Bukefalos 28 år!

Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

Du svarade på mitt inlägg om att mina hundar föredrar en skogspromenad framför att träna.
Hade du inte svarat på det inlägget hade jag inte haft några som helst invändningar, självklart mår alla hundar bra av att aktiveras på olika sätt och med vad som passar just denna hunden.
Mitt inlägg handlade bara om att vissa hundar om dom måste välja faktiskt väljer en långpromenad.

Men ingen måste välja, så jag förstår faktiskt inte varför du gör diskussionen så svartvit medvetet. Och återigen handlar det inte per automatik om vad hundarna väljer, utan vad de mår bra av.
 
Fast det är ju du som vrider så förbannat på allting just nu. Flera av oss har skrivit i generellt perspektiv men det enda du gör är ju att vrida det till just dig och dina hundar? Det enda det visar på är möjligtvis din bristande kunskap och erfarenhet.
Verkligen inte.
Och det är fult av dig att skriva att jag har bristande kunskap och erfarenhet för jag har en annan erfarenhet än vad du har.
Jag har träffat åtskilliga hundar som inte vill träna oavsett hur mycket matte eller husse försöker.
 
Men ingen måste välja, så jag förstår faktiskt inte varför du gör diskussionen så svartvit medvetet. Och återigen handlar det inte per automatik om vad hundarna väljer, utan vad de mår bra av.
Exakt man måste inte välja!
Som jag skrivit hela tiden OM vissa hundar behöver välja föredrar dom skogspromenad framför mental aktivitet.
 
Verkligen inte.
Och det är fult av dig att skriva att jag har bristande kunskap och erfarenhet för jag har en annan erfarenhet än vad du har.
Jag har träffat åtskilliga hundar som inte vill träna oavsett hur mycket matte eller husse försöker.

Jag har upprepat mig i blindo här märker jag, för du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver.
 
Exakt man måste inte välja!
Som jag skrivit hela tiden OM vissa hundar behöver välja föredrar dom skogspromenad framför mental aktivitet.

Men det är inte hundarna som väljer.
Det är vi hundägare.

Om min ena hund fick "välja" skulle han jaga råttor dagarna i ända. Det får han givetvis inte. Däremellan tränar vi, både mentalt och fysiskt, och slappar. Det är inte han som väljer. Det är jag. Han mår inte sämre av det, varken mentalt eller fysiskt.
 
Det är bara bläddra lite i hundforumet här så finns åtskilliga trådar som handlar om hundar som inte vill träna och som till och med omplaceras pga att dom bara ”vill vara”.
 
Men det är inte hundarna som väljer.
Det är vi hundägare.

Om min ena hund fick "välja" skulle han jaga råttor dagarna i ända. Det får han givetvis inte. Däremellan tränar vi, både mentalt och fysiskt, och slappar. Det är inte han som väljer. Det är jag. Han mår inte sämre av det, varken mentalt eller fysiskt.
Självklart kan hunden få välja mellan en promenad eller ett träningspass.
Eller tvingar du en hund som vill träna att bara gå promenader för att du vill det eller tvärtom?
Nej jag tror faktiskt inte det :)
 
Ångrade mig pga orkar inte ens.
Det är ju precis det du och flera andra gör, ni hävdar att alla hundar mår bra av att aktiveras med både det ena och det andra och det stämmer inte i verkligheten.
Och hånar mig för att jag inte delar den erfarenheten.
Har själv omplacerat en brukshund som var oerhört slö i sinnet och numera är sällskapshund.
Det finns till och med brukshundar och jakthundar som inte vill jobba och omplaceras till sällskap.
 
Självklart kan hunden få välja mellan en promenad eller ett träningspass.
Eller tvingar du en hund som vill träna att bara gå promenader för att du vill det eller tvärtom?
Nej jag tror faktiskt inte det :)

Det är sällan jag behöver "tvinga" mina hundar till någonting. Det är för att de är vana vid att vi gör allt möjligt. Oavsett om det har varit mina shih-tzus, boxer eller mina nuvarande corgis.
 
Det är ju precis det du och flera andra gör, nu hävdar att alla hundar mår bra av att aktiveras med både det ena och det andra och det stämmer inte i verkligheten.
Det finns till och med brukshundar och jakthundar som inte vill jobba och omplaceras till sällskap.

Det finns ingen hund som mår sämre av att aktiveras fysiskt och mentalt så länge det är en frisk och sund hund.

Punkt slut.
 
Det är sällan jag behöver "tvinga" mina hundar till någonting. Det är för att de är vana vid att vi gör allt möjligt. Oavsett om det här varit mina shih-tzus, boxer eller mina nuvarande corgis.
Nej precis....
Jag skulle inte tvinga en högaktiv schäfer att gå två timmar i skogen och leta köttbullar som aktivering och jag skulle inte tvinga en shih tzu att träna lydnad och cykla en mil.
 
Det handlar inte om hundens vilja.
Herregud, du läser ju inte ens vad jag skriver?
Jag tycker det handlar oerhört mycket om hundens vilja och behov.
Hela hundägande är handlar om att välja rätt ras och individ som passar ens livstil och intressen med hund.
Kanske därför det finns så otroligt mycket olika raser 😅
 
Otroligt tråkig syn du har på shih-tzus i så fall. Alla mina fem egna har uppskattat både fysisk och mental stimulans.
Nej verkligen inte jag älskar den rasen men skulle inte skaffa den för att ut och cykla med eller träna lydnad med, utan för att ta långa härliga promenader och träna lite kravlöst.
 
Jag tycker det handlar oerhört mycket om hundens vilja och behov.
Hela hundägande är handlar om att välja rätt ras och individ som passar ens livstil och intressen med hund.
Kanske därför det finns så otroligt mycket olika raser 😅

Det ena utesluter inte det andra.
Att man väljer en hund ur grupp 9 betyder inte att man per automatik kan skita i mental och fysisk stimulering. Du verkar väldigt naiv i din uppfattning om vilka hundar som behöver vad.
 
Nej verkligen inte jag älskar den rasen men skulle inte skaffa den för att ut och cykla med eller träna lydnad med, utan för att ta långa härliga promenader och träna lite kravlöst.

Men då tränar du ju?
Fattat inte ens vad du argumenterar emot i så fall. Det verkar som att du själv har definitioner som inte överensstämmer med andras när det gäller fysisk och mental stimulans.
 
Men då tränar du ju?
Fattat inte ens vad du argumenterar emot i så fall. Det verkar som att du själv har definitioner som inte överensstämmer med andras när det gäller fysisk och mental stimulans.
Som sagt det endaste jag skrev var att vissa hundar föredrar promenader om man skulle behöva välja :)
Majoriteten av hundar mår bra av blandad aktivitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 941
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 729
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp