Hur löser man detta?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur löser man när barnet är sjukt men blir hysterisk så snart det blir frågan om att ta medicinen på något sätt. Sitter de och dricker den själva, så kan det ibland ta upp till 1½ timme att få sig en liten fånig dos på alvedon och hostmedicin.
Man kan ju inte blanda upp den varenda gång med Coca Cola när de tex ska ta den på morgonen eller på kvällen innan de ska sova?
 
Sv: Hur löser man detta?

Jag har konditionerat min son. Han får ett litet kex varje gång han har tagit medicin (typ cracker eller pretzel). Funkade bra så fort han fattat vad det handlade om! Innan var det många tårar.
 
Sv: Hur löser man detta?

Vägrar blåbärsoppa, vanlig juice, nyponsoppa, smoothie
Tycker vanlig juice är för stark, dricker helst bara lättdryck med päronsmak och men där syrar ju medicinen igenom.
 
Sv: Hur löser man detta?

Har provat med att hon får något efter men det funkar inte. Hon blir ofta hysterisk så snart det är frågan om medicin speciellt på kvällen.
Vissa finter går hon på ett par gånger men inte mer.
 
Sv: Hur löser man detta?

Är det en tillfällig medicinering så skulle jag köra på cola. Ge i samband med kvällsmål/frukost så det blandas upp och inte blir en ren sockerkick.

Välj dina strider, mitt motto. :-)
 
Sv: Hur löser man detta?

Medicinen i spruta, hålla fast barnet och i med sprutan i mungipan. Efteråt kan man gärna belöna med något gott, min äldre fick en sked sylt efter penicillinet för han gillade sylt just då. Dom lär sig att det inte löns att bråka, du är ju så mycket starkare än dom är. När du inte är det längre så är barnet tillräckligt stort att resonera med på ett annat sätt.

Det hela är över på så otroligt kort stund att det blir mindre trauma för alla än att börja tjata i dem något som smakar halvkonstigt.
 
Sv: Hur löser man detta?

Är det en tillfällig medicinering så skulle jag köra på cola. Ge i samband med kvällsmål/frukost så det blandas upp och inte blir en ren sockerkick.

Välj dina strider, mitt motto. :-)
Hon får det i samband med mellis på eftermiddagen, men hon kan inte få sockerkicken direkt på morgonen innan frukost eller på kvällen när hon ska sova. Hon är för klok för att få det så. Hon tycker inte om mollipeckten / alvedon etc som blandas upp i colan och ofta sparar hon helst . Hela tiden måste man truga!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur löser man detta?

Medicinen i spruta, hålla fast barnet och i med sprutan i mungipan. Efteråt kan man gärna belöna med något gott, min äldre fick en sked sylt efter penicillinet för han gillade sylt just då. Dom lär sig att det inte löns att bråka, du är ju så mycket starkare än dom är. När du inte är det längre så är barnet tillräckligt stort att resonera med på ett annat sätt.

Det hela är över på så otroligt kort stund att det blir mindre trauma för alla än att börja tjata i dem något som smakar halvkonstigt.
Otroligt viljestark tjej på snart fem år och oerhört verbal. När hon var mindre så gick det att hålla fast men nu så spottar hon och fräser ut det. Alvedonen har hon fått ett par gånger i rumpan när det har tagit över 1-1½ timme. Men hon triggar igång sig själv så snart det är frågan om medicin och gråter hysterisk.
När hon verkligen behöver det så vill hon absolut inte ta, var likadant för ett par år sedan med penicillin men mot slutet när hon började bli bra, så gick det hur bra som helst. Likadant är det med annan medicin när hon är antingen oerhört i början eller mot slutet, då kan hon ta den hyfsat bra men nu på våren har hon varit alldeles hopplös.
 
Sv: Hur löser man detta?

Tablettform (inte en chans att jag får i henne flytande längre) och få välja sin egen "medicinsylt" har fungerat bäst hos oss. Två skedar, en med sylt och tablett och en med bara sylt.
 
Sv: Hur löser man detta?

Inte en chans att hon skulle ta tabletter! Prövat med Alvedon sugtabletter och det funkade inte! Spottade och fräste.

Just nu är läget; vi får sätta ofta en timer, har hon inte druckit upp innan tiden tar slut, blir det alvedon piller i rumpan och hostmedicinen att dricka. Men hon bråkar fullständigt då med oss, för piller i rumpan vill hon inte även om hon har lärt sig slappna av när den åker in.

Sitter just nu i en ganska omöjlig situation för inget verkar funka.

Lustiga är att när hon tex inser att tiden är förbi att strula och pillret för rumpan kommer, så tar hon det hyfsat bra och lika så med push i näsan, där hon hjälper till själv nu, men hon kan också bli så hysterisk över detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur löser man detta?

Hur gammalt är barnet?
Hon får det i samband med mellis på eftermiddagen, men hon kan inte få sockerkicken direkt på morgonen innan frukost eller på kvällen när hon ska sova. Hon är för klok för att få det så. Hon tycker inte om mollipeckten / alvedon etc som blandas upp i colan och ofta sparar hon helst . Hela tiden måste man truga!
Mollipect smakar :devil: så jag förstår om hon inte vill ha det. Prova att ge Bisolvon i stället, det smakar ingenting i jämförelse och innehåller en av de två verksamma substanserna i Mollipect. Är de inte jätteslemmiga så brukar Bisolvon räcka. (receptfritt)

Inte en chans att hon skulle ta tabletter! Prövat med Alvedon sugtabletter och det funkade inte! Spottade och fräste.

Just nu är läget; vi får sätta ofta en timer, har hon inte druckit upp innan tiden tar slut, blir det alvedon piller i rumpan och hostmedicinen att dricka. Men hon bråkar fullständigt då med oss, för piller i rumpan vill hon inte även om hon har lärt sig slappna av när den åker in.

Sitter just nu i en ganska omöjlig situation för inget verkar funka.

Lustiga är att när hon tex inser att tiden är förbi att strula och pillret för rumpan kommer, så tar hon det hyfsat bra och lika så med push i näsan, där hon hjälper till själv nu, men hon kan också bli så hysterisk över detta.
Du har provat sugtabletter skriver du - har ni testat att lära henne att svälja vanliga tabletter? OM inte, gör det! Passa på mellan sjukdomarna, så blir det inga problem när det är skarpt läge...
Knepet är att man lär dem att hålla tabletten mellan tänderna och sen dricka något, släppa taget om tabletten så följer den med "mitt i klunken" utan att de märker det. (detta lyckas till och med min übertjuriga son med... nu 7 år, har kunnat i några år)

Vill du ge i saft eller nåt, ge bara en liten mängd saft och gärna starkt blandad så att medicinsmaken maskeras.
 
Sv: Hur löser man detta?

Vi hade ett jäkla sjå med alla slags mediciner tidigare. Han spottade och fräste och jag undviker tvång så långt som möjligt så vi började muta helt ogenerat med godis. En godis så fort han tagit sin medicin. Det funkade fantastiskt bra och numera krävs inte alls belöning varje gång. Mycket sällan faktiskt. Det är idag helt oproblematiskt att få i honom medicin.
 
Sv: Hur löser man detta?

Stora problemet är inte själva medicinen i sig! Utan att hon blir hysterisk så fort hon hör medicin och det har hon börjat med nu!
Hon blir fem i sommar, men har haft en del problem med för trång hals. Hon har haft ventolin och har det fortfarande. Bisolvon har vi men har inte hjälpt henne lika mycket, som mollipecten skulle göra.
Provade i morse att krossa en halv alvedon och ge dem tillsammans med sylt, hon blev så hysterisk att hon var det i en ½ timme. Men en timme tänkte inte vi vänta på henne så det blev piller i rumpan!
När väl saker är försent så kommer hon på att hon ville ha det som det var för sent för.

I och med att vi bodde i lägenhet första två åren och ville inte ha henne skrikande så grannarna klagade så fick hon väl igenom sin vilja en gång för mycket. Men medicin har vi alltid fått putta i henne i princip första tiden med tvång när sjukdomen avtar så tar hon utan problem, utom den här våren. Många gånger önskar man att man hade bott i hus redan ifrån början så hade saker kanske löst sig, men det är lätt att vara efterklok eller inte varit så rädd att grannar skulle klaga.
 
Sv: Hur löser man detta?

Men måste hon verkligen ha alvedon och mollipect om hon är såpass frisk att hon orkar bråka om det? Alvedon ger man enbart om barnet har ont eller är så påverkad av feber att hen inte orkar äta eller dricka och en femåring förstår att det hjälper mot det onda om man förklarar. Mollipect är samma sak, välj själv, hosta eller ta medicinen. Sluta för guds skull att hota med ett piller i rumpan! Det blir ju ett övergrepp på henne när du gör en sådan grej av det.
Mina barn har kunnat svälja tabletter sedan de var i 2-3 års åldern. Sonen som hade mycket öroninflammationer och därmed följande antibiotika valde tabletter före flytande så fort han förstod att han hade valet. Antingen lägger man tabletten i sylt eller yoghurt och tar hela skeden på en gång och sväljer eller så lär man dem att stoppa tabletten långt bak och dricka mycket efter. Det är bra att ta en klunk av drycken innan tabletten också så glider den ner lättare.
Detta har ju blivit en prestige och hot situation och det är ni vuxna som måste bryta den. Om hon blir hysterisk varje gång hon ska ta medicin så får ni ju fundera på varför hon tycker att det är så fruktansvärt. Ni måste bryta detta och bara ge medicin när hon verkligen verkligen måste ha och då i en lugn situation och inte en hotfull som idag.
 
Sv: Hur löser man detta?

Hon bråkar om hon så har feber! Kvittar vad det här, för henne ska det bara bråkas om.
Övergrepp, lägg av! Hon vet vad som gäller och när väl pillret kommer så slappnar hon av och sedan är det klart.
Jag vet hur man gör med tabletter, men jag har sagt att hon inte klarar av det och att just nu är hennes hals för trång. Har en bror som inte klarade förrän han kom i vuxen ålder.
Det är en bortskämd tös som fått sin vilja igenom lite för mycket.
Vi ger inte medicin om hon inte behöver den!
 
Sv: Hur löser man detta?

Måste hon veta att hon får det då?
Går det inte och blanda det i nåt och ge utan att berätta att det är medicin i?
Om man lyckas dölja smaken då förstås.
 
Sv: Hur löser man detta?

Medicinen i spruta, hålla fast barnet och i med sprutan i mungipan. Efteråt kan man gärna belöna med något gott, min äldre fick en sked sylt efter penicillinet för han gillade sylt just då. Dom lär sig att det inte löns att bråka, du är ju så mycket starkare än dom är. När du inte är det längre så är barnet tillräckligt stort att resonera med på ett annat sätt.

Det hela är över på så otroligt kort stund att det blir mindre trauma för alla än att börja tjata i dem något som smakar halvkonstigt.

Jag delar inte din inställning att barnet ska förstå att du är så stark att det inte lönr sig att bråka, och jag skulle inte med våld tvinga i något av mina barn (1 resp 4 år) medicin ocm det inte handlade bokstavligt om liv och död. Man kan lirka...

TS: jag hade kört på cola om det funkar. Det finns värre saker. Vi fick vår 4- åring att ta krossade penicillintabletter i chokladpudding, det var enda sättet, och ändå tyckte han det smakade illa. När han försökte ta flytande (och desssutom ville ta medicinen- han är ju så stor att han förstod att han skulle få mindre ont i halsen av den) kräktes han rät ut och storgrät av smaken.
 
Sv: Hur löser man detta?

Otäck inställning att önska att man bott i hus så att man kunde behandla barnet hur som utan att grannarna klagar :/. Jag tycker det låter som ni har värre problem än just medicinering, som du beskriver det låter det som om er relation har gått på sned totalt? Har ni haft hjälp av familjecentralen e d?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 535
Senast: Angel
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 321
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 662
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp