen på klubben minst 1 gång i veckan :) Vi har inga barn och jag jobbar ca 6h om dagen för att få tiden att gå ihop 😅
 
På "morgonen" så går vi oftast en kortis på 5-15 min. Likadant sista eller näst sista rundan är kort eller bara en snabbkiss precis utanför, beror på när vi gick sista rundan innan och vad för behov de gjorde då.

Vi är oftast ute 4 ggr/dag. 5 min - 3 h per promenad. Händer att vi går längre också. En långpromenad för mig är minst 45 min. Oftast går vi nog sammanlagt ca 1-3 h per dag. Utöver det så blir det att hon springer lös vid cykel/drar, tränar spår, upplet, lydnad osv. På sommaren badar hon även mycket.

Gripa blir inte direkt trött av promenader. Då är hon ändå oftast lös. Men hon är inte den som går och luktar sådär jättemycket. Hon vill hellre ha en uppgift och stannar hela tiden och kollar på mig :angel: Hon behöver jobba fysiskt och mentalt. Cykel älskar hon. Både i drag och att springa lös. Det blir hon också riktigt nöjd av till skillnad mot promenader som bara skrapar på ytan sas. Viggo är tvärtom och vill vara en ferdinand som vill masa runt och lukta.

Jag tycker det är viktigt att hunden får uttrymme att "bara vara hund" och att få göra något mer riktat arbetsmässigt. Hur stor del av varje som görs beror på ras och individ. Att "bara vara hund" behöver dessutom inte vara just långpromenader. Det kan vara alltifrån leka till matberikning eller vad nu än hunden har för "intressen" och behov.

Jag går nog mer långpromenader för min egen skull än för Gripas. För hennes del så hade vi kunnat gå rastningsrundor samt cykla resten istället.

Motion och berikning kan ske på så olika vis och inte bara genom promenader :) Tycker inte heller du behöver ha dåligt samvete. Har också psykisk ohälsa och ibland får hundarna ta det lugnt, gnaga lite ben och mysa lite extra istället. Det mår de allra flesta hundar inte dåligt av. Jag har en 4 årig bruksschäfer och en 14 årig liten sällskapsblandis.

Jag bor i lägenhet men har nära till skog.
 
Uppgiften som promenaderna simulerar är nog i första hand födosök. Om hunden får gå lös och kolla och lukta där den vill i vägkanterna så ger det mycket mer än att bara gå fot rakt fram. Jag ser när snön ligger att rävarna har sina promenader som de går varje dag, och de är ju också hunddjur.
 
Vi bor i hus i en liten by på landet. Har en labrador på 9 år. Det är lite olika från dag till dag, men oftast en kortare på 20 min på förmiddagen och sen en längre 45 min-1timme på kvällen. Ibland ytterligare en 20 min tur på dagen.
Och även ute i trädgården större delen av dagarna vår/sommar.

Första och sista kissen för dagen är ofta utsläppt i trädgården (2400 kvm).


Gick betydligt mer när jag bodde i lägenhet. Då blev det ofta 1-1,5 timme på morgonen, samt flera turer på 20-40 min, totalt 3-4 promenader per dag samt allt från knappt 2 timmar till 4 timmar i tid totalt. Då var jag dessutom rätt aktiv med träning på klubben eller hemmavid, så då blev det ju mer rörelse på så vis.
 
Ni är alla så duktiga på att aktivera och ta ut era hundar att jag får lite dåligt samvete :o

Jag har en 10 åring storpudel och bor i lägenhet i en stad men nära till motionsspår. Jag jobbar nu under Corona hemma så hon är väldigt sällan själv men sover oftast bara när jag jobbar, iofs i samma rum som mig så vi har sällskap av varandra.

Vi brukar vara ute ca 30 minuter på morgon/förmiddag, går en runda på 15 minuter och sitter sen på innergården och kastar lite boll, äter gräs, luktar på saker m. Ibland är det grannar ute som vi hänger med en stund och då blir vi ute lite längre.

Sen tar vi en prommis någon gång efter jobbet. För Doris del är det sällan bråttom så ibland blir det vid 17 och ibland kommer vi inte ute förrän efter 20. Oftast har vi inte varit ute sen morgonrastningen då. För det mesta är vi ute mellan 40 minuter -2,5 h, det varierar beroende på väder och min ork för dagen. Ibland blir det bara kortare promenader flera gånger på en vecka om jag har dåligt med tid eller energi.

Beroende på när vi har kommit in från den långa prommisen brukar hon sen få gå ut och kissa innan vi ska sova, då är vi ute max 5 minuter.

Doris går nästan alltid lös eftersom hon håller sig väldigt nära och håller ungefär samma tempo som mig, tyvärr är hon inte så mycket för att springa för sig själv.

Om vi umgås med någon av mina syskon med familj blir det ofta bara någon promenad runt kvarteret hos dom och sen hänga på gården. Vi brukar båda två vara ganska slut efter att ha hängt ute med barnen ett par timmar.

På helgerna händer det att vi kommer ut först vid 13 tiden och då tar en långprommis och sen går vi bara ut en gång till på kvällen. Morgontrött hund som inte verkar behöva kissa särskilt ofta.

Jag upplever att hon behöver sina promenader för att vara nöjd, när det blir för lite promenader blir hon lite stökig vid hundmöten och skäller en del. Runt löpet blir hon trött och då blir det ibland kortare promenader för att jag blir så irriterad om jag ska släpa på henne.
Jag har också en morgontrött hund, eller ja, hon vill ha frukost men tycker att promenad kan man ta några timmar senare. Jag har ändå ut henne direkt på morgonen, om så bara till närmsta gräsplätt så att hon får kissa lite. Har hört att de lättare får UVI om de inte kommer ut tillräckligt ofta. Vet inte hur väl det stämmer, men är rädd för att råka ut för det igen då det var jättejobbigt när min första hund fick det. Att gå rastningsrundor är dock helt onödigt med mina hundar, ut-kissa-in eller rejäl promenad är det som gäller. Små halvdana rundor ger dem inte så mycket.
 
Jag har också en morgontrött hund, eller ja, hon vill ha frukost men tycker att promenad kan man ta några timmar senare. Jag har ändå ut henne direkt på morgonen, om så bara till närmsta gräsplätt så att hon får kissa lite. Har hört att de lättare får UVI om de inte kommer ut tillräckligt ofta. Vet inte hur väl det stämmer, men är rädd för att råka ut för det igen då det var jättejobbigt när min första hund fick det. Att gå rastningsrundor är dock helt onödigt med mina hundar, ut-kissa-in eller rejäl promenad är det som gäller. Små halvdana rundor ger dem inte så mycket.
Jag har inte haft någon hund som behövt gå ut tidigt efter de blivit vuxna, men. Tibben var extremt morgontrött, tidiga morgnar fick man ta på honom kopplet i soffan för att få honom att vakna till och de sista åren ställa honom upp och lyfta med ned honom på golvet om man ville ha upp honom när det var dags att gå till jobbet. Väl ute kvickna han till så länge man inte stoppa honom i bilen, för då ville han inte gå ut den igen...

Och får att ingen ska oroa sig för att han inte skulle få gå ut om han behövde - tro mig, ingen hade kunnat missa om/när behövde gå ut akut. Han var mycket tydlig och verbal om han ville något. Det här är en hund som kunde kasta matskålen på en om den var tom...
 
En bra dag så går vi
morgon: 30-60 min
lunch: 15-30 min
em: 15-30 min
kväll: 30-60 min

Men ibland går det inte pga tex sjukdom, extrem trötthet, ont/skada hos mig eller liknande. Och då går jag 10 min promenader 4 ggr/dag istället och mina hundar är lika nöjda ändå.

Lång promenad för mig är allt emellan 1-3 timmar, ibland ännu längre.
Bor i hus men nära en väg så kan inte släppa dem lösa på gården hur som helst.
 
Jag vet inte om jag påstått något annat?

Ditt påstående var att promenader var jätteviktigt för att det är så man kan tillgodose hundarnas behov.

I min mening är promenader ganska överskattat, men det beror givetvis på hur man lever och bor. Men att just promenader skulle vara det som kan tillgodose hundars behov, så behöver det ju absolut inte vara. Du lät väldigt tvärsäker i ditt uttalande, därav mitt påpekande.
 
Promenerar aldrig för hundens skull utan för att jag vill ut och promenera och då får hunden följa med.
Däremot så konditionstränar jag hunden och tränar med hunden och de får alltid följa med när vi är ute och håller på på gården/marken.
Förutsatt att jag har en frisk hund, nuvarande skrittpromeneras i koppel i rehabsyfte varje dag två svängar (sjukt tråkigt 😒)

När jag bodde i lägenhet så promenerade jag hunden (då hade jag chihuahua) i både motions och aktiveringssyfte minst 2 längre svängar om dagen (och flera rastningar såklart).
 
Ditt påstående var att promenader var jätteviktigt för att det är så man kan tillgodose hundarnas behov.

I min mening är promenader ganska överskattat, men det beror givetvis på hur man lever och bor. Men att just promenader skulle vara det som kan tillgodose hundars behov, så behöver det ju absolut inte vara. Du lät väldigt tvärsäker i ditt uttalande, därav mitt påpekande.

Okej
 
Ditt påstående var att promenader var jätteviktigt för att det är så man kan tillgodose hundarnas behov.

I min mening är promenader ganska överskattat, men det beror givetvis på hur man lever och bor. Men att just promenader skulle vara det som kan tillgodose hundars behov, så behöver det ju absolut inte vara. Du lät väldigt tvärsäker i ditt uttalande, därav mitt påpekande.
Jag tycker inte alls promenader är överskattade, beror på ras, har man en ras som är gjord för att röra sig så är fysisk motion väldigt viktig. För andra raser är det viktigare att få jobba mentalt istället för promenader.
 
Det här med promenader, mina hundar är aldrig så nöjda som efter en rejäl långrunda i skogen så det är nog från ras till ras.
Skulle jag ta bort långpromenaderna skulle jag ha olyckliga hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp