Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

Otroligt tråkig syn du har på shih-tzus i så fall. Alla mina fem egna har uppskattat både fysisk och mental stimulans.
Btw var det inte du som i en annan tråd berättade om era shih tzus att det var en ganska okrävande ras ni brukade gå lite skogspromenader med och släppa lösa i ett grustag så var dom nöjda?
Kanske blandat ihop dig med någon men har för mig att det var du, i en rastråd där någon sökte en lättsam sällskapshund.
 
Btw var det inte du som i en annan tråd berättade om era shih tzus att det var en ganska okrävande ras ni brukade gå lite skogspromenader med och släppa lösa i ett grustag så var dom nöjda?
Kanske blandat ihop dig med någon men har för mig att det var du, i en rastråd där någon sökte en lättsam sällskapshund.

Ja, det är en lättsam sällskapshund. Det utesluter inte att de uppskattar fysisk och mental stimulering.

Du borde verkligen gå utanför din hundbubbla.
 
Det är ju precis det du och flera andra gör, ni hävdar att alla hundar mår bra av att aktiveras med både det ena och det andra och det stämmer inte i verkligheten.
Men det som har sagts är att hundar mår bra av mental OCH fysisk aktivering. Det vill säga OLIKA typer av aktivering. Det är tex ingen som skrivit att ALLA hundar passar till sök. Mental aktivering är inte EN grej.
 
Det är ju precis det du och flera andra gör, ni hävdar att alla hundar mår bra av att aktiveras med både det ena och det andra och det stämmer inte i verkligheten.
Men det som har sagts är att hundar mår bra av mental OCH fysisk aktivering. Det vill säga OLIKA typer av aktivering. Det är tex ingen som skrivit att ALLA hundar passar till sök. Mental aktivering är inte EN grej.

Jamen exakt? Det är ju hundra olika grejer, liksom.
 
Ja, det är en lättsam sällskapshund. Det utesluter inte att de uppskattar fysisk och mental stimulering.

Du borde verkligen gå utanför din hundbubbla.
Ja eller så kan ju du gå utanför din hundbubbla du är betydligt mer insnöad på en sak än vad jag är.
Beskriva shih tzu som nöjd med springa i en sandgrop när det passar i en annan tråd och i den här tråden ska dom plötsligt både träna och ut och cykla för att må bra.
Snacka om att vända kappan efter vinden.
 
Det är ju precis det du och flera andra gör, ni hävdar att alla hundar mår bra av att aktiveras med både det ena och det andra och det stämmer inte i verkligheten.
Men det som har sagts är att hundar mår bra av mental OCH fysisk aktivering. Det vill säga OLIKA typer av aktivering. Det är tex ingen som skrivit att ALLA hundar passar till sök. Mental aktivering är inte EN grej.
Ja jag har inte sagt något annat heller!!!
Hur många gånger ska jag skriva vad mitt ursprungsinlägg handlade om innan ni fattar?
Jag skrev att det finns hundar som föredrar skogspromenader framför att träna det betyder inte att dom inte gillar att träna även om en del inte gillar det alls.
 
Verkligen inte.
Och det är fult av dig att skriva att jag har bristande kunskap och erfarenhet för jag har en annan erfarenhet än vad du har.
Jag har träffat åtskilliga hundar som inte vill träna oavsett hur mycket matte eller husse försöker.

Självklart kan hunden få välja mellan en promenad eller ett träningspass.
Eller tvingar du en hund som vill träna att bara gå promenader för att du vill det eller tvärtom?
Nej jag tror faktiskt inte det :)

Nej precis....
Jag skulle inte tvinga en högaktiv schäfer att gå två timmar i skogen och leta köttbullar som aktivering och jag skulle inte tvinga en shih tzu att träna lydnad och cykla en mil.

Men varför pratar du ens om att tvinga? Ingen har skrivit något om att TVINGA en hund till en tråkig aktivitete bara för att?
Men att hundar mår bra av att inte enbart promeneras, eller att folk har en övertro på promenader är väl ingen nyhet?

Btw var det inte du som i en annan tråd berättade om era shih tzus att det var en ganska okrävande ras ni brukade gå lite skogspromenader med och släppa lösa i ett grustag så var dom nöjda?
Kanske blandat ihop dig med någon men har för mig att det var du, i en rastråd där någon sökte en lättsam sällskapshund.

Ja eller så kan ju du gå utanför din hundbubbla du är betydligt mer insnöad på en sak än vad jag är.
Beskriva shih tzu som nöjd med springa i en sandgrop när det passar i en annan tråd och i den här tråden ska dom plötsligt både träna och ut och cykla för att må bra.
Snacka om att vända kappan efter vinden.

Att en hund är lättsam och enkel och mår bra av en aktivitet innebär det ju inte att de uppskattar annat också?

Ja jag har inte sagt något annat heller!!!
Hur många gånger ska jag skriva vad mitt ursprungsinlägg handlade om innan ni fattar?
Jag skrev att det finns hundar som föredrar skogspromenader framför att träna det betyder inte att dom inte gillar att träna även om en del inte gillar det alls.

Men menar du att hundar som gillar skogspromenader hade mått dåligt av tex ett viltspår eller personspår? Eller träna lite trick med sina ägare?

Att jobba med sin hund på något sätt stärker ju om inte annat relationen. Och hade säkert gjort att flera hade haft en hund som lyssnar bättre på dom :angel:

Mina småhundar har väl inte BEHÖVT träning för att må bra. Men det har ju helt klart gjort dom lydigare och mer uppmärksamma på mig. Bara det är ju en win-win. Och tja, de tycker det är roligt.

Alla mina hundar har nog tyckt det varit roligare med träning än med promenader när jag tänker efter. De får ju belöningar. Och det är ju kul i deras ögon. Men det betyder ju inte att de inte fått promenader också. Balans mellan olika aktiviteter liksom.
 
Alltså, att låta hunden använda sin nos i någon form av nosarbete, i stil med den typ av aktivering som @Fruentimber och andra beskriver, tycker jag faktiskt är minimum av vad en hund ska kunna förvänta sig i sitt hundliv. Det är verkligen att tillgodose det allra mest basala av behov som hundar har, och otroligt långt från något drillande på en appellplan vilket många här i tråden verkar tro att "arbete" eller "aktivering" skulle behöva bestå av. Jag tycker det är sorgligt att så många hundar idag bara får timslånga promenader av ägare som tycker att de är så aktiva, men hundarna helt berövas från att arbeta med sin formidabla nos, om de inte skaffar sig det jobbet på egen hand på promenaderna.
 
Ja eller så kan ju du gå utanför din hundbubbla du är betydligt mer insnöad på en sak än vad jag är.
Beskriva shih tzu som nöjd med springa i en sandgrop när det passar i en annan tråd och i den här tråden ska dom plötsligt både träna och ut och cykla för att må bra.
Snacka om att vända kappan efter vinden.

Jag skriver att de uppskattar fysisk och psykisk stimulans. Som de flesta normala hundar, alltså. Inte att de mår piss om de inte cyklas ett par mil i veckan.

Jag förstår faktiskt inte varför du vill göra detta så svartvitt, eller varför du sitter och hävdar att vi skulle tvinga hundar, och det ena med det andra. Du tar ju uppenbarligen inte in nått av det vi skriver och fortsätter vantolka, så för min del är det helt meningslöst att fortsätta svara på dina inlägg.
 
Jag skriver att de uppskattar fysisk och psykisk stimulans. Som de flesta normala hundar, alltså. Inte att de mår piss om de inte cyklas ett par mil i veckan.

Jag förstår faktiskt inte varför du vill göra detta så svartvitt, eller varför du sitter och hävdar att vi skulle tvinga hundar, och det ena med det andra. Du tar ju uppenbarligen inte in nått av det vi skriver och fortsätter vantolka, så för min del är det helt meningslöst att fortsätta svara på dina inlägg.
Tycker faktiskt det är du som har feltolkat alla mina inlägg något enormt.
Och det är du som i en annan tråd skriver att en shih tzu är en lättsam hund som är nöjd att springa i en grusgrop.

Ut och cykla gör man för att motionera hunden och träna annat än vardagarlydnad kräver ett visst intresse från hundens sida alt en ägare som är mycket bra på att motiivera hunden.
 
Men varför pratar du ens om att tvinga? Ingen har skrivit något om att TVINGA en hund till en tråkig aktivitete bara för att?
Men att hundar mår bra av att inte enbart promeneras, eller att folk har en övertro på promenader är väl ingen nyhet?





Att en hund är lättsam och enkel och mår bra av en aktivitet innebär det ju inte att de uppskattar annat också?



Men menar du att hundar som gillar skogspromenader hade mått dåligt av tex ett viltspår eller personspår? Eller träna lite trick med sina ägare?

Att jobba med sin hund på något sätt stärker ju om inte annat relationen. Och hade säkert gjort att flera hade haft en hund som lyssnar bättre på dom :angel:

Mina småhundar har väl inte BEHÖVT träning för att må bra. Men det har ju helt klart gjort dom lydigare och mer uppmärksamma på mig. Bara det är ju en win-win. Och tja, de tycker det är roligt.

Alla mina hundar har nog tyckt det varit roligare med träning än med promenader när jag tänker efter. De får ju belöningar. Och det är ju kul i deras ögon. Men det betyder ju inte att de inte fått promenader också. Balans mellan olika aktiviteter liksom.
Samma med dig du vet överhuvudtaget inte vad ni svarade på från början.
Jag har hela tiden skrivit att JA hundar mår bra av både fysiskt och mentalt aktivitet utefter deras egen nivå.
 
Och det är du som i en annan tråd skriver att en shih tzu är en lättsam hund som är nöjd att springa i en grusgrop.

Att en hund eller ras beskrivs som lättsam, utesluter inte att även sådana hundar uppskattar psykisk och fysisk stimulans. Uppskattar, inte kräver.

(Att springa i grusgrop är för övrigt utmärkt fysisk träning = fysisk aktivering)

Som sagt. Återigen feltolkar du. Din bild av vad aktivering är och innebär verkar ju skilja sig en hel del från flera av oss andra här på forumet. Då kanske det är dags att backa ett par steg och fundera över om det kanske kan vara så att det finns en vidare definition av psykisk och fysisk stimulans än den du verkar ha, och som du också verkar vara ganska ensam om.
 
Mina shih-tzus fick hänga med bredvid då och då när jag cyklade, sprang eller tog en powerwalk. Då och då tricktränade vi, min första shih-tzu kunde en hel radda kommandon.

Ingen av mina shih-tzus har mått dåligt av det. De har tvärtom varit lättsamma, glada små skitar som gärna hängde med på det mesta. Att det är en sällskapshund betyder inte att den per automatik mår bäst av att ligga i soffan mellan promenaderna. Jag tycker det är en sorglig syn på sin hund, och ett tråkigt fack att lägga hundarna i för att de råkar vara av en viss ras.
 
Samma med dig du vet överhuvudtaget inte vad ni svarade på från början.
Jag har hela tiden skrivit att JA hundar mår bra av både fysiskt och mentalt aktivitet utefter deras egen nivå.

Fast det var väl du som gick in i en diskussion med @Fruentimber från början? Där det började diskuteras att många hundar hade mått bättre av att få övrig aktivering (fysisk och mental) utöver promenader. Det pratades alltså generellt.
 
Jag är väldigt nyfiken på vilka raser skulle vara, utöver typ trubbnosar eller liknande som har andningsbesvär. En hund som inte klarar ens kortare cykelturer (för nej, de måste inte vara flera km x antal gånger per vecka) måste ha allvarliga fysiska fel, för det är verkligen inte vad jag skulle klassa som särskilt extrem motion.

Jag upplever att det rent allmänt pjåskas väldigt mycket med sällskapshundar. Nej, de kanske inte kräver strukturerad aktivitet som brukshundar gör, men för den skull behöver man inte totalt vifta bort vikten av att de aktiveras och påstå att de minsann inte klarar det och det.

Det är bra för alla hundar att få använda huvudet på något vis och röra sig i andra former än bara promenader. Ja, precis alla. Även de som avlats för att mest vara soffprydnad. Att du så envist argumenterar emot det ger en mycket tråkig bild av din kunskapsnivå.
Cykelmotion är ingen idealisk hundmotion, enformig, ofta på för hårt underlag (asfalt) eftersom det är ont om grusvägar (som också kan vara för stumma), som passar för cykling och inte förstör själva cykeln. Dessutom blir cyklisten inte trött alls, medan det sliter på hundens rörelseorgan. Olycksrisken är inte heller obetydlig, både för den som cyklar och hunden.

Dessutom vill jag hävda att cykling är olämpligt för hundar av alla raser som befinner sig i övre medelåldern eller mer. Och jag tror också att hundarna hamnar fortare i övre medelålderssegmentet om de har cykelmotionerats mycket. Vad gör man med en hund som vant sig vid många kilometer efter vägarna och blir rastlös utan den fysiska ansträngningen, men tyvärr inte längre håller för den? På en en- eller tvåtimmars promenad hänger även en trettonåring med om den får bestämma aktivitetsnivån själv.

Att jogga med hunden på stigar eller joggingspår är att föredra alla dagar i veckan eftersom hund och joggare jobbar lika mycket, och underlaget är mer varierat. Men jag är medveten om att alla hundägare inte har de fysiska förutsättningarna för att jogga, eller helt enkelt inte gillar träningsformen, och då ska man självklart avstå med gott samvete eftersom man ska ha kul med sin hund.

Sedan klarar sig brukshundar utmärkt utan strukturerad aktivitet. De behöver definitivt aktivitet, gärna genom att använda sin näsa, men själva strukturen är ju det som gör att hundar av andra raser än arbetande tröttnar.

Hundarna får inte spåra i det tempo de föredrar, de får inte gå över till en nyare del av spåret om de vädrar en sådan del, de måste markera ointressanta träpinnar etc. etc. Detaljerna strider mot allt hundar är hårdkodade att göra.

Många hundar av alla raser älskar att leka kurragömma. Bruksgrenen sök är strukturerad kurragömma. Om en sökhund har hittat en figurant, och vädrar en annan figge på samma sida stigen får den inte genast springa dit och hitta den figgen, utan ska följa med in till stigen och springa ut och leta efter andra människor på andra sidan stigen, samtidigt som den vet var nästa figge finns. Detaljerna i markeringarna ska vi inte prata om! Det är bara brukshundar, fågelhundar och vallhundar som accepterar strukturen som för vilken hund som helst är helt meningslös. Vanliga hundar ruttnar, fullständigt förståeligt.

Pratar inte i egen sak, eftersom jag har brukshundar som accepterar lekens regler eftersom jag vill tävla. Men jag vet att de skulle vara lika nöjda och glada efter omgång kurragömma, eller efter att ha fått spåra den där grävlingen som gick förbi.
 
Cykelmotion är ingen idealisk hundmotion, enformig, ofta på för hårt underlag (asfalt) eftersom det är ont om grusvägar (som också kan vara för stumma), som passar för cykling och inte förstör själva cykeln. Dessutom blir cyklisten inte trött alls, medan det sliter på hundens rörelseorgan. Olycksrisken är inte heller obetydlig, både för den som cyklar och hunden.

Dessutom vill jag hävda att cykling är olämpligt för hundar av alla raser som befinner sig i övre medelåldern eller mer. Och jag tror också att hundarna hamnar fortare i övre medelålderssegmentet om de har cykelmotionerats mycket. Vad gör man med en hund som vant sig vid många kilometer efter vägarna och blir rastlös utan den fysiska ansträngningen, men tyvärr inte längre håller för den? På en en- eller tvåtimmars promenad hänger även en trettonåring med om den får bestämma aktivitetsnivån själv.

Att jogga med hunden på stigar eller joggingspår är att föredra alla dagar i veckan eftersom hund och joggare jobbar lika mycket, och underlaget är mer varierat. Men jag är medveten om att alla hundägare inte har de fysiska förutsättningarna för att jogga, eller helt enkelt inte gillar träningsformen, och då ska man självklart avstå med gott samvete eftersom man ska ha kul med sin hund.

Sedan klarar sig brukshundar utmärkt utan strukturerad aktivitet. De behöver definitivt aktivitet, gärna genom att använda sin näsa, men själva strukturen är ju det som gör att hundar av andra raser än arbetande tröttnar.

Hundarna får inte spåra i det tempo de föredrar, de får inte gå över till en nyare del av spåret om de vädrar en sådan del, de måste markera ointressanta träpinnar etc. etc. Detaljerna strider mot allt hundar är hårdkodade att göra.

Många hundar av alla raser älskar att leka kurragömma. Bruksgrenen sök är strukturerad kurragömma. Om en sökhund har hittat en figurant, och vädrar en annan figge på samma sida stigen får den inte genast springa dit och hitta den figgen, utan ska följa med in till stigen och springa ut och leta efter andra människor på andra sidan stigen, samtidigt som den vet var nästa figge finns. Detaljerna i markeringarna ska vi inte prata om! Det är bara brukshundar, fågelhundar och vallhundar som accepterar strukturen som för vilken hund som helst är helt meningslös. Vanliga hundar ruttnar, fullständigt förståeligt.

Pratar inte i egen sak, eftersom jag har brukshundar som accepterar lekens regler eftersom jag vill tävla. Men jag vet att de skulle vara lika nöjda och glada efter omgång kurragömma, eller efter att ha fått spåra den där grävlingen som gick förbi.

Nu kan man ju cykla på andra vägar än asfalt också. Och hunden kan springa i gräskanten. Sen vill jag nog påstå att så farligt är inte asfalt heller om hunden springer där ibland. Min är lös på asfaltsvägar. Hon går knappast sönder pga det heller.

Jag tycker det är lite skrämmande om hundar inte klarar av en cykeltur ibland. Vad avlar man på då egentligen? Det finns hundar som i säsong går 2-10 mil/DAG i drag. År efter år och håller långt upp i åldrarna.

Och det är ju klart att en hund i väldigt god kondition behöver trappa ner lite? Oavsett vad för träningsform som gjort att den hamnat i hög kondition. Men det går ju också att göra annat. De blir ju inte helt galna bara för att de inte får springa med en cykel.

Spår och sök kan göras på så många olika vis beroende på ambition. Man behöver ju inte ens ha föremål som hunden ska markera utan kan lägga ut lite godis eller leksak beroende på vad hunden föredrar.

Och nej. "Vanliga" hundar behöver inte alls ruttna på strukturerad träning. Allt beror ju på vad man motiverar och belönar för beteenden.

Vad har du för bruksras som är lika nöjd efter lite kurragömma och att lukta efter en grävling (jag antar att du inte menar ett längre spår ala viltspår/eftersök, för det är också strukturerad träning) som annan träning?

Förstår inte hur det kan misstolkas såhär. Vad har folk mött för tråkiga hundar som inte gillar något annat än promenader och hatar att interagera med matte/husse eller röra på sig lite mer ordentligt? O_o
 
@Lattematte Jag baxnar, faktiskt. Hade inte förväntat mig att få en hel novell, med ganska nedlåtande underton dessutom, som svar på ett enkelt konstaterande att en frisk hund ska klara kortare cykelturer då och då. Idealisk motionsform har jag inte sagt ett dugg om, det är du själv som halmgubbat in det. Och jag behöver verkligen inte få det förklarat för mig att variation är det bästa, det gäller liksom oavsett om det rör människa eller djur. Jag tycker att du har en väldigt trist attityd, och undrar dessutom varför du valde att citera just mig när flera andra användare har lagt fram liknande argument. Det är så jag undrar om det sticker i ögonen på en del att jag skriver här fast jag inte haft hund i 30 år... :meh:
 
Dessutom vill jag hävda att cykling är olämpligt för hundar av alla raser som befinner sig i övre medelåldern eller mer. Och jag tror också att hundarna hamnar fortare i övre medelålderssegmentet om de har cykelmotionerats mycket. Vad gör man med en hund som vant sig vid många kilometer efter vägarna och blir rastlös utan den fysiska ansträngningen, men tyvärr inte längre håller för den? På en en- eller tvåtimmars promenad hänger även en trettonåring med om den får bestämma aktivitetsnivån själv.

Sedan klarar sig brukshundar utmärkt utan strukturerad aktivitet. De behöver definitivt aktivitet, gärna genom att använda sin näsa, men själva strukturen är ju det som gör att hundar av andra raser än arbetande tröttnar.

Tycker rent allmänt att det är en tråkig syn man har på sina hundar om man inte vågar hålla de i hög kondition av anledning att man tror att de inte skulle klara av att ta det lugnt ibland för det. Har hört det någon gång innan, att man "vänjer" hunden vid mycket aktivering. Som att man vill hålla sig till minsta möjliga och hunden skulle gå bananas om den får ta det lugnare ibland bara för det.

Så är det ju sällan. Mina har perioder där de gör mer och där de gör mindre. Inga problem alls faktiskt.

Och varför skulle en äldre hund som inte orkar jobba lika mycket fysiskt bli rastlös av att ta det lugnare? Antingen så orkar den ju eller inte? Och blir den skadad och behöver ta det lugnt av den anledningen så kan man aktivera hunden på annat vis så den blir mer trött i huvudet. Så krångligt är det ju faktiskt inte.
 
Cykelmotion är ingen idealisk hundmotion, enformig, ofta på för hårt underlag (asfalt) eftersom det är ont om grusvägar (som också kan vara för stumma), som passar för cykling och inte förstör själva cykeln. Dessutom blir cyklisten inte trött alls, medan det sliter på hundens rörelseorgan. Olycksrisken är inte heller obetydlig, både för den som cyklar och hunden.

Dessutom vill jag hävda att cykling är olämpligt för hundar av alla raser som befinner sig i övre medelåldern eller mer. Och jag tror också att hundarna hamnar fortare i övre medelålderssegmentet om de har cykelmotionerats mycket. Vad gör man med en hund som vant sig vid många kilometer efter vägarna och blir rastlös utan den fysiska ansträngningen, men tyvärr inte längre håller för den? På en en- eller tvåtimmars promenad hänger även en trettonåring med om den får bestämma aktivitetsnivån själv.

Att jogga med hunden på stigar eller joggingspår är att föredra alla dagar i veckan eftersom hund och joggare jobbar lika mycket, och underlaget är mer varierat. Men jag är medveten om att alla hundägare inte har de fysiska förutsättningarna för att jogga, eller helt enkelt inte gillar träningsformen, och då ska man självklart avstå med gott samvete eftersom man ska ha kul med sin hund.

Sedan klarar sig brukshundar utmärkt utan strukturerad aktivitet. De behöver definitivt aktivitet, gärna genom att använda sin näsa, men själva strukturen är ju det som gör att hundar av andra raser än arbetande tröttnar.

Hundarna får inte spåra i det tempo de föredrar, de får inte gå över till en nyare del av spåret om de vädrar en sådan del, de måste markera ointressanta träpinnar etc. etc. Detaljerna strider mot allt hundar är hårdkodade att göra.

Många hundar av alla raser älskar att leka kurragömma. Bruksgrenen sök är strukturerad kurragömma. Om en sökhund har hittat en figurant, och vädrar en annan figge på samma sida stigen får den inte genast springa dit och hitta den figgen, utan ska följa med in till stigen och springa ut och leta efter andra människor på andra sidan stigen, samtidigt som den vet var nästa figge finns. Detaljerna i markeringarna ska vi inte prata om! Det är bara brukshundar, fågelhundar och vallhundar som accepterar strukturen som för vilken hund som helst är helt meningslös. Vanliga hundar ruttnar, fullständigt förståeligt.

Pratar inte i egen sak, eftersom jag har brukshundar som accepterar lekens regler eftersom jag vill tävla. Men jag vet att de skulle vara lika nöjda och glada efter omgång kurragömma, eller efter att ha fått spåra den där grävlingen som gick förbi.
Våra spårar i det tempot de själva vill (har svårt att påverka hunden i drevet på haren eller räven) och ta spåret i vind är inga problem 👍då det bara är onödigt att djuret lyder lider i onödan om det är trafikolycka.

Finns fler spår än hårda personspår;).
Mvh en som ibland får pina på som tusan efter hunden på eftersök.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp