Hur ligger sadeln-tråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare morotspure33
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 6 785
Sv: Hur ligger sadeln-tråd

*kl*

okej, nu slänger jag upp bilder på min wintec dressyr. bomvidden kan jag av skamm inte i huvudet :o

lite för långt fram här, flyttade bak den sen till tredje bilden..

fick ingen bra bild på det, men tunneln är helt fri, man ser igenom :)

han ska snart få träffa en kiroprakt, för jag har upptäckt att han är sne, antingen sitter det spänningar eller är det annat. Antagligen jag som har en snehet som har blitt han han har fått det. (ska även jag kolla upp mig). Men felet kan även sitta i sadeln.

så, hur tycker ni kunniga bukare att den sitter/ligger? Den är speciallutprovad, men har fått byta bomvidd några gånger pga muskling och att han växte.

Senast ändrad:

Jag tycker sadeln är försmal nu.. 1-2 bomvidder större (har du det vita järnet nu kan du banka ut det).

Bra att du kollar upp dig också! Det visade sig att jag var übersned trots att sjukgymnasten sa att jag var spikrak. Diffade nästan 6cm på mitt bäcken, hästen var också väldigt sned och sadeln likaså. Troligtvis hade vi blivit sneda tillsammans...

Senast ändrad:

den ser jätte smal ut, skulle inte rida i den. Tror att den blir för svängd om du byter järn.

Den sadeln hade jag inte använt. Ser alldeles för smal ut, för svängd, ligger i bakvikt och bossornas anläggnings yta mot ryggen ser inget vidare ut. Problemen kan nog mkt väl ha med sadeln att göra, tyvärr.

wintec är skumma, min hopp är rak o min dressyr var jättesvängd...
Men den ser redan på gränsen till för svängd ut nu.

Jag tycker sadeln är försmal nu.. 1-2 bomvidder större (har du det vita järnet nu kan du banka ut det).

Bra att du kollar upp dig också! Det visade sig att jag var übersned trots att sjukgymnasten sa att jag var spikrak. Diffade nästan 6cm på mitt bäcken, hästen var också väldigt sned och sadeln likaså. Troligtvis hade vi blivit sneda tillsammans...

Men man kan inte banka ut det vita. sadeln är ju bara gjord för att du ska kunna ha det vita som vidast. det kan ju bli sprickor i koppjärnet och att det sen går av. det finns ju en modell speciellt för vida hästar, med specila koppjärn. Så banka ut det är nog ingen bra lösning:eek:

det går utmärkt att sätta i ett vidare, det blir inte sprickor i järnen, de är väldigt flexibla. De är inte gjorda i vanligt järn.

kl

lite svårt att se för schabraket :p

IMG_2719.jpg

IMG_2722.jpg

IMG_2727.jpg

iof vet jag redan hur den ligger men kul att veta vad andra tycker :)

för smal är den verkligen inte :crazy:
sadelprovare har kollat allt så den ligger jättebra på honom. ser dock rätt svängd ut på första bilden men det är den inte.

tycker den inte ser ut att ligga i jämnvikt, men bilder är inte så lätt som sagt.
Tycker den ser för svängd ut på de andra bilderna oxå, kommer ryggen upp mer bör den lätta ännu mer bak.

Kan ta bilder med bara sadeln nån dag så kan ni se om ni tycker det gör skillnad.

Har sett att folk lägger ut bilder och frågar hur sadeln ligger på hästen, nu gör jag samma sak, så:hur tycker ni (som är duktiga på sånt) att denna sadel verkar ligga på hästen. Skulle vara intressant att höra!
Vet att det kan vara svårt att se eftersom jag inte lyckades ta så jättebra bilder heller men vill ändå gärna höra.

http://www.pixbox.se/alb_show_id693234_page0.html

Ingen expert, men ligger den inte först o främst alldeles för långt fram? eller luras det för att sadeln ligger på tok för dåligt?

jag måste verkligen kolla upp vad det är för bom :o har tre stycken hemma med, kan ju hoppas på att jag har en vidare. Det var ett tag sedan jag bytte bomvidden på den sadeln och jag håller med er om att den ser för smal ut!

Den sadeln hade jag inte använt. Ser alldeles för smal ut, för svängd, ligger i bakvikt och bossornas anläggnings yta mot ryggen ser inget vidare ut. Problemen kan nog mkt väl ha med sadeln att göra, tyvärr.

men i med att bossoran är i luft så ser det ut så innan man hoppar upp, dom ligger lite för högt upp när man bara har sadlat på. Kan försöka få en bild med en ryttare på så ska du se :)

men jag ska verkligen kolla upp sadeln + mig och hästens snehet :angel:

tack alla för kommentarena :bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka