Hur långt pendlar du per dag?

Bor i tätort och har 1 km till jobbet.

Det som hindrar mig att flytta ut på landet är att jag inte vill bli bilberoende. Har en dröm om en liten gård på landet, men tanken att sitta i en bil nån timme om dagen, och dessutom behöva investera i en till bil (eftersom vi är två) avskräcker.
 
När jag precis hade flyttat ut hit hade jag 1,5 h till mitt dåvarande jobb på Landvetter. Det gick förvånansvärt bra att pendla, men kostnaden tog ju knäcken på mig. Hade aldrig haft det så jämt, utan det var ju en övergångsperiod. Med dagens bränslepriser hade det varit helt omöjligt.
Kostnadsmässigt hade jag aldrig haft råd att pendla som jag gör om jag inte hade firmabil 😅! Med 14 mil om dagen och en bro som går på ca. 500 kr tur och retur så hade jag sagt nej tack och hittat något annat. Har dock en kollega som bor i samma stad som mig och pendlar i egen bil. Även om han kan göra skatteavdrag (det kan jag inte med firmabil) och har pendlaravtal över bron, så måste det ju kosta en halv förmögenhet!
 
Jag har 10 minuter på cykel till jobbet. Pendlade tidigare ca 4 mil enkel väg, som tog närmare en timme dörr till dörr när jag åkte kollektivt. Nu älskar jag att jag har cykelavstånd och skulle inte vilja ha längre än runt en halvtimme på cykel.
 
Jag har 15-20 min till jobbet om jag kör direkt men då jag lämnar/hämtar hunden på dagis tar det 35-40 min enkel väg.
Bodde tidigare 10 min promenad från jobbet men ville ha hus, trädgård och kunna gå ut i naturen utan att ta bilen.
 
Jag bor på landet och har ca 22 min med bil eller buss.
Den största vinsten med att åka buss i vår kommun är att det bara kostar 50 kr/mån :D

När kontoret på mitt förra jobb skulle flyttas en timme bort så sade jag upp mig. Ovärt att pendla ensam i bil och inga möjligheter att åka kollektivt. Nä, där gick min gräns.
 
30 min med cykel, 35-40 med buss och 15-20 med bil. Tycker det är ganska lagom och eftersom jag vill bo på landet och jobbar i stan kan jag inte välja bort pendling.

Har som längst haft 2h i bil per dag. Helt fruktansvärt och det var ändå innan barn och annat tidskrävande. Idag skulle jag kunna pendla uppåt en timme kollektivt om jag kunde jobba på resan. Med bil max en halvtimme..
 
Jag pendlar (med bil) 1 timmer per dag och det är max för mig. Tycker det är svårt att få tiden att räcka till som det är, men att bo 30 minuter från jobbet är perfekt. Ute i skogen, nära vatten men ändå nära till jobbet och staden. Skulle jag ta bussen till jobbet skulle det ta betydligt längre tid så det är inte ett alternativ, plus att bussen ofta inte går när jag jobbar.
 
Det som hindrar mig att flytta ut på landet är att jag inte vill bli bilberoende. Har en dröm om en liten gård på landet, men tanken att sitta i en bil nån timme om dagen, och dessutom behöva investera i en till bil (eftersom vi är två) avskräcker.
Fast det där beror ju helt på hur man bor. Jag bor sist på en 3 km lång grusväg. Så behöver man ju inte bo. De som bor uppe vid "stora" vägen har busshållplats som går strax utanför dörren. Den bussen börjar gå kl 04:55 på morgonen och sista turen på kvällen går kl 20:50 med typ 10 st turer under dagen.

Att bo på landet ger så mycket mer livskvalitet än att bo inne i stan. Följ din dröm!
 
Jag bor på landet och har ca 22 min med bil eller buss.
Den största vinsten med att åka buss i vår kommun är att det bara kostar 50 kr/mån :D
50kr/mån?! Här kostar månadskort typ 1000 spänn. Oavsett om man åker enbart inom kommunen eller runtom i hela stan. "Man får så mycket för pengarna" sägs det, vilket är irrelevant för mig som snudd på aldrig åker utanför kommunen... Köper jag enkelbiljett kostar en sådan 38 kr och gäller 75 min. De höjer priserna vid årsskiftet och gör så varje årsskifte.
 
Eftersom jag avskyr vår kollektivtrafik och helst inte är bilberoende så är jag väldigt kräsen. Någonstans 10 min på cykel är min smärtgräns och att jobba hemifrån är drömmen.

Idag känns det som att jag inte lägger någon tid på resväg alls. Anledningen är att hundarna är med på jobbet, så vi tar promenad dit och hem. Går jag raka vägen tar det ca 35 min, men ena sträckan tar vi alltid en omväg så att hundarna får en långpromenad. Så samma tid som jag ändå skulle varit ute och gått med dem använder jag nu för att ta mig till/från jobb.

Bor i förort tull Sthlm och de i min bekantskapskrets verkar tycka att allt upp till en timme enkel väg är normalt.
 
50kr/mån?! Här kostar månadskort typ 1000 spänn. Oavsett om man åker enbart inom kommunen eller runtom i hela stan. "Man får så mycket för pengarna" sägs det, vilket är irrelevant för mig som snudd på aldrig åker utanför kommunen... Köper jag enkelbiljett kostar en sådan 38 kr och gäller 75 min. De höjer priserna vid årsskiftet och gör så varje årsskifte.
Samma här. Enkelbiljett för 1 zon kostar 38 kr.
Screenshot_20230901_113355_Chrome.jpg
 
Jag har haft strax över en timme till jobbet. Det fick funka men det var ju inte en enda dag jag arbetade som jag var hemifrån kortare tid än 10h. Och så stallet ovanpå det...
Nu har jag betydligt kortare till jobbet,gångavstånd. Det är en sån befrielse, jag har ju både energi och dag kvar när jag kommer hem.

Har av olika skäl jobbat på annan ort några pass under sommaren, tolv pass genererade över 8000kr i reseersättning. Tidigare pendlade jag till det jobbet "på min fritid" och mha min lön. Det känns okej att åka dit nu när jag blir ersatt för tiden, bränslet och lite slitage. Det ska nog mycket till för att jag ska ta ett jobb i framtiden där jag har mer än 45 min resväg.

Räknade på första jobbet som låg långt bort att jag tyvärr inte förlorade pengar på att vara sjuk eftersom resan kostade mer än 20% av min lön. Så kan jag ju inte ha det.
 
50kr/mån?! Här kostar månadskort typ 1000 spänn. Oavsett om man åker enbart inom kommunen eller runtom i hela stan. "Man får så mycket för pengarna" sägs det, vilket är irrelevant för mig som snudd på aldrig åker utanför kommunen... Köper jag enkelbiljett kostar en sådan 38 kr och gäller 75 min. De höjer priserna vid årsskiftet och gör så varje årsskifte.
Något OT men jag tycker verkligen SL har blivit så dyrt! Det har alltid varit rätt dyrt men nu tycker jag det är vid smärtgränsen :cautious:. Cyklar mellan april och oktober men sen blir det att köpa SL kort. Går såklart att cykla året om men så mkt litar jag inte på trafiken inne i Stockholm att jag vill cykla när det är risk för halka.
 
Något OT men jag tycker verkligen SL har blivit så dyrt! Det har alltid varit rätt dyrt men nu tycker jag det är vid smärtgränsen :cautious:. Cyklar mellan april och oktober men sen blir det att köpa SL kort. Går såklart att cykla året om men så mkt litar jag inte på trafiken inne i Stockholm att jag vill cykla när det är risk för halka.

I Kalmar kostar en länsbiljett nästan 1800 per månad, helt sinnessjukt 😅
Speciellt om man lägger till att deras kollektivtrafik är usel 😆
Skämdes varje gång jag tog betalt, hutlöst!
 
Något OT men jag tycker verkligen SL har blivit så dyrt! Det har alltid varit rätt dyrt men nu tycker jag det är vid smärtgränsen :cautious:. Cyklar mellan april och oktober men sen blir det att köpa SL kort. Går såklart att cykla året om men så mkt litar jag inte på trafiken inne i Stockholm att jag vill cykla när det är risk för halka.
Jag håller med. Speciellt när pendeltågen lite för ofta ballar ur, och de drar ner massor på avgångar. :cautious: Inte skulle jag betala för Netflix om det varannan dag var strul och "Tyvärr, vi kan inte visa den här filmen. Du får titta på någon annan" eller "Tyvärr vi kan inte visa den filmen, du kanske kan titta på någon annan streamingtjänst i stället?"
Men nu måste man ju.
 
Har exakt fyra mil till jobbet i stan. Bor på landet, eller typ mitt i skogen som en del uttrycker det om vår gård 😅
Tar 30-45 min att köra beroende på årstid och väglag.
Har dock 10 min in till mindre samhälle med affär, skola, mack och hälsocentral.
Tycker det är perfekt, ingen kommer och hälsar på oannonserat och ingen förväntar sig att vi ska ”titta förbi” 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 596
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp