Hur lyssna på ljudböcker

vinkelina

Trådstartare
Kan man lyssna på ljudböcker på annat sätt än i telefon/dator osv (tänker tex bookbeat och dylika streamingstjänster)

skulle nämligen vilja dra ner på mitt telefonanvändande samtidig som jag skulle vilja lyssna på böcker när jag tex lagar mat eller handarbetar

eller är det en omöjligt ekvation?
 
Det finns ju böcker i mp3 format. De kan man (väl?) ladda ned till datorn.
Dessa borde rimligen gå att lägga på en mp3 spelare? Om de får plats förstås, vet inte hur stor en sådan fil är..

Jag vet INGET om den här sidan, och om den ens är igång. De verkar sälja böcker, men det finns lite info. Jag hade dock kanske inte köpt böcker a dem utan att kolla recensioner och så.
https://digibok.se/-/hur-fungerar-en-mp3-bok
 
Jag kopplar in telefonen på en bluetooth-högtalare och lägger den i närheten. Men det är klart, du använder ju telefonen även om du inte har den på dig, och ringer någon så avbryts uppspelningen av boken och det ringer. Vad är syftet med att dra ner telefonanvändandet? Att inte vara nåbar? I så fall kan du ju ladda hem boken och köra i flygplansläge.
 
Kan man lyssna på ljudböcker på annat sätt än i telefon/dator osv (tänker tex bookbeat och dylika streamingstjänster)

skulle nämligen vilja dra ner på mitt telefonanvändande samtidig som jag skulle vilja lyssna på böcker när jag tex lagar mat eller handarbetar

eller är det en omöjligt ekvation?

Jag laddar ned dem i telefonen och lyssnar. Då funkar det utan nätuppkoppling.
 
Jag kopplar in telefonen på en bluetooth-högtalare och lägger den i närheten. Men det är klart, du använder ju telefonen även om du inte har den på dig, och ringer någon så avbryts uppspelningen av boken och det ringer. Vad är syftet med att dra ner telefonanvändandet? Att inte vara nåbar? I så fall kan du ju ladda hem boken och köra i flygplansläge.
Jag skulle helt enkelt vilja komma bort från ”telefonberoende” i samhället och att man måste använda den till allt. Vårt biblioteket har inte så stort utbud av ljudböcker så att låna går inte. Även om jag läser väldigt mycket som dyslektiker så finns det vissa böcker jag inte kan läsa utan lyssnar på dem i stället
 
Kan man lyssna på ljudböcker på annat sätt än i telefon/dator osv (tänker tex bookbeat och dylika streamingstjänster)

skulle nämligen vilja dra ner på mitt telefonanvändande samtidig som jag skulle vilja lyssna på böcker när jag tex lagar mat eller handarbetar

eller är det en omöjligt ekvation?

Kan du inte bara prioritera mer vad du använder mobilen till? Om det känns viktigt att lyssna på ljudbok så fortsätt att göra det och dra ner på allt annat som du känner slukar telefontid.
 
Jag skulle helt enkelt vilja komma bort från ”telefonberoende” i samhället och att man måste använda den till allt. Vårt biblioteket har inte så stort utbud av ljudböcker så att låna går inte. Även om jag läser väldigt mycket som dyslektiker så finns det vissa böcker jag inte kan läsa utan lyssnar på dem i stället

Alltså, att lyssna på ljudbok via mobilen ser jag inte som att jag använder mobilen. Iaf inte om jag har mina trådlösa hörlurar och lägger mobilen ifrån mig. Det går att lyssna på ljudbok utan mobil. T.ex. köpa dem på cd-skiva/mp3-format och lägga dem på en mp3 spelare eller. Men, ljudböcker är dyra att köpa.
 
Du vill inte att telefonen ska vara viktig? Tolkar jag dig rätt.

Telefonen är ju så mycket mer än en pratmanick idag. Jag använder min till jättemycket, för att det är praktiskt att alltid ha med sig miniräknaren, freestylen (spela musik), mailen etc.

Däremot tycker jag absolut att det finns skäl att se över hur mycket tid vi spenderar på nätet. D v s när nätbrowern är öppen.
 
Du vill inte att telefonen ska vara viktig? Tolkar jag dig rätt.

Telefonen är ju så mycket mer än en pratmanick idag. Jag använder min till jättemycket, för att det är praktiskt att alltid ha med sig miniräknaren, freestylen (spela musik), mailen etc.

Däremot tycker jag absolut att det finns skäl att se över hur mycket tid vi spenderar på nätet. D v s när nätbrowern är öppen.

Exakt! Var och en får ju bestämma vad som är viktigt resp. inte viktigt för den. Jag har t.ex. raderat alla spel jag har på mobilen. Jag använder den för att lyssna på ljudböcker/musik, titta på Youtube, söka på nätet osv. Men spela spel har jag bedömt som onödigt för mig så de har jag raderat. Jag tycker att det är bättre och viktigare för mig att kunna lyssna på ljudböcker enkelt än att spela mobilspel. Så därför har jag valt bort spelen för att jag inte ska använda mobilen för länge varje dag.
 
Exakt! Var och en får ju bestämma vad som är viktigt resp. inte viktigt för den. Jag har t.ex. raderat alla spel jag har på mobilen. Jag använder den för att lyssna på ljudböcker/musik, titta på Youtube, söka på nätet osv. Men spela spel har jag bedömt som onödigt för mig så de har jag raderat. Jag tycker att det är bättre och viktigare för mig att kunna lyssna på ljudböcker enkelt än att spela mobilspel. Så därför har jag valt bort spelen för att jag inte ska använda mobilen för länge varje dag.

Jag tycker väl snarare att det är bra att/om vi klarar oss med färre prylar, men vi får ju också själva ansvara för vår disciplin.
 
Jag skulle helt enkelt vilja komma bort från ”telefonberoende” i samhället och att man måste använda den till allt. Vårt biblioteket har inte så stort utbud av ljudböcker så att låna går inte. Även om jag läser väldigt mycket som dyslektiker så finns det vissa böcker jag inte kan läsa utan lyssnar på dem i stället
Jag tänker att man behöver skilja på "telefonberoende-aktiviteter" och när telefonen bara används som den mest praktiska lösningen för ett reellt/prioriterat behov.
Om jag laddar ned ljudböcker och kör dem offline i en högtalare hemma medan jag stickar eller lagar mat, så ser inte jag någon funktionell skillnad mot om jag haft en kassettbandspelare eller analog radio på köksbordet. Bortsett från att det finns ett större och mer flexibelt utbud av böcker jag kan välja mellan, och ljudkvaliteten blir bättre.
 
Kan man lyssna på ljudböcker på annat sätt än i telefon/dator osv (tänker tex bookbeat och dylika streamingstjänster)

skulle nämligen vilja dra ner på mitt telefonanvändande samtidig som jag skulle vilja lyssna på böcker när jag tex lagar mat eller handarbetar

eller är det en omöjligt ekvation?
Du skulle ju kunna se om du kan hitta en gammal iPod eller liknande på blocket.

Själv använder jag min surfplatta. Jag köpte den för att lyssna på musik på och för att lyssna på ljudböcker på och använder den som en mp3spelar/iPod. Min telefon är mail, facebook och ett spel förutom ringa och smsa.

Det är jobbigt när världen utvecklas framåt och man själv är lite av en bakåtsträvare. Eller man upplevs lätt som det eftersom man själv inte riktigt vill följa med fram i allt som sker. Jag vill tex inte använda mobilen för musik och böcker, för mig är en telefon en telefon och jag vill gärna försöka ha kvar lite av det istället för att det ska bli en minidator eller allt i allopryl. Jag använde min iPod till för inte så länge sedan, men det är så krångligt att få dit musik, mycket lättare med surfplattan och youtube premium.

Surfplattan passar mig eftersom den är så pass större än en mobil och det gör att förstora så jag ser dessutom, men jag använder den mer som en mp3spelare egentligen.
 
Min telefon är livsviktig för mig, bokstavligen. Den är med överallt. Dock på ljudlös för jag behöver inte alltid vara kontaktbar och jag kopplar ihop den med bluetooth högtalare när jag lyssnar på ljudbok hemma eller så har jag handsfree när jag lyssnar i bilen ute och går.

Dock har jag ju mitt larm pga av diabetesen i den så ja vill ha den nära. Även om den är på ljudlös så går larmet alltid igenom ändå och säger till om min diabetes krånglar.

Annars är en CD spelare eller en mp3 spelare ett bra alternativ.
 
Jag förstår dig. Jag skulle vilja lägga undan telefonen helt på helger, men vill samtidigt lyssna på Spotify, poddar etc.
Jag är ingen bakåtsträvare alls, att vilja minska sin mobilanvändning känns snarare lite i tiden (i vissa kretsar åtminstone). Mobilen och sociala medier etc är mitt arbetsredskap så jag använder dem (har två) oerhört mycket.
 
Som någon sa, låna eller köp böcker på CD-skiva :)
Det har jag alltid gjort och än så länge brukar det finnas rätt stort utbud på biblioteken.
 
Skaffa en app som håller koll på mobilanvändningen. Jag har en som räknar den tiden mobilens skärm är aktiv. Om jag sätter på en ljudbok på Storytel och sen stänger av mobilens skärm och lägger telefonen ifrån mig och lyssnar i en timme så räknar den bara den tiden det tog att sätta igång och sen stänga av ljudboken. Samma om jag använder mobilen för att sätta igång Netflix på TVn (via Chromecast). Jag har satt en maxtid för mig själv. Den berättar även hur lång tid jag tittat på deolika apparna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 707
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp