Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 775
Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Vi har offrat en av åkrarna jusst för att dom skall få stå lite torrt ibland.

Jag tycker att djurskyddsmyndigheten har missat en stor poäng med att sätta dessa regler.

Givetvis är det jättebra att det finns regler för hur lerig en hage får vara, men vad är alternativet? Jo, ta in hästen i stallet 24/7. Om dom däremot hade en till regel (som jag hoppas nångång kommer) som sa att hästar MÅSTE få tillgång till utevistelse ett visst antal timmar/dygn och gärna nån regel om hur stora hagarna måste vara så hade regeln om leriga hagar faktiskt fått nån effekt.

Jag skulle nog inte vilja skylla dessa leriga hagar på vädret utan på stallägarna.

Jag har aldrig förstått stallägare som ej har möjlighet att ha hästarna i så pass torra hagar så att dom kan röra sig normalt. Man måste ha i åtanke att det kan komma såhär regniga höstar/vintrar ibland - dvs planera lite bättre och ta in hästar efter hur mkt mark man har att disponera. Och vill man ha många hästar på lite mark så får man ju vara beredd på att betala för dränering, grus och allt vad som kan tänkas behövas för att få hagarna acceptabla. Man ska inte låta hästarna få ta skiten för att man själv vill ha många hästar = många fall få in mer inkomst.

Men ge dig! Du kan uttala dig om hur det ser ut hos dig, inget annat. Jag har en rejäl vinterhage med lutning (avrinning) ner mot ån, till mina tre ponnysar, och den har tidigare år aldrig varit hel-lerig. I år är vinterhagen dressutom större och vi har en ponny mindre än tidigare, så den borde knappt vara lerig alls.

Men som sagt, grusvägen utanför huset står under vatten (trots diken på båda sidor), grannens källare är swimmingpool, fälten och hagarna ligger under vatten, ån är översvämmad och vi kan inte ens trampa ut i trädgården för då sjunker vi till anklarna.

Det här är INTE något normalt år. Har du missat alla reportage om det extrema höstvädret?

Visst är det ett onormalt regnigt år, det kan jag ju inte säga något om. Men då får man ju se till att lösa det ändå istället för att släppa ut sina hästar i dyngleriga hagar! Mindre grusade hagar att ha i reserv? Hela gården lär ju inte ligga under vatten.

En gång till: Till och med grusvägen här utanför ligger under vatten. Den är rejält dränerad och ändå är den vattensjuk i år. Det står vatten i alla hål och ytan är konstant blöt = det hinner inte rinna undan längre. Om man går på vägen med stor häst sjunker de ner till kotan ungefär. På en dränerad, anlagd väg alltså. Hur i herrans namn skulle jag kunna dränera bättre i en hage tror du?

Hästarna står alltså inte till knäna i lera hos mig, det är som mest 10 cm ner och de mindre torra plättarna är leriga och geggiga på ytan. Också är ett hörn av hagen numera som en damm. Inte så illa som hos andra alltså, men fortfarande - lerigt.

Jag skrev:

"jag har aldrig förstått stallägare som ej har möjlighet att ha hästarna i så pass torra hagar så att dom kan röra sig normalt."

samt

"Men då får man ju se till att lösa det ändå istället för att släppa ut sina hästar i dyngleriga hagar!"

Att hagarna blir leriga några cm på ytan är ju inte mer än normalt när det har regnat mkt - jag syftade på när det verkligen är dynglerigt så att hästarna inte kan röra sig normalt. Hagar där hästarna bara står och hänger vid grinden för att dom inte vill/kan röra sig.

Håller helt med dig.
Jag har haft eget stall sedan 1983 och har aldrig varit med om en vinter som denna. Om det bara kunde bli minusgrader och snö. :cry:
Mina hagar ser ut som gyttjebad. Har idag öppnat upp en bit av en åker men den är så vattensjuk att det bara kommer att ta några dagar så ser den lika illa ut som resten av hagen. Alternativet att låta hästarna stå inne finns inte då det är bättre att de åtminstone kan få vara sociala med de andra hästarna. Vilket är svårt när de står i box.
Så snälla Kung Bore kom hem från semestern och börja jobba!

Mina häster står bara och hänger vi grinden. Eller vid maten rättare sagt.:crazy:

Lerigt för mig är när grässvålen är söndertrampad och det är geggigt och blött och man fastnar med stövlarna. Och så är det.

Mina häster står bara och hänger vi grinden. Eller vid maten rättare sagt.:crazy:

Lerigt för mig är när grässvålen är söndertrampad och det är geggigt och blött och man fastnar med stövlarna. Och så är det.

Men nog sjutton är det väl bättre att hästarna är ute i en lerig hage än inte alls? (normalt lerig alltså.... typ 10-20 cm)
Alla heter ju inte "Von Fisenstam" i efternamn och äger oändligt stora marker... ;)

Bättre att stå ute och hänga än inne resonerar jag.... Men hos mig har vi ju inte det problemet....

// M

I år är som sagt extremt. Men har man 10-20 cm lera anser jag att man nog bör överväga att hålla hästarna inne några dagar per vecka, för deras hälsas skull. Jag låter normalt mina hästar vara ute varje dag 10-12 timmar, men den här hösten/vintern har jag valt att ha dem inne 1-2 dagar per vecka beroende på väder.
Prova själv att gå i 10-20 cm djup lera några timmar, tänk sedan att du väger 500 kg. Det kan inte vara bra för lederna.
Nästan alla härikring har mugg och röta i strålen på sina hästar. Det har jag sluppit eftersom att mina hästar har fått vara torra emellanåt.
Halva min hage är katastrof, djup lera. Andra halvan (där hästarna är mest nuförtiden) är bara lerig så att det går en bit upp på hovarna. Förr om åren har jag haft lite lera i halva och helt torrt i andra halvan som är väldränerad. Det finns inte så mycket att göra känns det som... :crazy:

Visst är det extremt. Vi har aldrig varit med om en sådan här vinter. Vi har ändå ganska bra hagar. MEN i ena hagen var vi helt enkelt tvugna att grusa vid grinden. (2 grus lass) Visst det gick på några kronor men det måste man ju ta. Det är inte billigare att stå med 8 hästar som har mugg tex. Vi har våra hästar för att vi tycker om dom. Då skall dom även ha det bra. Både inne och ute. Kan man inte fixa att hagen är enl. djurskyddsreglerna så får man helt enkelt flytta dom. Lagen säger att 2/3 delar av hagen skall vara torr. Den lagen tycker jag är lika viktig som den med boxmått eller vilka andra som rör djurskyddet....

I så fall får större delen av de skånska hästägarna (vi som har lerjord) flytta sina hästar. Undrar vart vi ska flytta dem? Småland?:smirk:

Håller med dig.

Man får väl grattulera de få som inte har leriga hagar, men det är inte allt för många som inte har det. Men de som har de verkar tro att det bara är att flytta sina hästar till torra hagar, men om det inte finns en torr hage på minst 10 mils omkrets då. Hur långt ska man vara beredd att flytta sina hästar då?

Har man djup lera spelar det ingen roll hur mycket sand och grus du häller på, efter en vecka är allt borta. I och med att det är lerigt finns det inte heller några maskiner som kan komma in och schakta bort leran då de skulle fastna.

Om alla som har leriga hagar skulle vara tvugna att flytta hästarna så skulle nog staten få arrendera halva norrland och bygga stall där för att kunna omhänderta alla hästar i södra Sverige. :crazy:

Extremt väder kräver tyvärr extrema åtgärder. Och det är fullt tillåtet att hålla sina hästar inne ibland.

Bara ett tillägg ang mugg och strålröta: Mugg fick en av mina i det blöta gräset i somras. Det är enda gången någon här haft mugg. Strålröta har mina hästar aldrig haft.

Om det bara kunde bli minusgrader och snö. :cry:

Hur tror du dessa leriga hagar kommer se ut om det fryser på? Har inte hästarna det jobbigt att ta sig fram i leran, hur blir det då vid frusen, knagglig mark? Visst kommer det snö på det så underlättar det nog, men tyvärr brukar det oftast frysa på innan snön kommer, iaf här där jag bor.

*kl*

För en gångs skull är jag jätteglad över att ha en massa stora berghällar i min vinterhage. 40% är nog berg men resten är 20 cm geggvälling.

Detta regnår har faktiskt fått oss att börja täckdika. Inte hela vinterhagen såklart men en smalare passage i början av hagen, vid vattenkaret och några bra "stråk" mellan berghällarna.

mvh Eva

Man kan ju både drenera och grusa. Man får heltenkelt drenera djupare med rejäla brunnar så som våra grannar har gjort... Allt går bara viljan finns.

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
804
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka