Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 775
Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Finns det ngn mark som är torr nu?
Jag bor på en höjd i centrala Göteborg, långt från hästar, men här är gräsmattorna runt höghusen ren gegga och det är knappt någon som går på dem.
När gräsmattorna inne i stan är gegga lär det inte finnas en hästhage i omnejden som är fri från att vara ett gyttjebad!

Fast jag vet inte vad som är bäst. Fryser det på är det inte bra för hästarna på andra sätt. Då är det stor halkrisk mm som kan ge skador för livet. Men så kan leran också. Det sliter enormt att gå och trampa i tung mark en hel dag, leder och senor tar stryk.

Sommaren är bäst!!

Nu tar jag det en gång till:

GRUSVÄGEN är uppbyggd efter alla konstens regler, det finns diken och brunnar på båda sidor, den är ändå vattensjuk i år. Brunnarna är för fan översvämmade här! Ska jag ut och fota fälten här för att du ska förstå eller??:mad:

Bara viljan finns *fnys* tror du jag tycker det är bra att släppa hästarna i en lerig hage eller?:mad:

Tänkte hålla mig på läsar-avstånd men kan inte låta bli att lägga in ett par ord.

Som jag förstår så är det vissa som skriver här som inte har egen gård.
Vill upplysa dessa att allt kostar pengar, mycket pengar. Och kom inte med repliken: har man inte råd så ska man inte ha häst. Till dom: Livet och tillvaron är inte svart eller vitt!

Sedan är det så att man åtgärdar inte saker som man inte tror man behöver åtgärda pga extremt väder. Hagar (som vissa här i tråden nämner) som har fungerat varje vinter utan lera de senaste tio åren men som i år har blivit hemska kan väll inte anmälas för misskötsel av sina djur. Alla vill väll det bästa för djuren och försöker att göra det bästa av situationen, men ibland är det svårt att välja mellan pest eller kolera.

Att åtgärda hagar i dag är helt stört omöjligt! En grävare skulle köra fast och sjunka i leran och det är omöjligt att gräva ut leran för hand. Häll på sand och du har en kvicksands håla med ännu djupare gegga.

Personligen så kommer jag till nästa vinter ha ordnat sand/grus hagar där hästarna får gå under de värsta perioderna. Tänker inte gå igenom denna ångest en gång till.

Till er som har bra självdränerade marker; jag är avundsjuk!

Lycka till och håll ut alla ni som också kämpar denna vinter, det måste ju sluta någon gång.

Nu tar jag det en gång till:

GRUSVÄGEN är uppbyggd efter alla konstens regler, det finns diken och brunnar på båda sidor, den är ändå vattensjuk i år. Brunnarna är för fan översvämmade här! Ska jag ut och fota fälten här för att du ska förstå eller??:mad:

Bara viljan finns *fnys* tror du jag tycker det är bra att släppa hästarna i en lerig hage eller?:mad:
Ja jag resonerar lite som du. Är det rimligt att kräva att hagarna skall vara torra ett extremt vått år som i år?

Är det ute på slätten och fallhöjden är liten så kanske det inte ens går att dränera. Eller skall vi börja sätta in pumpar runt hagarna?

Jag tycker inte att det är rimligt att kräva torra hagar i år. Det finns stora vägar som rämnar i år pga underminering av regn. Det finns hus som totalförstörts i år.

Om inte stadsplanerare och vägbyggare kan klara den här vintern, hur ska vi gårdsägare klara det?

Vad som är värre än leriga hagar för mig just nu är att om det inte slutar regna så kan de jag köper hösilage av inte hämta in nya balar från sitt lager. Dvs jag kan snart inte få mer hösilage.

*kl*

Vad glad jag är att min häst är uppstallad i ett stall som ligger på en grusås - det är fortfarande gräs i hagarna, det är bara vid ingången som det är lite lerigt. Grannstallet ligger lägre - där är det hovdjup lera.

Hemma har vi vattensjukt över hela (nästan) vår mark - så skall vi ha hästar där så måste vi nog dränera, men att göra det nu som någon föreslår - det går ju inte, maskinerna sätter sig direkt. Vi grävde till jordvärme i november - det var blött!!

Det är ju bara andra vintern vi bor där - förra var ju full med snö och denna full med vatten - så jag vet inte hur marken ser ut en normalvinter. Vår mark ligger ca 1 meter under grannens så allt vatten rinner ner på vår mark, men jag vet inte hur mycket det brukar vara normalt, som det ser ut nu så måste vi dränera för att få drägliga hagar. Det finns en liten kulle på vår mark men även där är det sumpigt.

Om vi dränerar så vet jag inte riktigt vart vattnet skall ledas, redan nu så svämmar bef dränering över vid kraftigt regn.

Jag hoppas att det här evinnerliga regnandet upphör, att det blir vår!!!

KL
Jag pratade precis med en person på Djurskyddsmyndigheterna.
Vet ni vad!
Enligt denne så finns det inte lagar ang våra vinterhagar!

Jag ringde då vi har havet i 3/4 delar av vissa vinterhagar just nu. Det gör inget utna hästarna får simma lugnt;)

Som jag förstår så är det vissa som skriver här som inte har egen gård.
Vill upplysa dessa att allt kostar pengar, mycket pengar. Och kom inte med repliken: har man inte råd så ska man inte ha häst. Till dom: Livet och tillvaron är inte svart eller vitt!

Sedan är det så att man åtgärdar inte saker som man inte tror man behöver åtgärda pga extremt väder. Hagar (som vissa här i tråden nämner) som har fungerat varje vinter utan lera de senaste tio åren men som i år har blivit hemska kan väll inte anmälas för misskötsel av sina djur. Alla vill väll det bästa för djuren och försöker att göra det bästa av situationen, men ibland är det svårt att välja mellan pest eller kolera.

Att åtgärda hagar i dag är helt stört omöjligt! En grävare skulle köra fast och sjunka i leran och det är omöjligt att gräva ut leran för hand. Häll på sand och du har en kvicksands håla med ännu djupare gegga.

:bow:

Immer

Lycka till och håll ut alla ni som också kämpar denna vinter, det måste ju sluta någon gång.

Ja, instämmer. Stallet där jag har min häst la i sommras ut ca 40 tusen på att göra en bra gång där man går mellan stall och hagar. Den är det enda som är bra att gå på nu. Hagarna är dränerade från början men nu är det bara lera överallt. Dräneringen fixar inte allt vatten. Ovanför ligger 300 hektar nyverkad skog. Binder inget vatten alls och allt rinner vidare till jo, våra hagar. Det är stora hagar (22 hästar) Inte bara smårutor utan stora ytor. Det skulle inte gå ekonomiskt att fixa till hagarna så att det inte fanns något lera.

Sen som du skriver så är det inte heller praktiskt möjligt då man skulle göra mer skada än nytta och försöka shakta i det här vädret.

Jag har länge haft hoppet att snart kommer vintern och snön, men jag börjar misströsta! :cry:

Fast jag vet inte vad som är bäst. Fryser det på är det inte bra för hästarna på andra sätt. Då är det stor halkrisk mm som kan ge skador för livet.

Sommaren är bäst!!

Här kör stallägaren ut med vält och jämnar hagarna så fort det blir frostgrader så marken bär traktorn :love:
Så man undviker att hästarna vrickar sig i alla hålor som blir när leran fryser.

Här kör stallägaren ut med vält och jämnar hagarna så fort det blir frostgrader så marken bär traktorn :love:
Så man undviker att hästarna vrickar sig i alla hålor som blir när leran fryser.

Måste bara påpeka att jag som varken traktor eller vält har brukar kliva omkring och trampa rätt de värsta ojämnheterna vid samma temp.grader. Dvs en annan har det inte så lyxigt! :D

Så du menar att dina hästar går på ett ställe där en bandgrävare kör fast. Då hoppas jag verkligen att någon sätter dit dig som fan!!

Ja, vi har en torr hage. Sedan så har vi tagit till ca 3 ha av våran höåker med... Men vi har även drenerat ca. 120 cm djup JUSST för att vi är måna om våra hästar. Och tro mig. Det funkar.

Ja, man får helt enkelt planera för sina djur. Det gäller alla.

Ja, man får helt enkelt planera för sina djur. Det gäller alla.

Men hur svårt är det att förstå? Jag har bott här i 11 år. Jag brukar ha en mindre vinterhage och det har varit en mer än de är i vinter. Och hagen har aldrig varit så här lerig. Så va fan skulle jag planera?

Sluta sitta och vara oförskämd och försöka ge andra dåligt samvete. :mad:

Vad som är värre än leriga hagar för mig just nu är att om det inte slutar regna så kan de jag köper hösilage av inte hämta in nya balar från sitt lager. Dvs jag kan snart inte få mer hösilage.

Min granne har ca 20 osålda hösilagebullar till salu, så hör av dig om det kniper.

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
804
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka