Hur liten häst är dumt att köpa?

Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Kan ju vara svårt att svara på sådär generellt, bästa är ju att ge sig ut och provrida. Och då provrida grundligt, testa att hoppa lite högre, gärna ha tränare med som känner dig. Och se om du känner dig bekväm på en mindre häst och hästen verkar trivas med dig.

Varför vill du förresten ha en så liten häst? Min är newforest-/fullblodskorsning och omkring 155 cm hög, jag är 160 cm lång och rätt smal, känner oftast att min häst är lagom stor åt mig, ibland att hon är i minsta laget. Hittar du en kraftig liten häst så kan det väl funka, men mindre än 165 hade jag inte rekommenderat när du är så lång, jag personligen tycker man sitter så dåligt på en för liten häst. Om du har långa ben får du ju typ sitta med knäna under hakan annars för att inte slå hälarna i hindren känns det som...
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Tja, jag skulle säga att hästen är för liten när du river hindren med dina egna skänklar. ;)

Skämt åsido, det är inga problem att rida mindre hästar (mindre hästar är ju dessutom smidigare än stora hästar). Det handlar som jag sett andra redan nämna, hur de bär upp sin ryttare.
Jag är själv 176 och har ridit på C-ponny och inte sett lång ut för hästen, men när jag rider en häst på ca 150 känner jag mig för lång, bara för att den lilla hästen är inte så grov och "sväljer" då inte så mycket så att säga.

Provrid är egentligen enda vägen att hitta svaret, om det känns rätt så kör på. Lycka till. :up:
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Det beror helt på hur hästen är byggd och hur den känns att rida. Det finns säkert någon häst på runt 155-160 cm som kan passa dig.

När jag letade häst var jag inställd på att ha en på minst 165 cm, själv är jag 177 cm. Provred och fastnade dock för min häst på 161-162 cm. Han är ganska grovt byggd och känns inte ett dugg för liten:

galopp_2mars.jpg


huvudsta.JPG


hopp4.JPG
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Någonstans har jag hört att man "ska vara" max 20 cm högre än hästen, men som många redan har skrivit beror det mycket på hur hästen känns.

Jag är själv 181 cm lång (med lång överkropp) och skulle nog inte titta på hästar under 165 cm
 
Provrid lite olika hästar som låter intressanta och se vad du fastnar för. Två hästar på 160 cm kan ju upplevas som olika stora. Jag tycker inte att du per automatik ska ha 170+. Sen hur litet som skulle funka och kännas bra kan bara du och hästen svara på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 777
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 160
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 053
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp