Hur leker ni fram trampet

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 863

Trådstartare
Hur får ni era hästar på huget när ni tränar tramp/ sätta under sig? Vill leka fram lite passage och piaff.

Sv: Hur leker ni fram trampet

Jag har börjat leka lite med trampet. Nu blir jag väl halshuggen misstänker jag... Men min hittade trampet själv, jag bad om flytande övergångar mellans kritt och trav, lugnare, mindre pang på, helt enkelt. Han svarade med att trampa till. Samma på töm. Jag var trött på att springa som flinta så fort det skulle travas utan han fick anpassa sig efter min fart och göra mjukare övergångar mellan skritt och trav, han svarade med att sätta till sig och trampa till. Jag har lättast att ta det ur skritt, men samlar även upp i trav ett par steg så mkt som går utan att tappa traven för att sedan rida fram igen. Målet är väl att trampet ska bli lika bra med god energi oavsett om jag väljer att ta det från skritt eller trav.

Passagen tror jag ligger någonstans mellan piaffen och traven. Med andra ord, om ett antal år när vi löser piaff på ett BRA sätt.

Hur får ni era hästar på huget när ni tränar tramp/ sätta under sig? Vill leka fram lite passage och piaff.

Antingen på fälten där hästen redan är på hugget. Eller genom att växla mellan galopp & tramp (på ridbana). Ibland med ryggning också. Rygga - trampa - galopp.

Höjda bommar kan också vara en hjälp. :bump:

Åhh vad glad jag blir att ni svarar :)

mer tips tack :d

Polly_mulle
Så tränar jag också

Jag gör det främst vid arbetet på långa tyglar, men även börjat så smått vid ridning när det är bra dagar.

Jag gör iaf så att jag helt enkelt ber om mer samling, tar en snabb, men mjuk, förhållning ungefär samtidigt som jag ber honom vinkla mer bak och ge mer energi. För honom var det en del trixande med sin kropp innan han började hitta det. Han provade galopp (lättare för då behöver man ju inte bära lika länge på bara ett bakben), putta baken åt olika håll (man vill ju att motorn/bakdelen ska ge mer energi, gå snabbare och framdelen långsammare, så det är ju rätt naturligt innan de hittar mer vinkling bak), vända framdelen åt olika håll, kasta med huvudet och hålla det på alla möjliga olika vis och massa andra saker. Så länge man då inte stör honom (hängande tyglar etc) så löser han det själv så småningom, självklart vara kvar i min fråga men inte bestraffa honom när han inte gör "rätt". Nu har han börjat hitta det rörelsemönster som för honom är det mest optimala i piaffen, han hittar vinklingen bak i både ståben och det i luften, hittar höjning av manken och längning även av främre överlinje.
Så här såg det ut för knappt två månader sedan. Då hade han inte riktigt hittat manke och främre överlinje. Det är dock den "halvan" av honom som är den svåraste.

Jag gör det från skritt och från trav. Vid långa tyglar har jag även börjat göra det från halt (skritt/trav - piaff/tramp - halt - piaff/tramp - skritt/trav i framåt-nedåt).

Vad roligt att du har kommit så långt med din kille! Det är väl camarguen du har på bilden - han som var helt vild!

Jag har börjat träna för en duktig spanjor här nere och på första träningstillfället jag hade (på en av hans högutbildade hästar) märkte jag direkt mitt stora fel med att min häst ofta tror att det är galopp det är frågan om när jag ber om piaff. Jag är starkare i högerarmen:o och har hästen således inte riktigt rakställd, så fort jag åtgärdat detta har jag en riktigt fin taktfast piaff - otroligt. Ok den är fortfarande ganska markbunden men det är nog för att han sätter sig för mycket och orkar inte riktigt lyfta upp benen alttför mycket än.

Har inget bra råd att komma med och är långt ifrån tramp men en duktig tränare jag pratade med idag (erfarenhet från skolan ovan mark) sa att man aldrig ska börja med passagen innan piaffen sitter. Som jag förstod det berodde det på att hästen först måste lära sig att bära sig med vinklat bäcken/bakben. Och jag tyckte att han sa att man riskerade att få en häst som sen inte kunde piaffera utan det blir passage på stället. Ska se om jag kan fråga imorgon hur han menade mer exakt.

Jag tänker att piaffen eller passagen inte är EN enda isolerad rörelse. De hänger liksom ihop med allt det övriga arbetet. Det finns visserligen alltid en gräns från när den samlade sviktiga traven går från att vara just trav till att bli passage, samma vad gäller piaffen - det finns en viss gräns från när det inte handlar om uppsamling eller tramp utan piaff. MEN i arbetet så är gränserna ändå luddiga eftersom man får anpassa ridningen (eller arbetet) hela tiden och det finns en tydlig tråd genom allt arbete för utvecklandet av rörelserna.

Jag börjar i princip alltid avsuttet. Piaffen hänger i mina ögon skarpt ihop med övergången mellan skritt och trav, så egentligen tycker jag att man börjar med piaff-arbetet redan när man med fölet lär den att gå från skritt till trav i snöre :idea: Det är kanske att dra det till sin spets men det är i alla fall så jag ser det. Allt man gör, leder hästen till & från hagen till exempel, hänger ihop med rörelserna... En sträcka smygskritt där hästen får gå lååååångsamt och vara följsam och kvick i sin följsamhet är fiffigt att träna på när man leder den - det är förvånansvärt mycket värt i piaffarbetet om hästen har den sortens "ro" i en långsam kort uppsamlad skritt....

Om man redan från början med unghästen är noggrann med övergångarna till traven från skritten, att hästen har någon sorts svikt i skritten och börjar traven bakifrån så har man mycket gratis. Dvs hästen ska inte stöta sej fram över sina ben, "falla fram" över framdelen och ösa på för att ta sej upp i trav, utan behåller vikten kvar baktill och startar traven genom att lyfta sej fram & upp. Det är en väldigt tydlig skillnad dessa övergångar emellan för ryttaren; men kräver att man sitter rakt och "bjuder in" hästen i sitsen. När hästen är tillräckligt stark kommer man få piaffen i övergången om man varit noga sedan början med övergången.
För att få dessa bra övergångar så måste man förstås lägga en viss grund i skritten. Bland annat handlar det om rakriktning, balans, bärighet, sviktighet.

Det kan vara en god idé att till exempel jobba med snabba övergångar; det är också jätte-fiffigt för ryttarens kvickhet & tajming. Det kan man börja med vid hand - upp i trav-trav ett par steg-avbrott-skritt i ett par steg-upp i trav. För att såna snabba övergångar ska funka måste hästen vara balanserad baktill.
Vid hand kan man sedan börja leka med att korta upp skritten och be om mer impulsion, för att skapa en ändå sviktigare skritt. Leka i gränslandet mellan skritt & trav helt enkelt, "hålla ut lite" på själva övergången och befinna sej i gränslandet länge - det är mycket stärkande! Korta repriser och mycket beröm, viktigt att hästen sträcker ut och får en stor ram mellan uppsamlingarna.

Jag har tidigare hävdat att det är bättre att ta trampet ur traven men det kan vara svårt - många börjar rida framifrån och bak då, ska STOPPA UPP rörelsen framifrån för att få någon sorts bärighet baktill. Det funkar ju inte. Det kan vara enklare för ryttaren att ta trampet ur skritten, för då rider man bakbenen framåt och hamnar inte på samma sätt i ett stoppande framifrån.

Angående passage har jag nu en häst som självmant bjuder till en passage-känsla och jag leker gärna ur det men kräver förstås samtidigt en viss bärighet - dvs skolor och dylikt. Så fort man tappar "styrbarheten" i samlingen så kan man lita på att samlingen inte är god, bakifrån och fram. Hästen ska bli ändå mer följsam och "smörig" i flytt osv när den samlar sej - annars är det något kajko!

Bara mina tankar... :)

Jag leker inte dierkt fram halvasteg och samlad trav som senare ska bli passage. jag tränar.

Jag tränar på att Pink ska lyssna på min takt och jag minskar tempot och ökar takten när jag försöker med halvasteg och jag hjälper han ev. med smackning och touchering med spöt på baken för att ahn lättare ska hitta takten.

travsamling som sen när jag e så duktig ska bli passage helt enkelt samlar jag traven i en långsam takt och tempo och enkelt är det inte det är skitasvårt:D Inget är så lätt som det låter...

Så jag leker inte direkt för att få fram nått jag tränar på det.

Har inget bra råd att komma med och är långt ifrån tramp men en duktig tränare jag pratade med idag (erfarenhet från skolan ovan mark) sa att man aldrig ska börja med passagen innan piaffen sitter. Som jag förstod det berodde det på att hästen först måste lära sig att bära sig med vinklat bäcken/bakben. Och jag tyckte att han sa att man riskerade att få en häst som sen inte kunde piaffera utan det blir passage på stället. Ska se om jag kan fråga imorgon hur han menade mer exakt.

Har också "fått lära mig" att man ska vara väldigt försiktig med passagen, att den måste få blomma ut snarare än att läras in. Anledningen var att passagen ska komma inifrån för att få rätt utstrålning, och att det blir mycket svårare att plocka fram den om man väl försökt för mycket. Men att man t ex kan växla mellan piaff och ökad trav som ett första steg.
Har varken tränat piaff eller passage, men har man en häst som är känslig för sitsen och har rejäl framåtbjudning är det inte svårt att få till tramp har jag märkt :angel: hästar är säkert olika vad gäller vilket som är lättast att plocka ur först, min förra var garanterat en "piaffhäst" och min nuvarande är nog snarare "passagehäst" :p

Senast ändrad:

Inspirerande tråd!!
Alltid bra att få in en mental bild av det som komma skall. (för att det komma skall måste man ju få njuta av i tanken!)

Ska ut och försöka svikta i skritten.
Jobbigt för en herre som älskar att ta ut heela långa stegen jämt..
De där övergångarna skritt-trav, de är ju något intressant!
Blir det det där lilla skuttet, ofta bara en skuttkänsla men ändock, då är det bara att säga goodbye till en bra trav sedan. Och kommer traven ur en hisnande mjuk övergång, då är den så "bra" att det bara blir några steg... För att det är jobbigt..
Så man får väl acceptera lite skutt ibland för att få trava på en bit..

Vi har två lägen.. Bra läget, då tar det ideligen stopp med häst som nöjt väntar på beröm eller bara måste pausa mellan ansträngningarna. För att sedan ta i med nya krafter om o om igen.
Mindre bra läget, då ges det sällan tillfälle för beröm.. Mer frågor om pauser från min sida.. Framåtviljan är för stark..
Intressant ihopkoppling till framåtbjudningstråden. -Vad är eg framåtbjudning. Vilja framåt, eller stannar på hjälperna?!
Måste få dessa lägen att mötas.. .. tids nog så.

För bra läget, då kan man kanske vilja klaga på "framåtbjudningen" i avseendet att hästen stannar upp ofta.
Dåliga läget, då krävs det tydliga hjälper för att stanna upp. Mer "vanlig" dressyrkänsla mellan hand o skänkel. Men jag e inte nöjd med känslan.. Svårare att samla och mer häst att "rida".

I bra läget, mellan pauserna, då kommer samlingen av sig själv. Har "fått" piruettgalopp i stället för sluta osv... alla missförstånd blir till samlat arbete i stället för framåt ur jobb.
Hm, spinoff. sorry!:o

Mer som visat sig är att galopptakten tas till hellre än tvåtakten, då bäckenet är lite styvare. kanske för att bakbenen (inner)når längre fram då höfterna snedställs. Att samla sig jämnt kräver ju mer eftergivenhet över länd o kors.
Kan bli mkt samlad galopp i stället för samlad trav. för att klara av att samla sig och hästen känner att kroppen inte räcker till att välva sig nog... Bara gissar.. Någon som har annan förklaring?

Ush vad tråkigt att hästen har motionsbehov idag... Men lite svikt kan vi ju öva på efter kutandet i skogen!:) Vaddå njuta av höstfärger och vackert soligt väder på tur i naturen... När man är dressyrnörd o vill peta på ridplan...

Hej å hå Lusidor!
Jag vet inte om jag fattar dig rätt, men som jag tolkar ditt inlägg, och vet LITE om din ena nordig - samt har ett par själv av samma sort! Så kommer här en liten teori;
Jobba mera focuserat med hjärnan på hästen och dig själv = koncentration.
Hitta på övningar med de rörelser du kan som flyter ihop och kanske förvånar din häst, att han blir nyfiken och intresserad.
Om din häst har (:angel:) nåt av bakbenen svagare, konstatera bara detta, fastna inte i det.
Har han en stark galopp, ANVÄND DEN!
Jag lovar att även den stärker traven och så småningom kommer även trampet.
Som jag ser på saker och ting, bör vi gå hästens väg!
Kramar
Anna

Hehe, ja den hjärnan skulle behöva en svår sudoku för att sluta fokusera på allt annat samtidigt och vimsa iväg och sen låta kroppen vimsa med...
Den andra kan lägga in automaten och jobba sig svettig i väntan på nästa order..

huvva, det krävs ju koncentration för att rida!
Ja det känns rätt att jobba via den väg som hästen klarar starkast och bäst, både för självförtroendet och flytet i ridningen. Inte alltid hugga fast vid problemen och trimma tills lusten går ur!

Kom hit förresten!:) Behöver stark coaching!:D

:rofl:
Låter som en bra idé, att åka söderut!
Har ni sol och värme kommer jag direkt!!!:bump:

Ska börja som beridarelev hos " you know who", så kanske är du ett lämpligt offer att träna mina kunskaper på!!! :cool:

Vilken tråd!
Detta var nog den mest intressanta ridtråd jag nånsin läst, och vilka svar! Blir helsugen på att anlita er allihop! Ngn som finns i Uppsala-Sthlmstrakten? :angel:

Jag är helt vilsen i min ridning just nu trots att allt fungerar superbra. Hade lätt kunnat ge mig på trampet om det inte vore för att mitt sunda förnufft sa att det vore att gå händelserna lite i förväg. :D Så jag hade behövt lite vägledning.

Förlåt för upptagning av gammal tråd, har jag begått någon synd? :o

Tyckte dock tråden var mycket intressant och fortsatta diskussioner hade inte suttit helt fel. Senast jag var på kurs (var dock rätt länge sen) var det ett flertal hästar som tränade på tramp (samtliga övade detta ur skritt). Det jag främst reagerade på är avsaknaden av energi! Är detta något som känns igen? För mig känns det fortfarande som om det är bäst att träna trampet ur skritten, men då gäller det ju att få hästen nog "på G". Kan det vara en bra idé att varva galopp och tramp? Var väl någon annan här i tråden som menade på samma sak om jag inte misstar mig...? Fler som hamnat i fällan där energin helt saknas i trampet? Är inte där än på ett tag med min egen häst, men det kan ju alltid vara roligt att spekulera. Som sagt var detta något jag verkligen reagerade på hos flera ekipage på kursen.

Inte för att jag själv har kommit så långt, men för mig skulle högsta prio vara att behålla hyfsad rakriktning, balans och avslappning. Känns som att ju mer energi - desto svårare att hålla dom pusselbitarna bra! :p
Eftersom ryggschwungen är viktigare än uttrycket (som i "bensprattel") kan man behöva förbereda hästen mjukt och bygga upp styrkan innan man kan få mer energi utan att hästen blir spänd. Även så är det rätt stor risk att man ber om mer än hästen egentligen orkar. Det är ju också muskelbyggandet och skolningen till att vinkla bäckenet man vill åt i första hand, inte piaffen i sig.
Det är så jag har uppfattat det, även om jag som sagt inte kommit till tramp själv ännu!

Ja, det är nog ofta ett problem att energin saknas.
Jag tycker som sagt att växlingen mellan galopp och tramp funkar bra för att öka energin (iaf när det gäller min häst). Men detta kräver ju att hästen är väl igång (vilket min är långt från nu :crazy:). I Philippe Karls DVD jobbas piafferna fram genom att växla mellan trav och ryggning. Det viktigaste, enligt honom, är att hästen har en vilja att gå fram - den ska trava men iom att man tar en förhållning stannar den och travar på stället. Enkelt va!? ;)

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej på er buke! Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så...
Svar
16
· Visningar
1 221
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
604
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka