Hur långt pendlar du per dag?

Fast det där beror ju helt på hur man bor. Jag bor sist på en 3 km lång grusväg. Så behöver man ju inte bo. De som bor uppe vid "stora" vägen har busshållplats som går strax utanför dörren. Den bussen börjar gå kl 04:55 på morgonen och sista turen på kvällen går kl 20:50 med typ 10 st turer under dagen.

Att bo på landet ger så mycket mer livskvalitet än att bo inne i stan. Följ din dröm!
Ja, det gäller att hitta rätt ställa. Jag har inte gett upp drömmen, bara avvaktar. :)
 
Nu pluggar jag 20-25 min från hemmet. Lyx! Maken jobbar i stan och har ~45-50 min tror jag, dörr till dörr. När jag jobbade var det mellan 20 min och ett par timmar till jobbet. Varierade lite. Oftast ca 1 h.
 
Jag håller med. Speciellt när pendeltågen lite för ofta ballar ur, och de drar ner massor på avgångar. :cautious: Inte skulle jag betala för Netflix om det varannan dag var strul och "Tyvärr, vi kan inte visa den här filmen. Du får titta på någon annan" eller "Tyvärr vi kan inte visa den filmen, du kanske kan titta på någon annan streamingtjänst i stället?"
Men nu måste man ju.
Och nu ska de tydligen reducera avgångarna på linjen mellan Nynäshamn-Bålsta typ hela hösten... Som om det inte vore nog med att det är helt avstängt mellan Bålsta-City under hela juli, halva augusti, varje långhelg och varje söndagsmorgon. Hur många år som helst i sträck. Är väl typ 10 år kvar av deras årliga avstängningar.
 
Jag börjar med att skriva att jag inte läst hela tråden.

Just nu har jag ca 10 meter från sängen till jobbet.
Men jag har haft betydligt längre tidigare, har jobbat inne i Stockholm, med bilresa till pendeln men sluppit byta och kunnat gå till arbetsplatsen, tog väl ändå närmare 1,5 timme enkel resa, men det fungerade bra.

Jag arbetade faktiskt en kort period i Göteborg och åkte dit några dagar ett antal gånger för att sedan återvända till nära Arlanda, jag åkte tåg, även det fungerade då, en kortare period.

Standard har väl annars varit ca 25-40 minuters resväg med bil, det blir väl oftast så här på landet.
Lite kortare när jag drev stallet, några hundratal meter.

Det hela beror kanske på hur man har möjlighet att välja arbeten?
 
Numera har jag 20 min med sommarväglag. Mycket nöjd och har närmare till jobbet än en hel del som ändå bor i stan. :)
 
Arbetsförmedlingen här menar att man måste acceptera en resväg på 50 km med max restid 2,5 timme.

I Stockholm en ganska normal pendlingstid tyvärr.
 
50kr/mån?! Här kostar månadskort typ 1000 spänn. Oavsett om man åker enbart inom kommunen eller runtom i hela stan. "Man får så mycket för pengarna" sägs det, vilket är irrelevant för mig som snudd på aldrig åker utanför kommunen... Köper jag enkelbiljett kostar en sådan 38 kr och gäller 75 min. De höjer priserna vid årsskiftet och gör så varje årsskifte.

Och för mig kostar ett månadskort 1 980 kr 😱
Nu har jag iofs 8 mil enkel väg men det känns ändå svindyrt. En enkelbiljett kostar 111 kr eller 145 kr beroende på om jag köper 1 eller 6 biljetter per gång så jag tjänar igen månadskortet ganska snabbt.

Dessutom går det bara 4 turer per dag men som tur var passar turerna mina arbetstider.

Det här är första gången jag har längre än ett par kilometer till jobbet och även om jag kan sova en del av resan så tar det på orken att vara hemmifrån 12 timmar per arbetsdag.
 
Och för mig kostar ett månadskort 1 980 kr 😱
Nu har jag iofs 8 mil enkel väg men det känns ändå svindyrt. En enkelbiljett kostar 111 kr eller 145 kr beroende på om jag köper 1 eller 6 biljetter per gång så jag tjänar igen månadskortet ganska snabbt.

Dessutom går det bara 4 turer per dag men som tur var passar turerna mina arbetstider.

Det här är första gången jag har längre än ett par kilometer till jobbet och även om jag kan sova en del av resan så tar det på orken att vara hemmifrån 12 timmar per arbetsdag.
What?! I vilken del av landet kostar det så mycket?
Det här får mig att tänka att om jag någon gång ska flytta till annan stad (vilket jag vill) så ska jag nog kolla upp först hur det ser ut med kollektivtrafik och även då priser på kollektivtrafiken... Visst ändras sådant då och då, men det är ju tydligt extremt olika utgångsläge beroende på var i världen man bor.
 
Jag skulle nog kunna tänka mig att pendla uppemot ca 1h till arbete med bil, om jag ska åka varje dag.

Nu åker jag och jobbar lite varsomhelst så pendlar inte samma varje gång. Men skulle jag bara jobba på kontoret/ena arbetsplatsen är det ca 15 min med bil. Ingen sträcka alls i min värld.
Oftast åker jag mellan 15min till uppemot 2h enkel resa för att jobba. Dock inte varje dag. Ibland längre resor.
 
Har strax över 6 km till jobbet, cyklar året runt. Jag vill inte behöva vara beroende av bil för att ta mig till jobbet, så det får styra var jag jobbar/bor.
 
Orten jag är placerad på har jag 45 minuter dörr till dörr, som längst har jag knappt 2 timmar enkel resa. Nu för tiden är det dock sällan jag åker till andra orter. Bor lantligt helt utan kommunala medel så det är alltid bil som gäller.
 
Just nu har jag 10 min med cykel till jobbet, 20 om jag går. Tidigare har jag haft som längst 20 minuter med bil när jag bodde i en by utanför stan.

När det kommer till kollektivtrafiken så kostar ett månadskort hos Hallandstrafiken 652kr i appen. En enkelbiljett i appen kostar 25kr om du ska åka stadsbuss, 48 om du behöver åka över nån zongräns. Har inte jättebra koll på alla olika taxor och zoner då de nyligen gjort förändringar där.
 
What?! I vilken del av landet kostar det så mycket?
Det här får mig att tänka att om jag någon gång ska flytta till annan stad (vilket jag vill) så ska jag nog kolla upp först hur det ser ut med kollektivtrafik och även då priser på kollektivtrafiken... Visst ändras sådant då och då, men det är ju tydligt extremt olika utgångsläge beroende på var i världen man bor.
För mig kostade busskortet ca 2300 kr och då körde jag ändå bil 1 mil in till busstationen och pendlingsparkeringen.
Det fanns/finns buss hemifrån (10 min promenad till busshållplatsen)till busstationen men tiderna stämmer inte så bra.
 
Det här med gräns för hur långt man är beredd att pendla känns som väldigt avhängigt att man har flera olika alternativ för att försörja sig på ett jobb man kan trivas med.

I min bransch finns de inte direkt överallt. Och många av jobben är i förbålt trist organiserade verksamheter.

Det finns många andra parametrar vid jobbval som är högre prioriterat än pendlingsavstånd för min del, och skulle man stå utan jobb är pendlingsavståndet per se mer eller mindre ointressant - å andra sidan är man såklart då också öppen för stora kompromisser och lösningar på alla andra parametrar också.
 
Jag har 2,5 mil till jobbet. Tar ca 20-30 minuter. Rätt behagligt att lyssna på radion och ha lite lugnt och skönt.

Åker buss nån gång ibland, men tiderna passar så dåligt att jag antingen får ta bilen halva vägen eller flexa ut tidigare.
Jag bor på ort med ca 800 invånare så inte på landet.
 
50kr/mån?! Här kostar månadskort typ 1000 spänn. Oavsett om man åker enbart inom kommunen eller runtom i hela stan. "Man får så mycket för pengarna" sägs det, vilket är irrelevant för mig som snudd på aldrig åker utanför kommunen... Köper jag enkelbiljett kostar en sådan 38 kr och gäller 75 min. De höjer priserna vid årsskiftet och gör så varje årsskifte.
Skulle jag åkt med kollektivtrafikn så hade det gått på 815 kr där jag jobbar nu medan ett jobb jag hade innan som var närmare skulle gå på 1225 kr i månaden.

Anledningen är att jag bor vid en zon gräns så åker jag bara en hållplats åt ena hållet så måste jag ha biljett för 2 zoner medan åt andra hållet så kan jag åka riktigt lång.
 
Till mitt kontor har jag 4 mil, ca 40 min - ganska små vägar men inte så mycket trafik, åker på tvären mot de stora stråken så jag kör över hårt trafikerade vägar två gånger (och kan bli stående rätt länge för att komma över). Ungefär hälften av veckorna är jag dock på tjänsteresa, varierande långt bort men aldrig mindre än några timmar, ofta betydligt mer. De veckor jag inte är på resa har jag gått över till att mer och mer sitta hemma, så jag kör kanske till kontoret en eller två dagar de veckorna. Resorna och att bo borta mycket tar på krafterna, resorna till kontoret är däremot inget större problem. Jag har nog aldrig haft kortare än 30 min enkel väg, det längsta jag haft är 1,5 tim enkel väg (och stallet 20 min åt andra hållet... )
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 685
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 595
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp