Hur löser man detta?

Sv: Hur löser man detta?

Men det mesta kan man faktiskt låta vara.
Behandla bara det som är nödvändigt, inte ens en öroninflammation är nödvändig att behandla.

Jag har 3 barn med olika personlighet.
En av den är det mest viljestarka som går i ett par skor.
Men inte har vi haft sådana här problem för det.
Utan det barnet förstod tidigt meningen med medicin och att den var för barnets egen skull.
Barnet litade på oss i det fallet.

Er dotter litar inte på er.
Hon tror inte alls att det är det bästa för henne att ta sin medicin.
Varför är det så tror du?
Vad har ni missat för att få henne trygg med att ni vill hennes bästa?
 
Sv: Hur löser man detta?

Vi har provat alla möjliga former av godis som belöning efter medicin, men det har inte riktigt funkat!
Fast ibland förvånar hon oss och då går det hur smidigt som helst och självklart berömmer vi henne då flera gånger osv.
 
Sv: Hur löser man detta?

Har ni försökt något annat än Alvedon? Min son fullkomligt hatar Alvedon men tar Ipren (med godismutor till en början). Han är 4 år och har förstått kopplingen mellan medicin och må bättre.

Med din dotter skulle jag faktiskt hellre låta bli att medicinera så länge det inte handlar om hosta och feber. Sedan verkligen köra på mutor, utan hot om suppar. Det måste ju finnas någonting hon verkligen gillar som kan funka som muta den dag medicin verkligen behövs (vilket hos i princip har handlat om smärtstillande vid bruten och gipsad arm).

Jag kommer väl ihåg tempandet i rumpan som liten och även fast det aldrig förekom hot minns jag så väl hur obehagligt, sårbart och jobbigt det var. Så pass att jag vägrar tempa sonen i rumpan eller ge honom suppar.
 
Sv: Hur löser man detta?

Det är tillfrisknandet som ska få ta längre tid. Låt febern vara där och fylla sin funktion istället för att utsätta barnet för tråkigheter!
 
Sv: Hur löser man detta?

Om det är bråttom iväg på saker, viss ordning sakerna ska ske för att det ska rulla på sedan!
Normala saker!
 
Sv: Hur löser man detta?

Om hon ens skulle få öroninflammation skulle jag behandla det i rödaste rappet, för jag vill inte att hon ska få samma h*lvete som jag.
 
Sv: Hur löser man detta?

Det går inte när det tex är bråttom med saker!
Då så har du svaret här.
Om ni lever så att ni har bråttom med saker så är er dotter stressad.
Ni kommer aldrig att igenom det på det vis ni jobbar.
Utan det komemr bara att ta längre och längre tid.

Man jag menade inte tid på det viset.
Utan jag menade låt bli att ge medicin och låt läkningen ta längre tid i stället.
Det gör inget om hon är sjuk 2 veckor i stället för en.

Vissa saker måste barn bara finna sig i, att så är det bara och inget mer med det.
Alltså det där kommer inte att fungera.
Ni bygger upp ett gigantiskt problem för framtiden som ni inte kommer att kunna hantera.

Sök hjälp för att få lära er hur man möter barn på ett sätt så att de förstår meningen med saker och ting.
Och så att ni får lära er att man inte kan braka på med barn hur som helst utan att de far illa av det.

Det är mycket oroande att du inte alls verkar att förstå det som så många försöker att förklara.
 
Sv: Hur löser man detta?

Jag fattar hur du tänker, men håller inte med.

Kläder:antingen har man overall, eller så fryser man.
Bråttom: starta tidigare


Jag jobbar stenhårt på att låta saker ta tid, hur ska hon annars lära sig? Sen kanske jag måste mässa mantrat "resan är målet" 400 ggr eftersom JAG vill att det ska gå fortare, men jag tjänar inget på det.

Övergångsställen kompromissar jag inte med. Och man får inte busa på tunnelbaneperrongen. Annars är det inte så mycket jag tycker måste vara ristat i sten.
Att ha byxorna bak och fram eller skorna på fel fot r ingen stor grej.
 
Sv: Hur löser man detta?

Vi har bra planering och försöker börja med saker i god tid, men sätter hon sig på tvären så kan vi ha försökt börja med saker i två timmar innan utan funktion! Vad för saker, kvittar vad det gäller!
 
Sv: Hur löser man detta?

Om hon ens skulle få öroninflammation skulle jag behandla det i rödaste rappet, för jag vill inte att hon ska få samma h*lvete som jag.

Det är vad du vill.
Men här så handlar det om vad hon vill.
Hon vill inte ta medicin så låt henne slippa om det inte är nödvändigt för överlevnaden eller framtida skador.

Öroninflammation rekommenderar man att inte behandla.
Detta då antibiotika skall sparar för att rädda liv.
Visst det gör ont, då så kan hon välja själv.
Ha ont eller ta alvedon.

Det handlar om att det inte är du som skall välja åt henne utan att det är hon själv som skall välja.
 
Sv: Hur löser man detta?

Hon använder bara overall när hon leker ute och det är snö! Annars är det andra kläder som gäller!
 
Sv: Hur löser man detta?

Vi har bra planering och försöker börja med saker i god tid, men sätter hon sig på tvären så kan vi ha försökt börja med saker i två timmar innan utan funktion! Vad för saker, kvittar vad det gäller!

Det är för att ni inte har fått med henne i planeringen.
Hon är inte med på det hela.

Du bestämmer och hon skall lyda.
Det kommer aldrig att fungera.
Hon har all tid i världen att förstöra din dag på.
Och hon kommer att göra det om du inte kommer överens med henne.
 
Sv: Hur löser man detta?

Vi har bra planering och försöker börja med saker i god tid, men sätter hon sig på tvären så kan vi ha försökt börja med saker i två timmar innan utan funktion! Vad för saker, kvittar vad det gäller!
Naturligtvis är det relevant vad det är för saker ni anser att er dotter måste finna sig i.

Och jag ser ju direkt att denna tidsödande konflikt är något som ni har skapat själva och som er dotter inte har någon skuld i.
 
Sv: Hur löser man detta?

Släng dig i väggen! Du vet inte vad du pratar om när det gäller henne! :mad:
Ni verkar tro att vi inte pratar med henne! Vi pratar och förklarar, men hon vill INTE lyssna!
Alla runt är förvånad över den otroliga viljan hon har, har hjälpt henne med mycket men ställer också till trassel!
Jag bad om lite tips inte bli påhoppad!
Är du så felfri då när det gäller dina barn?

För det första.

"Alla runt om är förvånad" över att en femåring har en otrolig vilja???? Vad är det för idioter som är förvånade över det?

För det andra.

Det handlar inte om att vara "felfri" eller inte. Alla föräldrar gör fel, o kommer på efteråt att dom kunde ha gjort bättre/annorlunda. Detta handlar om att det är något så fruktansvärt snett i ditt sätt att förhålla dig till din dotter, så som du beskriver det hela.

Jag tycker att du ska försöka ta till dig det som vi andra i tråden säger. Vi kan ju inte ha fel allihopa.
 
Sv: Hur löser man detta?

Jag kör overall hela vintern än så länge, alternativt jacka+ termobyor.

Jag förbereder innan, lägger fram kläder, hojtar "vem hinner först" och sedan går vi. Nån gång har vi gått em från dagis utan särskilt mycket kläder, istället fr att bråka om de. Har även lämnat i pyjamas, ett annat barn kom naken under overallen under en vecka.

Man kan ha regler utan att det blir en så stor grej.


En variant jag har är att hojta:om tio minuter går jag ut. Sedan brukar alla intresserade följa med. Och definitivt alltid barnet.
 
Sv: Hur löser man detta?

Du har ju fått råd och tips men dom biter tydligen inte på din (enligt dig) obstinata och omöjliga dotter.

Det där är nästan det värsta i hela den här tragiska historien. Att TS uttrycker sig så att man knappt kan tro att hon tycker om sin dotter. Att TS tror att hennes dotter skulle vara något slags ouppfostringsbar extrem.

Jag hoppas verkligen att det antingen inte är tillnärmelsevis så illa som det mesta av det TS skriver på buke låter som, eller att förskole- och skolpersonal runt flickan snart reagerar och att familjen får den hjälp de verkar behöva.

Som det låter här, har den här flickan det verkligen inte lätt med sina föräldrar.
 
Sv: Hur löser man detta?

Bra, då är det inte bara jag som ledset läser om hur TS uttrycker sig om sin dotter.

Ena stunden helt obsinat och så stark vilja att det enda som stävjar är hot/bestraffning för att i andra sekunden måla dottern som ett underbarn, mirakel och så långt före alla andra.

Barnet måste ju vara tämligen förvirrad.
 
Sv: Hur löser man detta?

Här är en till som sett en klar trend i alla dina trådar och inlägg om barn. Det verkar vara mycket de vuxna bestämmer och barnen ska rätta sig efter det. Ni borde kanske söka hjälp för att lära er och dottern att samarbeta istället för att hopplöst försöka få henne att lyda? Du inser ju själv att ni har ett problem som är större än normalt, kanske är det dags att ta till sig av alla tips här och i slutändan få ett mer harmoniskt barn och slippa att få dessa konflikter. Nu verkar det mest vara "min dotter är extrem och absolut ingenting funkar" om nån annan sa så, skulle inte du tycka att det var dags att söka hjälp?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Angel
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 321
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 662
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp