Hur litet kan man bo?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 822
A

Atalantha

Om man har en hund (30 kg) och 2 katter, hur litet tycker ni är minimum att bo då? Alltså ur djurens perspektiv.

Sv: Hur litet kan man bo?

Jag delar (tillfälligt) en dublett med en annan student med just en hund, på 35 kg, och två katter. En innekatt och en katt som får gå ut. Mitt rum är på 15 kvm och innan jag kände rumskamraten tillräckligt för att ha djuren i kök och hall också kändes det alldeles för litet. Hunden är helt ok med att bo på 15 kvm för han vill ändå bara vara där jag är och vi är ute mycket. Innekatten är det värst för tror jag, hon har haft ett helt hus förut men hon verkar må bra än så länge. Det är några månader kvar men sen blir det flytt till en 2:a eller
3:a.

Mitt svar är alltså att det beror på hur djuren är och hur deras tillvaro ser hur ut i övrigt ;)

Jag och sambon bor på 55 kvadratmeter och har en 36kg Weimaraner. Till hösten får vi mycket troligt hem en fullvuxen Schäfer/Malle som sambon ska ha. Vi letar efter större för vi tycker inte att det fungerar med två så stora hundar på så liten yta.

Jag bodde i en etta på 42 kvm i flera år med två BCs, den ena 28 o den andra 16 kg. Olika kön så det var lite pussel om utrymmet vid löp, annars inga problem, de motioneras ju inte innomhus.

Jag bor på 48,5 kvm med mina två stora schäfrar på 45 och 47 kg. Inga problem för oss. Som någon skrev så beror det nog på hur djuret är och hur deras tillvaro ser ut.

Som någon skrev så beror det nog på hur djuret är och hur deras tillvaro ser ut.

Samt planlösning. Weimaranern gör inga högre knop inomhus och det kommer förhoppningsvis inte nykomlingen heller göra. Däremot har vi pga lägenhetens planlösning, dåliga möjligheter att skilja dem åt om de lämnas ensamma osv. samt att det är trevligt att inte alltid ha hundarna runt fötterna.. :grin:

Katter har jag dålig koll på hur de bör bo, men jag vet att jag bott med två saluki (62 och 64cm höga, ca 20kg) på 36kvm och det fungerade utmärkt. Har nu när jag letar nytt boende kollat på 19kvm-lägenheter och tackat ja till dem (men inte fått för att andra stått före i kö osv).

Eftersom man inte motionerar hunden inomhus tycker jag att det bör fungera fint så länge man har plats att ha bädd till den (och har man flera bör de få möjlighet att ligga och vila utan att ligga tillsammans).

Jag bor med en rottis 43 kilo och en tibbe 10kg på 25kvm. Det är inget problem.
Katter är mer problematiska i sådana fall.

Tack för alla svar! Just nu bor vi 2 människor, 2 hundar och 3 katter på 48 kvm. Det hade funkat toppen om det inte vore för den urusla planlösningen. Eller rättare sagt, djuren visar inget som helst missnöje, men eftersom det är väldigt mycket "gångar" i denna lägenheten så får man kliva och kleva ganska mycket för att ta sig fram på vissa ställen.. Men inte oss emot :D Nu ska jag och sambon flytta isär, han tar en hund och en katt, jag tar en hund och 2 katter. Lägenheten är tillfällig men ändå långvarig sas. Jag är klar med mina studier våren 2011 och innan dess har jag inte råd med hur stort som helst, med tanke på hästen också.

Hunden i fråga är väldigt lugn inne. Hon är med mig mycket och det enda hon gör inne är sova och mysa :D Katterna är av det latare slaget och får nåt lekryck om dagen. Dom två som flyttar med mig ligger oftast i sängen och leker halvambitiöst i några min, på sin höjd :angel:

Det kommer finnas både bädd till hunden och klätterställning till katterna, jag kommer även möblera så "rymligt" som möjligt. Platt-tv på väggen för att slippa TV-bänk osv.

Min egna tanke är ju att eftersom hunden bara sover inne så är jag inte orolig över henne, inte katterna heller eftersom dom inte rör sig över så stor yta vid lek.

Minsta jag kan tänka mig är en lägenhet på 24 kvm om det är en bra planlösning, är det för litet tror ni?

Minsta jag kan tänka mig är en lägenhet på 24 kvm om det är en bra planlösning, är det för litet tror ni?

Tror jag fungerar utmärkt, framförallt om du ser till att ha klätterställningar och kanske hyllor eller liknande som katterna kan använda för att bli riktigt glada. Även om de är lugna kanske de gillar att sitta högt och "titta på världen". Det har jag för mig att katter brukar gilla :D

Tror jag fungerar utmärkt, framförallt om du ser till att ha klätterställningar och kanske hyllor eller liknande som katterna kan använda för att bli riktigt glada. Även om de är lugna kanske de gillar att sitta högt och "titta på världen". Det har jag för mig att katter brukar gilla :D

Ja, dom gillar att sitta högt :D Har faktiskt haft funderingar att skruva upp hyllor på en vägg som dom kan leka och skutta på. Fast känner jag mina katter rätt så lär dom bara, som du skrev, sitta (eller ligga) och "titta på världen" :laugh: Dom är 3 och 4-åriga hankastrat som lever upp till ryktet om lata katter :p

Tack för ditt svar!! Det är så himla skönt att höra andras åsikter också!

Så var den gamla kastrerade hankatten vi hade när jag var liten och bodde hos morsan. Han var lugn och kelig, låg bara och vilade osv. Hade några busryck ibland, men när han inte kelade med oss så satt han uppe på tvn, uppe på bord eller soffryggstöd osv och tittade. Och framförallt gillade han att sitta på balkongbordet och titta ut.

Säger som de andra, hundarna motioneras ju inte inomhus och har man innekatter så kan man ju investera i ett klätterträd eller kanske nån kul vävtapet...:angel:

Vi bor på 48kvm med en Grand Danois och två katter. Inga problem, vovve har två liggplatser som hon är hänvisad till när vi är inne och då tillåts inget "fladder" för då blir det trångt:D.

Om man har en hund (30 kg) och 2 katter, hur litet tycker ni är minimum att bo då? Alltså ur djurens perspektiv.

Jag tycker att man (om man måste) kan bo på typ 20 kvm med 30 kg hund och 2 katter - men då förutsätter jag så klart att hunden får gå på rejäla promenader och att katterna får gå ut.

Om det gäller innekatter så spelar kvadratmetrarna ingen roll - vem vill sitta i husarrest i hela sitt liv?

Jag tycker att man (om man måste) kan bo på typ 20 kvm med 30 kg hund och 2 katter - men då förutsätter jag så klart att hunden får gå på rejäla promenader och att katterna får gå ut.

Hundens stimulans kommer självklart fortsätta i samma, alltså långa promenader,hänga med till stallet osv. Ser ingen anledning att motionera mindre för att jag flyttar :confused:

Om det gäller innekatter så spelar kvadratmetrarna ingen roll - vem vill sitta i husarrest i hela sitt liv?

Jag tycker att du tänker konstigt. Om jag skulle "sitta i husarrest" skulle jag hellre göra det på 20 kvm än tex 1 kvm. Att säga att det inte spelar någon roll är för mig bisarrt..

Min innekatt är inne för att hon inte ser speciellt mycket. Har provat ha henne ute men hon hittade inte hem. Jag hoppas och tror att hon har ett bra liv ändå.

Det är väl mer katterna man får ta med i beräkningen om de är innekatter jämt vill säga. För hunden går man ju ut med så hemmet kan ju bli lyan där man tar det lugnt och så är man istället ute och flänger på promenad. Finns beskrivningar för hur man bygger ett kattvänligare hem så de får lite att göra om man vill nöja dem mer. (om det är innekatter som aldrig går ut vill säga)

Det är väl mer katterna man får ta med i beräkningen om de är innekatter jämt vill säga. För hunden går man ju ut med så hemmet kan ju bli lyan där man tar det lugnt och så är man istället ute och flänger på promenad. Finns beskrivningar för hur man bygger ett kattvänligare hem så de får lite att göra om man vill nöja dem mer. (om det är innekatter som aldrig går ut vill säga)

Jag släpper inte ut mina katter i stan. Ska dom vara ute flyttar jag ut på landet först. Ska leta upp dom beskrivningarna, tack för tipset!! :laugh:

Min innekatt är inne för att hon inte ser speciellt mycket. Har provat ha henne ute men hon hittade inte hem. Jag hoppas och tror att hon har ett bra liv ändå.

Jag är alldeles säker på att din katt har ett bra liv inomhus! :) Det kan hända mycket tråkigt med katter som springer lösa i lägenhetsområden :(

Samt planlösning. Weimaranern gör inga högre knop inomhus och det kommer förhoppningsvis inte nykomlingen heller göra. Däremot har vi pga lägenhetens planlösning, dåliga möjligheter att skilja dem åt om de lämnas ensamma osv. samt att det är trevligt att inte alltid ha hundarna runt fötterna.. :grin:

Sant det också. I min lägenhet kan man gå runt hela lägenheten i en ring, svårt att förklara. Men om man inte hade kunnat det hade det genast varit väldigt trångt. Hoppas nån förstår hur jag menar :D.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 461
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 672
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
217
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31