Hur låter ditt jobbspråk?

Hos oss är det ord som befintlig, tillgänglig, hållbar, helhet, socioekonomisk, långsiktig, rörelsestråk, infrastruktur, habitat, ekosystemtjänst osv som är lingot. Jag vet inte hur många gånger om dagen jag säger ordet befintlig :P.

”Vi kanske bör överväga om X mår bättre av några dagar i VIEn”
”Har du matat in X ADAD?”
”Jag ringde TPT, de kommer någon gång imorgon”
”Jag går till B-sidan och hämtar den”
”Du kan hitta uppgifterna i gamla KIA”

"Vi måste stämpa sista nu innan väggen rinner ut där nere!"
"Skala lite mer längst in i hörnet X, sätt i tänderna i gräskanten och dra hela vägen ned!"
"Ge mig en stege så smäller vi ned lådan i hålet, ta en slägga ur trucken också."
"Fan det är ju så man får tårar i ögonen, riktig altartavla."
"Äh vafan, en knävling i långsidan, jävla mög..."

Hos oss är det ord som befintlig, tillgänglig, hållbar, helhet, socioekonomisk, långsiktig, rörelsestråk, infrastruktur, habitat, ekosystemtjänst osv som är lingot. Jag vet inte hur många gånger om dagen jag säger ordet befintlig :P.
Har för mig vi har liknande/närliggande yrken :D lägger också till orden strukturbildande, integration, gatunät, flöde, mötesplats, samt förankring och avstämning, som används ofta i mitt jobb :p

Har för mig vi har liknande/närliggande yrken :D lägger också till orden strukturbildande, integration, gatunät, flöde, mötesplats, samt förankring och avstämning, som används ofta i mitt jobb :p
Kollegorna pratar mycket om hastighetsbegränsade åtgärder, LTFer odyl. Gråstruktur är något jag fick lära mig häromdagen :D, det ska jag se om jag kan slänga in i olika konversationer.

”Vi kanske bör överväga om X mår bättre av några dagar i VIEn”
”Har du matat in X ADAD?”
”Jag ringde TPT, de kommer någon gång imorgon”
”Jag går till B-sidan och hämtar den”
”Du kan hitta uppgifterna i gamla KIA”
Låter ungefär som mitt jobb. Mycket snack om p27or, lobbad, LPT:ad, etc. Fast gamla KIA använder jag typ aldrig, bara nya.

Låter ungefär som mitt jobb. Mycket snack om p27or, lobbad, LPT:ad, etc. Fast gamla KIA använder jag typ aldrig, bara nya.

Vi använder gamla KIA till beslut, avvikelser och incidenter. I övrigt använder vi nya KIA. Som f.ö. suger!
Hos oss är det LVU, aldrig några LPT. Även om vissa nog borde ha det istället...

"Vi måste stämpa sista nu innan väggen rinner ut där nere!"
"Skala lite mer längst in i hörnet X, sätt i tänderna i gräskanten och dra hela vägen ned!"
"Ge mig en stege så smäller vi ned lådan i hålet, ta en slägga ur trucken också."
"Fan det är ju så man får tårar i ögonen, riktig altartavla."
"Äh vafan, en knävling i långsidan, jävla mög..."

Vad jobbar du med? Jag får upp kyrkogårdsvaktmästare i huvudet, men att smälla ner en låda i hålet med hjälp av en slägga låter ju lite brutalt i det sammanhanget :o:D

Bara gravgrävning, utan annat vaktmästeri eller grönskötsel?
Hur stor kyrkogård behövs för att få till sådana tjänster? Om man får fråga lite nyfiket...
Det förekommer grönyteskötsel, speciellt under sommarhalvåret när det växer som mest och ogräset ska hållas i schack. Sen beror det lite på hur det ser ut vecka för vecka. Rekordet hos oss är 13 begravningar på en vecka, då hinner vi inte med något annat. Ibland har vi "lågsäsong" och kanske bara har en begravning på hela veckan. När vi inte har gravgrävningar ansvarar vi även för att röja återtagna/återlämnade gravplatser så att de kan tas i bruk av en ny gravägare, men gravgrävningen är alltid prio 1 och kommer före allt annat.

Jag jobbar på Sveriges tredje största kyrkogård, Östra kyrkogården i Malmö. Vi har en yta på ca 60 hektar mark och under säsongstid är det ungefär 50 personer som på heltid är direkt anställda att sköta markservicen på området, klippa gräsmattor, skyffla ogräs, kratta grusgångar, klippa buskar, plantera blommor och annat som är löpande arbete. Utöver detta har vi lika många som jobbar "bakom kulisserna" i vår maskinverkstad, smedja, stenhuggeri, kundtjänst och administration. Räknar man in all personal på hela Malmö förvaltning är vi ca 200 personer fördelade över 15 kyrkogårdar där Östra kyrkogården är den största och huserar nästan hälften av all personal. Vissa kyrkogårdar är dock så pass små att de inte har egen personal utan då har man ett arbetslag som gemensamt ansvarar för ett antal av dessa mindre kyrkogårdar och kör runt mellan dessa.

"- Vad tror du här? Mittlinjen är lite förskjuten, premolarerna blir så små annars. Kanske får jag lägga på ena kuspen för att lura ögat och få till prominensen lite bättre också om man kollar framifrån.
- Absolut, och kolla protrusionen. Jag tror du behöver korta skäret lite distalt på tvåettan. Vilken färg var det?
- A3 men den är lite ljus på några ställen så jag får fixa det sen när jag glazear."

"- Vad tror du här? Mittlinjen är lite förskjuten, premolarerna blir så små annars. Kanske får jag lägga på ena kuspen för att lura ögat och få till prominensen lite bättre också om man kollar framifrån.
- Absolut, och kolla protrusionen. Jag tror du behöver korta skäret lite distalt på tvåettan. Vilken färg var det?
- A3 men den är lite ljus på några ställen så jag får fixa det sen när jag glazear."

Tandläkare? :p

Det förekommer grönyteskötsel, speciellt under sommarhalvåret när det växer som mest och ogräset ska hållas i schack. Sen beror det lite på hur det ser ut vecka för vecka. Rekordet hos oss är 13 begravningar på en vecka, då hinner vi inte med något annat. Ibland har vi "lågsäsong" och kanske bara har en begravning på hela veckan. När vi inte har gravgrävningar ansvarar vi även för att röja återtagna/återlämnade gravplatser så att de kan tas i bruk av en ny gravägare, men gravgrävningen är alltid prio 1 och kommer före allt annat.

Jag jobbar på Sveriges tredje största kyrkogård, Östra kyrkogården i Malmö. Vi har en yta på ca 60 hektar mark och under säsongstid är det ungefär 50 personer som på heltid är direkt anställda att sköta markservicen på området, klippa gräsmattor, skyffla ogräs, kratta grusgångar, klippa buskar, plantera blommor och annat som är löpande arbete. Utöver detta har vi lika många som jobbar "bakom kulisserna" i vår maskinverkstad, smedja, stenhuggeri, kundtjänst och administration. Räknar man in all personal på hela Malmö förvaltning är vi ca 200 personer fördelade över 15 kyrkogårdar där Östra kyrkogården är den största och huserar nästan hälften av all personal. Vissa kyrkogårdar är dock så pass små att de inte har egen personal utan då har man ett arbetslag som gemensamt ansvarar för ett antal av dessa mindre kyrkogårdar och kör runt mellan dessa.
Där har jag ju promenerat en Allhelgona (för 20 år sedan). Så stort att man bara ser gravar och ljus åt alla håll. Stämningsfullt.
Här är modellen mer en man gör allt med kyrkan utvändigt och invändigt, gräs, grus, buskar, staket, snö, församlingsgården, möbler - och gravarna. Sen åker de till grannkyrkan och byter tjänster för det man behöver vara två till, har någon extra sommarjobbare och lejer hantverkare till större saker/för specialkunskaper.
Men då går det några tusen pers på en kyrka och gravarna ligger ett stenkast från kyrkporten.
Har alltid tänkt på kyrkvaktmästeri som totala allt-i-allo-sysslandet (i nivå med att ha en mjölkgård).
Tänkte lite snävt där. Det blir så klart annorlunda i stora städer. :o:idea:

Jobbar mycket röntgen på veterinärklinik så det blir mycket latin och dess förkortningar: VD, DV, lat, sin, dex, en och annan TPLO samt någon L7S1 ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka