Hur låter våra vilda djur?

Jo, hästen var lite skärrad och stressad, men det var bara ca 500 meter kvar hem till stallet och när vi kom fram dit så lugnade han sig direkt.
 
Skönt att ni var så nära hem ändå. Jag hade skitit på mig och satt iväg i full galopp. Stackars häst..
 
Jag hittade ingen uggla i Viltappen, bara fåglar man gärna jagar, typ fasan osv. Owl sound på youtube är bara det där fridfulla hoandet. Hur låter en tornuggla på ett ungefär?

Funderar vidare på varför dessa små djur låter så otäckt? Försvar? Jag bör ju rimligtvis inte vara rädd för uttrar, mårdar, rävar och grävlingar när jag rider. Fast grävlingar kan väl bitas om man kommer för nära? Att hästen jag rider inte bryr sig nämnvärt är inte så konstigt då hon går på lösdrift dygnet runt och säkerligen hela tiden hör dem nattetid. Om hennes flyktinstinkt inte sätter in så kanske inte min borde heller? :D

Vissa fåglar kan du lyssna på i Lärkvitter från Jordbruksverket! :) Sen finns en jättebra app med fåglar från hela världen men den kostar och jag minns inte vad den heter heller... Vill man lyssna på fåglar på nätet finns det många bra sidor med både info om fåglarna och ibland finns det både sång och lock/varningsläte.

För övrigt får jag ståpäls när rävarna slåss om revir och skriker så det låter som om det är barn som mördas ute på åkern... :eek: Tur man vet vad det är, men som nån annan skrev, jag förstår hur sagor om troll och skogsrå uppkom en gång i tiden!
 
Någon som vet vad för fågel som låter hooo med ca 4 sekunders mellanrum på kvällen? Det låter nedåt sjön men vet inte om det är en sjöfågel eller den bara råkar befinna sig där
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp