Hur leriga får hagarna vara?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 9 777
B

benjamin

Finns det regler som styr hur leriga hagarna egentligen får lov att vara för att ha hästarna i dem? Läste i ngn tråd om jordbruksverkets regler. Men kan inte hitta dem på jordbruksverkets hemsida.

Sv: Hur leriga får hagarna vara?

Jag vet inte, men det skall väl vara så dom kan kan få utlopp för sina naturliga beteende. Vi har fått öppna upp en hö åker som hästarna får trampa sönder nu ist för hagen. Så dom får lite variation.

Såvitt jag vet så måste det finnas en torr plats att ligga på för hästar som är ute mer än 5 timmar (tror jag det är, inte helt säker på ur många timmar).

Såvitt jag vet så måste det finnas en torr plats att ligga på för hästar som är ute mer än 5 timmar (tror jag det är, inte helt säker på ur många timmar).

nä inte i örebro kommun i alla fall.....
Ligghall/skydd ska finnas om de är ute mer än 12 timmar här...

När grannens kor gick till knäna i lera och knapp tog sig fram samt att en kalv drunknade i leran...då ringde jag faktiskt och anmälde honom, det var hemskt att se.

// M

När jag fick en anmälan på mig att min hage var för lerig så sa djurskyddsinspektören att minst 2/3 av hagen skulle vara torr, tyvärr var bara halva hagen torr så den fick jag inte använda, detta var i mitten på Oktober förra året. Dock har jag flyttat från det stallet o nu har jag fina hagar

Tack för svaren. Innebär det alltså ifall man har hästar som går i en hage där mindre än en tredje del är "torr" så är det förbjudet att ha hästar där? Eller är det tidsbegränsning eller är det ok ifall det är grus. Ngn som vet. Kan man anmäla stall där så inte är fallet eller bryr man sig inte när vädret är som det är nu?

Regler står inte på SJV: s sida, utan på djurskyddsmyndighetens.

Markytor och stängsel
5 § I rasthagar och på övriga av hästar hårt belastade ytor i det fria ska marken
vara dränerad eller naturligt ha motsvarande genomsläpplighet.

KÄLLA: Djurskyddsmyndigheten

Senast ändrad:

16 timmar är det förslag på.

Lättnader i reglerna
En lättnad i föreskrifterna är att hästar under den kalla årstiden får gå ute 16 timmar om dygnet utan tillgång till ligghall. Tidigare har ligghall krävts om hästarna under den kalla årstiden gått ute mer än 12 timmar om dygnet. Ytterligare en lättnad är att hästar får förvaras kortare perioder i transportfordonet vid till exempel tävlingar.

KÄLLA: Djurskyddsmyndigheten

Árg! Någon som ahr lust att anmäla vårat stall då ? :angel: ?
haha, våran hage ser ut so men lersjö.., försöker få stallägare natt flytta de till sommarhagen ,men då får de ju inget gräs til lsommaren :/

Jag har funderat mkt på det här. Våra hagar är helt katastrof. De är dränerade och allt men de ser ändå inte kloka ut. Känns inte bra att släppa ut pållen i den sörjan. Fötterna sugs lixom fast. Men alltrenativet är att ha honom i box hela dygnet och det känns ju inte heller spec bra. Så vad gör man?? Ber till väderguden??

Just nu ösregnar det igen...eller fortfarande..suck

Man får räkna med rätt dyra åtgärder för att hantera problemet med lera. Vi la in ett långtradarlass med paddex (8000:-) så vi har hyfsat kring ligghall, foderbord och närområdet. För att få 2/3 av hagen torr som nämnts i ett inlägg här så hade vi nog behövt 20-40 gånger så mycket paddex(stor hage). Vi kan ju göra hagen mindre så att vi har paddex överallt för att uppfylla "kravet" men det känns litet bakvänt!

Stallet har 21 hästar så det är stoooora ytor och många hagar det rör sig om. Och även gastronomiska summor om man skulle göra något åt hagarna. Känns inte som man kan begära det av stallägaren.

Haha! Tack för den roliga lilla felskrivningen i tråden om det tröstlösa vädret:rofl: "Gastronomiska summor "- vilka summor rör det sej om?

Detta är de värsta väderförhållanden vi haft under våra 20 år på nuvarande gård. Hagarna liknar mer sjöar och även om vi släpper hästarna i sommarhagarna då och då så är det ju som flera skriver att om man gör det för ofta har man ju inget bete till sommaren... Regnet verkar ju inte sluta heller.

Man får nog se det här som extrem vädersituation som man inte kan ha beredskap för alltid. Visst är det tråkigt för hästarna och inte roligare för oss - deras skötare:( men de som föreslår att man ska lägga ner mer eller mindre astronomiska summor på att åtgärda och planera diverse besvärligheter som uppkommer vart 10:e till 20:e år tycker jag lägger energin på fel saker. Det är viktigare att man ser till att allt är i ordning för normala förhållanden, det är mycket nog att ständigt renovera, reparera och införskaffa. Att det ibland uppstår sådana här situationer får man försöka stå ut med och ordna till det bästa. Samma sak med den extrema torkan i somras.

Mvh QP

Jag tro inte det är någon som vill ha sina hästar i leriga hagar, men vad gör man när det står vatten överallt, har fått hängna in en sommarhage i två, men även den är en tredjedel söndertrampad nu, såddes i våras::crazy: 1/4 del av deras ena sommarhage står under vatten :cry: så vad gör man:crazy:

Vad skönt det är att höra att man inte är ensam om leriga hagar. Vad gör ni då? Håller ni hästarna inne? Jag vågar inte släppa ut i geggan. Det är ett dilemma!

Just nu är hela NV-skåne vattensjukt. Det står till och med vatten på grusvägen utanför hagarna. Rinner vattnet inte undan på en väl dränerad grusväg så kan du ju tänka dig hur hagarna med lerjord ser ut. Jag har en bäck längst ner i mina sommarhagar, den brukar fungera som dränering av hagarna. Men den är så översvämmad att halva hagen står under vatten.

Jag släpper ut i lerhage, men de står mest stilla och äter. Men alla hästarna rids ju dagligen så de rör sig då.

Och, jippi, det regnar idag igen.....:crazy:

*knapplån*

Här i Örebro län klarar vi oss bra...mindre regn än i resten av sverige har det varit.
...leran går inte över hovkanten i vår hage... den har naturlig dränering i form av sand under leran, skönt. Det har bara varit riktigt keltig ett par ggr i vinter.

tycker synd om er andra fyy vad det är trist...
Men inne? Nä aldrig! det mår inte pållarna heller bra av.

// M

Normala vintrar brukar jag ha en hög halm i hagen. Så hästarna kan lägga sig om de vill eller bara stå på en torr plats. I år finns det ingen halm, så det blir inga halmade platser heller. Trist men sant.

Och ni som vill släppa i sommarhagen: Varför? Den blir ju söndertrampad på nolltid, sen står de de i samma lera där plus att ni har sabbat sommarbetet.

Vår sommarhage står som sagt under vatten så här är det inte aktuellt.

Finns det ngn mark som är torr nu? Drygt 1/3 av våran hage är upptrampad och lerig, resten är det inte, men det är blött lik förb****t! Den del som är gräs är alldeles sumpig, och på de grusade, drenerade ytorna står det emellanåt vatten. *suck* Våra hästar kan ju alltid gå in i ligghallen, och visst, ngn enstaka grusad yta är i princip torr, men resten.... :crazy: Vi har mkt sand i jorden i större delen av hagen, så leran når bara upp på hovarna i större delen av hagen, och det räcker med kanske 1 v uppehåll för att större delen av hagen ska torka upp såpass att leran inte är mjuk och vattnig, men vad hjälper det när det regnar KONSTANT?

Vad tror ni, kommer det ens bli ngn vinter i år? :confused:

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
808
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: EZMK
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur