Hur lite pengar klarar man sig på i månaden?

Okej, lägger mig i lite här! ;)
Du ska bo i Umeå va? Tyvärr är Umeå ruggigt dyrt att bo i och dessutom är det svårt att få tag på bra boende, pga. långa kötider.
Det finns i stort sett inget boende där du kan bo själv där du hamnar under 3000 kr. Studentkorridor finns ju (kostar drygt 2000 kr) men det är ju för de som studerar.
Det är omöjligt att få tag i en billig etta eller tvåa om du inte stått flera år i kö på bostaden i Umeå. Har du inte jättelång kötid på Bostaden så lär du vara tvungen att ta en dyrare lägenhet. Flera kompisar till mig står och betalar kring 4000 i månaden för en etta. Jag delar lägenhet med en kompis och det går på 3000 i månaden bara det! Så jag tror nog tyvärr att du får räkna med ett dyrare boende, så länge du inte kan bo i kollektiv med flera kompisar eller bo i studentrum (och studera)!

Sen finns det vissa utgifter som du inte räknat med:


* Internet? Ska du ha det?
* Hemförsäkring bör man ha om olyckan är framme! :crazy:
* Sen bör man vara med i facket/akassan om du jobbar som en säkerhet. Tänk också på att du måste ha jobbat x antal timmar under en viss tid för att vara berättigad till a-kassa!
* Hästförsäking kan vara en dyr historia, kolla upp vad det kostar och slå ut det i månaden
* Tänk på att hästen ska avmaskas, vaccineras, den kan skada sig och du kan vara tvungen att komplettera med ny utrustning och dylikt.
* Hur ska du ta dig till stallet? Du har inte räknat på vad det kostar att resa! Det kostar en hel del! Det är inte cykelavstånd till Röbäck från stan så det är bil som gäller. Det går bussar ut mot Röbäck, men de täcker inte hela området och du kan vara tvungen att gå en bra bit för att ta sig dit du ska. En enkelbiljett på bussen kosar 25 kr i dagsläget. Att lösa ett månadskort kostar kring 400 kr. Då det tar mkt tid att resa, byta bussar och passa busstider så är bil absolut att föredra. Det kostar att skatta och besikta bilen, samt ev. reparationer, sen tillkommer ju bensin. Det brukar bli en hel del i slutändan!
* Tänk också på att du ska kunna ha ett "liv"! Du kan inte leva på 0 kr i månaden. Du kanske vill ha råd att gå på bio nån gång, gå och fika, köpa dig ett nytt klädesplagg nån gång då och då eller gå ut på krogen en helg. Jag lägger ungefär 1500 kr i månaden på "nöjen" och jag är ändå inte ute varje helg eller shoppar speciellt mkt (läs väldigt sällan)!

Jag har också funderat över att ha häst i Umeå och har kommit fram till att jag bör ha minst 4 000 kr till hästen varje månad, då har jag ungefär samma kostader för uppstallning som du har. Jag kommer att behöva lägga ytterligare minst 1000 kr i månaden på bil/resor (antagligen mer) och vill ha minst ett tusenlapp över för "oförutsedda händelser". Dessutom vill jag ha ett ordentligt sparkapital om nåt skulle hända, tex. om bilen skulle gå sönder, om hästen skulle bli sjuk osv. Då är det bra att ha pengar på banken så att man inte står där med skägget i brevlådan! ;)

Mitt tips: Kolla upp alla kostader och gör en budget!

Nirak
 
hemförsäkring? ingår när man blir försäkrad genom facket...betalar just nu 235:- i fackavgift..
vaccination och avmaskning? Blir som sagt inte sååå stor kostnad/månad
snösulor +broddar? eftersom jag räknade 500:-/månad på hovslagarn, så ingår det där..

ev utrustning? får med ALL utrustning, så det behöver jag inte tänka på i första taget + att jag har en del själv
ev veterinärvård? har vet.vårdsförsäkring på han.. så där blir det "bara" självrisken..
+ att jag ahr en buffert undanlagd på 4000:- som då går till vet.vård..
 
Skulle nog vilja invända här - att Umeå skulle vara fasligt dyrt att bo i är en skröna. Det beror visserligen på om man kan vara intresserad av andra hands-kontrakt - första handskontrakt är i det närmaste omöjligt att få tag i just pga att det är en studentstad.

Jag har kollat efter 1:or i Umeå nu sedan i november och har hittat FLERA mycket billiga. Framförallt genom kontakter, men också genom tex Blänkar´n och blocket.se. Håll ögonen öppna och framförallt - var FÖRST med att ringa på alla annonser.

Frågan är dock vilken standard man vill ha? I de flesta ettor jag kollat på där hyran legat på mellan 1400-1700 så har det handlat om små rum på högst 20 kvadrat, en toa - vissa med dusch andra utan (då får man duscha på solariet mittemot.. typ), och om man har tur någon sorts "portabelt kök" med fryslåda, kyl och två kokpannor - ingen ugn utan i bästa fall en micro (men det får man ju köpa själv).

Själv är jag inte alls intresserad av denna sorts "komfort" - jag vill ha ordentligt kök (mest för att kunna laga ordentlig mat och tex frysa in = blir billigare i slutänden) och ordentligt badrum. Så då är det för mej mer intressant att DELA lägenhet - då kan man komma ner i låga hyror och få samma standard, men delar med andra (precis som i en korridor, men hyrorna i korridorerna är relativt höga för rätt LÅG standard - iaf enligt mej).

Är man beredd att dela lägenhet med andra så blir möjligheterna bra mycket större. Tex finns det i många 3:or på Mariehem sk "uthyrningsrum" - där du har egen ingång, egen hall, egen toa - men delar köket och dusch/badrum med den som bor i själva lägenheten. Hyrorna för dessa brukar ligga på 2300 ungefär - och hyrs oftast ut i andra hand.

Inte cykelavstånd till Röbäck? Tjopytt. Det är ca 5 km från stan ut till Röbäck - tar väl ca 20 min att cykla.

Även om man har bil kan man komma undan relativt billigt (även fast det såklart kan rusa iväg FORT - mitt tips är att låta bli att köpa bil så långt det går, busstrafiken är såpass god i Umeå så ett bilköp skulle antagligen bara innebära ONÖDIGA utgifter).

Jag själv har en trevlig bil i småbilsklassen som drar mycket lite - under 0,5 l/mil, därtill är den billig i försäkring (skriv bilen på din mor eller far, de lär ha full premie och således blir försäkringen många kr billigare - skulle JAG stå som ägare på min bil hade jag behövt betala 7800 kr/år i försäkring, när min mor står som ägare blir det 2500 kr/år) och billig skatt på. Det som är de dyra kostnaderna för mej är tex spolarvätska (just nu pendlar jag och kör mycket på E4:an som är saltad och bar = mycket skit), torkarblad, biltvättmedel - svampar och nu vintertid också tvätthall (på tex OK).
Men den allra största kostnaden på bilen för mej är avbetalningen - jag valde att köpa en relativt ny bil (blir billigare i längden!).
Motorvärmarplats är dock ett relativt måste om du dels vill spara pengar (kallstarter drar iväg fort på bensinkostnaden) och dels vill spara på bilen (så det blir billigare i längden) - kostnaden för dessa kan variera väldigt mycket! Sedan BEHÖVER man ju inte garageplats, en parkeringsplats med motorvärmare räcker gott och väl.

Sparkapital föreslår jag att man fixar redan INNAN man flyttar hemifrån tex :-). Jag sparade ihop 25 000 på 4 månader genom att bo hemma och jobba (tjänade runt 6-7000 i mån men satte över allt utom 1000 spänn på sparkontot - 1000 spänn kan man leva riktigt bra för om man bara tänker efter vad man gör av alla slantar). Att sedan beräkna så man kan sätta över några hundralappar/mån till sparkontot även när man flyttar kan vara en god idé, för de oförutsedda utgifterna.

Samt är det en god idé att skaffa dej en häst som är SUND och FRISK... Det finns en del hästar som är predestinerade att bli halta, lytta, sjuka och kräva extra hovvård - varför köpa en sådan när du vet att det är knapert med pengar? Med lite hästöga och erfarenhet kan man också hålla nere veterinärräkningar, med genomtänkt träning och omvårdnad. Olyckor kan visst hända (men sällan utan en anledning...) och ibland drabbas man kanske av otur - men isf gäller det att ha något att "falla tillbaka på" (jag själv har föräldrar som ställer upp om det blir kris).

Nå, vill man så går det. Men att rita upp en budget krävs!
Och att lägga 1000 spänn på telefonräkningar tycker jag verkar mycket korkat faktiskt.

Ang bio-besök, pub-besök och liknande. På bio finns det mycket förmånliga rabattkort att köpa som drar ner kostnaden mycket. Köp inte godis eller popcorn - käka frukter eller morötter istället! Nyttigare och godare :p.
Varför dricka en massa när du är ute på krogen? Själv är jag halvt om halvt nykterist (har ju lika roligt utan alkohol!) - och således kan jag också tjäna rätt saftigt med pengar på att vara taxi åt alla som inte kan gå hem. *hehe*
Kläder - inga impulsköp utan bara planerade. Köp alltid kläder av hög kvalitet, blir alltid billigare än de "billiga" inköpen. Man kan måsta spara ett par månader för att ha råd med ett par byxor - men det är det värt. Sedan kan man ju, om intresset och skickligheten finns, spara in en hel del på att sy sina egna kläder.

Nå, bara några vedklappar från mej :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: Fazeem
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 081
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 899
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp