Hur låter ditt jobbspråk?

Sv: Hur låter ditt jobbspråk?

"Torka och smörj nipplarna"

"Ska du ha dig en sup?"

"Det där gamla liket. Lever det än?"

Snackar en del med "ljud och ljus" också.

• Gilla
Reactions: ptr
Väcker upp en gammal tråd om det är okej?

Såhär, några år senare:
"När man gör en soliditetsberäkning använder man denna modell och formel..."
"Nej, jag tror att vi ska välja en kvalitativ metod i stället, då det passar våran fråga bättre..."
"Enkäten verkade vara tydlig, vi har inget bortfall bland respondenterna."

Gissa vad jag pluggar nu då? :cool:

Var är kuppen/plinten?
Nu har någon kört ner kuppen.
SPAN funkar inte.
Shit, jag glömde lådan!
Jag hittar inte EVEn

Det är nog det vanligaste jag säger på jobbet.

Spontant tänker jag att vi inte har ngt jobbspråk men eftersom vi pysslar mycket med entreprenadupphandlingar så upplever säkert andra att vi har det.

Det jag tyckte var konstigt som ny (och som alla nya reagerar på) är när vi ska ha möte i Köpenhamn (frågade hur långt innan vi behövde åka), London, Madrid, Oslo osv..
Köpenhamn tar drygt 2 min då de är namnen på våra möteslokaler :banghead::banghead:

Väcker upp en gammal tråd om det är okej?

Såhär, några år senare:
"När man gör en soliditetsberäkning använder man denna modell och formel..."
"Nej, jag tror att vi ska välja en kvalitativ metod i stället, då det passar våran fråga bättre..."
"Enkäten verkade vara tydlig, vi har inget bortfall bland respondenterna."

Gissa vad jag pluggar nu då? :cool:

Editar mig själv:

Några vanligt förekommande fraser på mitt ideella jobb:

"Är alla ändringar som ska göras i listan gjorda? Är vi färdiga att publicera?"
"Vi måste bara omnumrera lista för klass 14, annars ska den vara färdig!"
"Jasså, appen hänger sig fortfarande för folk? Då springer jag iväg och kopierar upp typ 20 ex så vi kan dela ut."
"Jag går upp med listorna och ställningsprotokollen nu!"
"Är det några fodringar? I så fall vilka? Kan du kolla upp de?"
"Jag kan ta hand om hans ekonomisammanställning."
"Vänta, jag ska bara signera kvittot."

Samma arbetsplats, olika uppgifter dock, om det verkar förvirrande.

SPAN har vi fått för våra synder... :arghh::meh::cautious:

Eller hur! Det funkar typ aldrig.. Men jag måste säga att de på tieto är himla trevliga, har en kontakt där som hjälpt mig massor och varit helt fantastisk! Värre är det med Indien..

Blir lite nyfiken på vad du jobbar med som också drabbats av SPAN?

Mitt jobbspråk är mest en massa svordommar över Cisco, Palett, Aditro, HP = även kallad datordjäveln och så det där jävla påfundet Excel :rage:

Mobiletelefonen är numera döpt till Satan själv och skrivaren på jobbet är den där som aldrig fungerar utan bara krånglar hel jävla tiden och ingen förstår att man MÅSTE följa anvisningarna på skrivaren för att få bort det trasslande pappret.... Det är fan bara jag som gör det!

Är jag på golvet och jobbar är det mer prat om rondellstorlekar, T7, luder, sug, sprut, skrapa, trasor, kem, skaft, vagnar, instruktioner, kartor, förteckningar, metodkort, frekvenser och utförande.

Inte så mycket konstiga ord på biluthyrningen där jag jobbar men varje dag hör jag från kunder "why can't I engage 4x4"
Jag svarar: "well.. because I say so"

:meh:;)
Jag förstår dock frågan bättre, för om jag ska hyra en 4x4 men inte får använda fyrhjulsdriften vad är då meningen.
För oss som bor här är det självklart, du behöver bara en hög bil inte själva fyrhjulsdriften. Jag förklarar alltid det.
Det egentliga svaret är också att du måste lägga i fyrhjulsdriften manuellt och det är det inte många som vet och bilarna går sönder!

Eller hur! Det funkar typ aldrig.. Men jag måste säga att de på tieto är himla trevliga, har en kontakt där som hjälpt mig massor och varit helt fantastisk! Värre är det med Indien..

Blir lite nyfiken på vad du jobbar med som också drabbats av SPAN?

Ja fullständigt hopplöst, har efter blod svett o svordomar fått fältklienten o fungera hyfsat iallafall... Lite knepigt o ringa tex en 600 när man inte vet vart eländet går hän :banghead:
Jag är kabeltekniker på Ericsson :)

Vi pratar om atc, radioblock, baliser, a och b-motorer, multa och få kör av dvärgen, stopp i 114, hämta Tage på mjölken, parkera på bv 2 eller 3 osv.

"Så jävla tråkigt att UV-mappa"
"Håller på att retopa den modellen nu"
"Snygg handpaintad textur"
"Bakar normal map och AO"

Typ!

"Xxx har sovit bra"
"Xxx har varit orolig"
"Xxx har ätit dåligt"
Eller
"Kom så ska du få lite mat"
"Vi kan gå hem efter lunch"

Typ så