Hur litet ridhus krävs?

R

Real_Life

Kanske är fel forum men jag TROR inte det :p
Hur litet kan ett ridhus vara som minst?
Nu menar jag alltså inte om man ska ha hopplektioner ;)
Utan mer för att kunna rida runt i alla gångarter, max 3 stycken åt gången...
Men oftast bara 1
20*40 kan man ju ha hopptävlingar i, så mindre än så iallafall :p
 
Svårt att säga, beror lite på hur pass stora hästarna är också. Vårat ridhus är 20 x 40 m och när man är runt 5 st
som rider fritt (alltså inte lektion) så känns det rätt så
rörigt ibland. Emellanåt blir det lite svårt att koncentrera
sig på hästen man rider, eftersom att man ska hålla koll på
övriga ekipage.

Vi har även ett typ ridtält, det är mindre än ridhuset.
Vet inte hur stort, men kan gå in och mäta i morgon,
på ett ungefär.

Det går att rida kring 3 ekipage där inne som max tycker jag (typ d-ponnyer o mindre stor hästar tänker jag på), annars blir det lite väl rörigt. Det är ju dock inga
problem med ridlekislektionerna där inne. Då är det upp
till sex stycken shettisar/b-ponnyer, men då går de ju mkt
på led o så, och ponnyerna är ju inte speciellt stora, då
är det inga problem i af.


Om denna tråd handlar om någon form av ridhusbygge kan jag bara rekommendera ett så stort ridhus som möjligt. Alltid
bättre att bygga större, så att man får mer användning av
det. Det är ju dyrt och påkostat och risken finns ju annars
för att man ångrar sig att det blev så litet.
 
På barndomens ridskola var det 16x36 om jag inte kommer ihåg fel. Minns att jag tyckte att 20x40 ridhus var stora i jämförelse ;)

Jag tycker inte att vare sig ridhus eller ridvolt ska vara mindre än 20x40. Om du funderar över att bygga ett ridhus så är det väl lika bra att bygga ett vettigt :confused:
 
Ridhuset bör inte vara mindre än 20*40 om man vill undvika onödigt slitage på hästarnas ben och leder.

Att ha hopptävlingar i ett så litet ridhus är för övrigt rent förkastligt och nästan omöjligt - eftersom hindren inte får stå närmare kortsidan än 15 meter! (jag har varit banbyggare, så jag VET att denna regel gäller. Gör någon annorlunda så är det FEL!)
 
Jag vill nog rekommendera 20x40.

Men jag minns ännu hur vi hade hoppträning i det gamla ridhuset på min ridskola. Vi var 10-12 ryttare på storhäst i ett ridhus med måtten 13x30....

Och jag minns också hur annorlunda hästarna blev när vi fick flytta in i nya ridhuset med måtten 22x65. Vilket steg de fick!

Immer
 
Även ponny?
Jag har då varit på flera hopptävlingar (ponny) i 20*40-ridhus :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp