Hur ligger sadeln-tråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare morotspure33
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 6 785
Sv: Hur ligger sadeln-tråd

*knapplån*

Hur Ser man att en sadel är för smal eller bred, samt för svängd eller rak? Misstänker att svängd/rak kan man se hur bossorna ligger an samt om den lägsta punkten i sadeln är förskjuten på något sätt, men i övrigt har jag ingen aning...

Kan någon illustrera med bilder så att jag kan få fatta detta en gång för alla :bow:

Mysko eftersom jag har gjort det och haft det i en sadel i 6 månader, än har det inte hänt nått :smirk:

EQL Försvängd och försmal. Låt mig gissa din häst är så rörlig i ryggen så du måste ha en antiglidpadd?

WipposLåter som en bra idee :p Ta nya bilder sen också :)

Mysko eftersom jag har gjort det och haft det i en sadel i 6 månader, än har det inte hänt nått :smirk:

EQL Försvängd och försmal. Låt mig gissa din häst är så rörlig i ryggen så du måste ha en antiglidpadd?

WipposLåter som en bra idee :p Ta nya bilder sen också :)

oh! sprang ner till stallet lite snabt nu för och se vilka järn jag hade :) jag hade röd och vit. Så troligen har jag den blåa i sadeln nu. Och sen visade sig även att jag ägde ett wintec mätsticka! (eller vad man kallar den) som man lägger över manken och räknar ut vilket järn man behöver :banana::banana: och den hamnade mitt över den röda "wide" (den vita är ju extra vid och den blåa ett snäpp smalare än den röda)

så vilken tur att jag hade den röda hemma! :banana: Blir så glad nu! ska byta den imorrn! men ska även kolla upp hur sadeln ligger endå för säkerhetens skull :)

*knapplån*

Hur Ser man att en sadel är för smal eller bred, samt för svängd eller rak? Misstänker att svängd/rak kan man se hur bossorna ligger an samt om den lägsta punkten i sadeln är förskjuten på något sätt, men i övrigt har jag ingen aning...

Kan någon illustrera med bilder så att jag kan få fatta detta en gång för alla :bow:

Är sadeln lagom bred "ska det" få plats 2-3 fingrar mellan framvalvet på sadeln och manken (gäller som riktmärke på hästar med "normal" manke skulle jag säga). Bogbladen ska få plats och manken ska inte bli klämd på nåt håll.
Sadelns tyngdpunkt ska motsvara den i hästens rygg och ska även sätta ryttaren i en bra position. Svårt att förklara bra utan bilder...
Sadelns bossor ska följa hästens rygg och ska varken släppa för tidigt bak eller fortsätta rakt när ryggen svänger uppåt.
Sen ska även sadelns utformning och stoppning stämma med hästens rygg för att få bästa viktfördelning. En häst med takformad rygg behöver en sadel som också är takformad medan en häst med platt/rund rygg behöver en sådan sadel.
Har tyvärr inga bra bilder på datorn kan se om jag hittar några i kameran.

oh! sprang ner till stallet lite snabt nu för och se vilka järn jag hade :) jag hade röd och vit. Så troligen har jag den blåa i sadeln nu. Och sen visade sig även att jag ägde ett wintec mätsticka! (eller vad man kallar den) som man lägger över manken och räknar ut vilket järn man behöver :banana::banana: och den hamnade mitt över den röda "wide" (den vita är ju extra vid och den blåa ett snäpp smalare än den röda)

så vilken tur att jag hade den röda hemma! :banana: Blir så glad nu! ska byta den imorrn! men ska även kolla upp hur sadeln ligger endå för säkerhetens skull :)

Tänk bara på att dom sadlarna blir mer svängda med vidare järn. Tror inte det blir problem med din men det är som sagt svårt att avgöra med bara bilder och ännu svårare utan ridbilder.

sängda, menar du att dom putar med utåt? andra hästen i stallet har samma sadel fast vit järn (tror jag). Kan kanske hitta någon bild :)

okey, här kommer väldens kassaste bild, men man ser att den ligger "djupare" än min iaf.

Åh det råkade jag få en jättebra bildserie på idag :)

Här ser du en sadel som är klart försmal, tyngdpunkten ligger lååångt bak (denna ligga långt fram i detta märket). Och om du skulle dra en linje hur benet skulle få sitt stöd så ser man att ryttaren kommer få stolsits.

Med hjälp av en handduk kan man få denna sadel i balans, detta ska man dock inte göra eftersom det blir ett otroligt punkttryck vid manken. Här är balansen i sadeln nästan rätt benen hamnar rätt och man får en bra sits.

Här ser du en för vid sadel, den lutar framåt ner mot manken, ryttaren kommer antagligen att tvingas knipa med knäna för att inte åka fram.

Blev du hjälpt?

Kul! Ja släng in lite bilder här så får du ju ett ganska rätt svar iaf (man kan inte tala om efter bilder om en sadel ligger super eller inte).

men et kan skilja betydligt mer vid manken på en häst med låg manke. Jag lägger inte så mkt vikt vid det utan om sadeln ligger i jämnvikt. Men en sadel kan ligga i perfekt jämnvikt o ändå vara för smal.
Så för att kunna ge ett ordentligt svar behöver mnan kunna känna så trycket är lagom o jämt, o att sadeln inte släpper bak när hästen börjar jobba.

Litre dum vinkel, men denna sadel låg i perfekt jämnvikt, gav en bra sits, låg ab hela vägen när han stod still.
Men man fick tvinga in handen, så mkt klämde den, o lättade ordentligt när han rörde sig.
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash Man/17-1.jpg

jag tycker det ser ut som den ligger lite i bakvikt = kan vara lite för smal bomvidd

den bilden luras av hur han står, han ör inte alls sådär ihop tryck o komstig som han ser ut på den bilden, inget stämmer där.
Det var den enda bilen jag hade uppladdad med den sadeln på. Ligger fler på skivor som jag inte orkar leta efter.

Senast ändrad:

det var ett svar till Angel, antar att du läste hela inlägget så borde du förstå.
Jag skrev även att vinkeln var dum, var bara för att visa att en sadel som till synes ligger bra inte alls behöver göra det när hästen sen rör sig.

Fast sadeln på bilden ser ju inte ut att ligga bra (ifrån den vinkeln) så varför ens visa bilden. Det menar jag.

okey, nu har jag bytt bom till en vidare (den röda)

klar skillnad att rida, man satt på hästen inte över som på den förra bomvidden

men sluttar den inte lite bak fortfarande? bomvidden är Vid, och jag tror inte han kan ha vidare :/

Varför skulle han inte kunna ha vidare? Den är fortfarande klart försmal och frågan är om vitt järn räcker..

:eek::eek: är rädd för att den ligger emot på manken då :( men mätstickan visade rakt över den röda :confused:

Det lilla den lutar nu har ingen betydelse när du har cair eftersom luften fördelar sig där den behövs och den kan på så vis inte klämma som en ullsadel.

Visst kan du sätta i ett vidare järn, men var då uppmärksam på hur lågt sadeln lägger sig när den får ryttarens tyngd i sadeln, risken är att den då istället hamnar i framlut och det är värre än hur den ligger nu.
Är bilden tagen före eller efter ritt, för det gör också skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Ceta
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka