Hur lära sig byta galopp?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SannaUppsala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 123
S

SannaUppsala

Jag rider på lektion ett par gånger i veckan och vår instruktör har vid några tillfällen försökt få oss att byta galopp. Men det är som förgjort - hur jag än bär mig åt blir det inget byte. Ja, ett par gånger har det närmast som en olyckshändelse (som resultat av att jag satt hästen ur balans... :angel:) blivit ett byte, men jag förstår inte hur jag ska lyckas göra det på ett ... hrm... något mer kontrollerat sätt. Ett av de största hindren känns som att det är så många saker att tänka på samtidigt och jag glömmer hälften eller så gör jag dem fel och när jag tänkt klart och fått ordning på alla pusselbitarna, ja, då har jag för läääänge sedan (typ ett varv sedan) passerat punkten där bytet skulle ske. Någon gav mig en gång rådet att inte tänka så mycket, men det rådet känns inte helt passande - jag har ju som regel inte ens koll på vad det är jag inte ska tänka på.

Hur har ni andra burit er åt när ni lärt er byta galopp?

1. Se till att du själv är såpass balanserad att du inte viker dig eller gör en massa onödiga konstigheter under själva bytet, dvs du måste klara av att båda vara balanserad själv och ha hästen balanserad i en bra och stadig form.

2. Arbeta i en bra galopp, rund och bärig.

3. Förbered bytet väl gnm halvhalt, en tydlig halvhalt. Ställ om och byt!

Det är ju en fördel om du rider på en häst som är bra på byten, om du själv är osäker..

De första gångerna jag skulle göra galoppombyte använde vi oss av ett hinder som stod mitt i ridhuset och så "bytte vi om volt" över hindret i galopp. Sedan gjorde vi det på medellinjen.

De första gångerna jag skulle göra galoppombyte använde vi oss av ett hinder som stod mitt i ridhuset och så "bytte vi om volt" över hindret i galopp. Sedan gjorde vi det på medellinjen.

Har hört att det är ganska många som byter galopp över ett litet hinder eller hjälpbom. Personligen tycker jag väl att man kan göra så några gånger i början, men inte för länge. Hästarna kan då lära sig att byta orent, dvs byter först med fram och strax efter med bak. Vill man få igenom de rena bytena så skulle jag avråda byte över bom då det kan vara ganska svårt att lära om en häst som lärt sig "fel".

Vi gjorde två gånger, sedan kunde vi det ok, och då gjorde vi resten på rakt spår över medellinjen..

Har man gjort en övning bra en gång behöver man ju inte fortsätta fila på det i samma ridpass, då tråkar man ju ut hästen. Så resonerar jag iaf.

bäst är att först stärka hästen med skänkelviiningar i galopp. När hästen kan detta gör du en skänkelvikning några steg och lägger sedan om till den nya galoppskänkeln. Hästen är då rak och har lättare för att utföra bytet korrekt. Dessutom är det ju jobbigt för den att gå skänkelvikning i galopp, och den tycker därför att du är en ängel som ber den göra något enklare.
När detta fungerar för du över det till volten. dvs du rider tex i vänster varv på volt. när du påbörjar öppna delen av volten ber du om ett par stegs skänkelvikning inåt, och byter sedan till höger galopp. Efter ett tag behöver du inte längre sidostegen, utan bara rakställa.

Vi gjorde två gånger, sedan kunde vi det ok, och då gjorde vi resten på rakt spår över medellinjen..

Har man gjort en övning bra en gång behöver man ju inte fortsätta fila på det i samma ridpass, då tråkar man ju ut hästen. Så resonerar jag iaf.

Ja är det ryttaren som ska lära sig galoppombyten så tar det säkert bara några få gånger, men är det hästen man ska lära att göra bra galoppombyten så tar det i regel mycket längre tid. Det jag menade var att om man ska träna sin häst på galoppombyten så kan man använda en bom några få gånger tills den fattat "vinken", men att man inte ska fortsätta traggla med bom. Personligen föredrar jag helt "bomlöst".

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 531
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 367
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 815
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II