Hur många är FÖR många?

B

Båbbe

Jag har ganska nyligen blivit hästägare till en jättefin häst. Han är fullt tränad tävlingshäst som bla tävlade SM tidigare i år. Men jag vet inte riktigt hur många instruktörer det är lämpligt att rida för? Jag har haft hästen i 3 veckor nu...

Instruktörssituationen är nu:
* Instruktör 1 - självskriven, han tränade hästen med tidigare ägaren och jag trivs väldigt bra med att rida för honom. Kommer att rida kurs för honom i nov och dec, i fortsättningen vill jag rida kurs ca varannan månad. Är ej formellt utbildad som instruktör men har mycket lång erfarenhet och många meriter som ryttare och domare. Har även ridit in min häst.
* Instruktör 2 - har jag testat en gång och tyckte det kändes bra. Finns lämpligt nog på samma anläggning som vi. Är utbildad "Ridlärare för islandshäst", många meriter som tränare, ryttare och domare. Liknar Instruktör 1 både vad gäller undervisning och vad de lär ut, men försöker i högre grad få ordning på min sits. Fast hittills inte lika framgångsrikt som Instruktör 4 nedan. Har ridit min häst enstaka gånger för många år sedan.
* Instruktör 3 - har jag ridit lite kurser för tidigare och är lite sugen på att åka på helgkurs för igen framåt våren. Finns på en synnerligen trevlig kursgård så det är ganska mycket helhetsupplevelsen man är ute efter också. Utbildad Ridlärare för islandshäst.
* Instruktör 4 - har ibland kurser på samma kursgård som 3:an. Islänning, har ridit en kurs tidigare för honom. Det var en trevlig upplevelse och jag lärde mig mycket. Framförallt fixade min usla sits till sig ganska bra.
* Instruktör 5 - några i stallet rider för denne islänning som jag tror i viss mån även fungerar som instruktör till Instruktör 2. De planerar att försöka få honom till vårat stall för helgkurs. Jag är sugen på att vara med för instruktören är mycket känd och arbetar med utbildningsfrågor både i Sverige och på Island.
* Instruktör 6 - yngre och mindre erfaren än ovanstående. Har ibland kurser i vårt stall och jag har ridit för henne tidiagare. Vore kul att göra det igen. Har länge arbetat med Instruktör 2 och det märks.
* Instruktör 7 - "alla" andra vuxna i stallet rider för henne. Är utbildad B-instruktör för islandshäst och av någon anledning väljer alltså de flesta att rida för henne hellre än Instruktör 2. Vet inte varför - men man kanske borde prova?
* Instruktör 8 - finns också på samma anläggning som vi, är utbildad ridinstruktör för stora hästar. Tävlar och tränar islandshästar nu. Vill framförallt få hjälp med min sits (kanske longerings-lektion?) och få lite stöttning vid hoppträning. Tror det är nyttigt för alla hästar att träna allsidigt även om min häst nog inte är någon hoppstjärna så kan det vara kul att skutta över 30 cm kanske. Men jag vill ha stöttning då jag själv är feg vid hoppning. Har ridit en hopplektion på islandshäst för henne tidigare och det var jättekul då! Detta är tänkt framförallt till vintern när det är isigt och eländigt ute och man kanske rider oftare i ridhuset (för att hästen ska få omväxling)!

8 st olika instruktörer under en vinter är alldels för många tycker jag. Nr 1 och 2 är jag säker på att jag vill fortsätta rida för. Är 3 olika instruktörer för mycket? 4?

Nr 3 eller 4 vore trevligt för det är roligt att åka bort med hästen och sova över (det gör jag inte när det är helgkurs för Instruktör 1, möjligen sover hästen över bara). Nr 5 är en "levande legend" så därför vore det roligt att rida för honom. Då är jag minst uppe i 4 olika instruktörer redan...

Sedan har vi då nr 8 som skulle kunna ge både mig och hästen lite trevlig omväxling. Men då är det 5 instruktörer!

Vad tycker ni är gränsen? Några synpukter på vilka jag bör välja och varför? Vilka hade ni själva valt?

Den som vill kan såklart få namnen på instruktörerna via PM, kändes som lite väl mycket reklam att skriva ut det här!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Oj vad kul om jag hade pengar och tid att rida för så många! Efter vad jag förstår rör det sig om ett par - tre som kontinutet och några andra "då och då". Det tycker inte jag är helt fel. Alla tränar ju olika och det är väl bara kul och nyttigt med olika infallsvinklar på olika "problem"?

Om du rider på för alla kommer säkert en och annan falla bort med tiden. Ha en skoj och lärarik vinter!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Tänk om man hade sådan tillgång på instruktörer *drömmer*
Jag har en B-instruktör 6 mil bort som jag inte ridit för än.
Jag har länge velat åka på ridläger hos instruktör 3 men har inte blivit av, nästa sommar kanske.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

När jag tävlade dressyr på min ponny för ett antal år sedan red jag under en period för flera olika tränare (en varje vecka och ngr då och då) och jag tyckte att det blev ganska jobbigt. Alla tränare tycker olika och har olika synsätt på saker.
Ibland är det bra om man kan plocka bitar från fler och allt blir perfekt. Jag skulle tycka att det är lagom med att rida ofta för 1 tränare, 1 lite då och då och kanske yttligare en ngn gång per år (typ sommarkurser).

Jag rider nu för en varje vecka men då och då har en annan tränare den lektionen, jag tykcer det fungerar kanon med dessa två då de kompletterar varandra väldigt bra.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

För mycket för vaddå?
Hästen är gammal, välutbildad och stabil.
Så den tål.

Rid för alla som du orkar, har råd och hinner.
Blir du förvirrad? Okej, ta bort den som förvirrar dig ett tag, och försök igen senare.

Det kan vara bra att rida för samma tränare 2 gånger på raken utan att stoppa in någon emellan.
Så att man kan få uppföljning av förra hemläxan.
Men du märker ju själv om det känns trassligt.
Du vill ju "komma ikapp" din fina häst, så det är väl bara att "köra hårt"!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Kanske minst förrvirrande för både dig och hästen om du tränar regelbundet för två olika tränare. Varför inte en mer islandsinriktad och en "vanlig"? Sedan är det kul att gå på kurs för en massa olika, när man går på kurs är det ju mer att plocka ut det bästa av vad man lärt sig och ta med hem till den vanliga träningen.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Båbbe! Så länge DU har en röd tråd i din ridning, för hästens skull, så spelar det ingen roll hur många tränare du rider för. Hästen märker nog ingen skillnad vem som säger åt dig vad du ska göra *ler*

Enda faran är om man som ryttare in klarar att sålla bra/dåliga saker som olika tränare kan ge. Om du förstår vad jag menar.
Alla tränare har ju olika övningar och sätt att komma till målet men alla bör ha någorlunda samma mål och grundtanke.

En viktig del är att kunna ta bra saker från varje tränare och spara det till din egen ridstil. Släng det som är dåligt!
Försök att inte ändra din ridning typ " åhh, det här var bra - nu ska jag bara träna så här" utan samla bara på dig de bra sakerna efter varje kurs.

Alltså: träna på du med olika tränare men tappa inte bort dig själv på vägen!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Nä jag hinner inte rida för allihop heller tyvärr! Visst GÅR det, men då blir det kurs varje helg och lektion 2 ggr till varje vecka och det är kanske lite överdrivet mycket...
 
Sv: Hur många är FÖR många?

em76 skrev:
Tänk om man hade sådan tillgång på instruktörer *drömmer*
Jag har en B-instruktör 6 mil bort som jag inte ridit för än.
Jag har länge velat åka på ridläger hos instruktör 3 men har inte blivit av, nästa sommar kanske.

Ja gör det! Det vore ju jättekul om vi var på samma läger! Hon är jättebra och maten/stallet/huset är jättetrevligt. Heitta-pottur har de också! :D
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Inte_Ung skrev:
För mycket för vaddå?
Hästen är gammal, välutbildad och stabil.
Så den tål.

Rid för alla som du orkar, har råd och hinner.
Blir du förvirrad? Okej, ta bort den som förvirrar dig ett tag, och försök igen senare.

Det kan vara bra att rida för samma tränare 2 gånger på raken utan att stoppa in någon emellan.
Så att man kan få uppföljning av förra hemläxan.
Men du märker ju själv om det känns trassligt.
Du vill ju "komma ikapp" din fina häst, så det är väl bara att "köra hårt"!

Jo det har du nog rätt i att hästen tål en del! Det känns tryggt att tänka så för då behöver jag ju bara bekymra mig för ifall jag själv blir förvirrad eller inte (det är ju lättare att märka)! ;)

Tror ändå jag har behov av någon sorts uppföljning och EN stabil instruktör som jag rider regelbundet för och andra som jag rider ibland för. Lutar åt att det får bli nr 2, eftersom det är så enkelt att rida för honom! ;)

Jo det är nog bra med uppföljning - jag försöker iaf göra läxan så bra jag kan! :p
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Lilla_My skrev:
Kanske minst förrvirrande för både dig och hästen om du tränar regelbundet för två olika tränare. Varför inte en mer islandsinriktad och en "vanlig"? Sedan är det kul att gå på kurs för en massa olika, när man går på kurs är det ju mer att plocka ut det bästa av vad man lärt sig och ta med hem till den vanliga träningen.

Alla instruktörerna är islandsinriktade. Skillnaden jag skrivit är ifall de är från Island eller Sverige själva. Men samtliga rider och tränar islandshästar.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

tottenham skrev:
Båbbe! Så länge DU har en röd tråd i din ridning, för hästens skull, så spelar det ingen roll hur många tränare du rider för. Hästen märker nog ingen skillnad vem som säger åt dig vad du ska göra *ler*

Enda faran är om man som ryttare in klarar att sålla bra/dåliga saker som olika tränare kan ge. Om du förstår vad jag menar.
Alla tränare har ju olika övningar och sätt att komma till målet men alla bör ha någorlunda samma mål och grundtanke.

En viktig del är att kunna ta bra saker från varje tränare och spara det till din egen ridstil. Släng det som är dåligt!
Försök att inte ändra din ridning typ " åhh, det här var bra - nu ska jag bara träna så här" utan samla bara på dig de bra sakerna efter varje kurs.

Alltså: träna på du med olika tränare men tappa inte bort dig själv på vägen!

Det är just det att jag inte är så himla bra på att sortera själv! Blir ofta lite överdrivet respektfull och följer det instruktören säger till punkt och pricka.

Så det kanske är bra att plocka ut en instruktör som funkar och sedan lägga till de som passar ihop. Känns som att nr 2 blir bra som huvudinstruktör i så fall och jag vet att nr 1 funkar också då. Nr 8 och nr 5 borde också fungera som komplement i så fall... Egentligen är nog inte nr 3 och 4 så dumma heller, de undervisar inte helt olika i ridstil iaf! ;)
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Båbbe, ni har ju tid, så ta det lugnt med instruktörerna. De som du inte hinner rida för NU kan du ju ta om nåt år eller så - de behöver ju inte uteslutas helt och för all framtid ... Det gäller som sagt att ha tid att träna och smälta allt (både för dig och hästen äen om hästen är en "ringräv") mellan passen, och att ni själva kan utveckla ER filosofi och inte få för mycket input om vad ni skall göra.

Men nr 5 skulle jag absolut rida för om jag fick! Och 1 eller 2 som huvudinstruktör med en till som komplement och kanske då också lite "extra" som hoppning eller så för lite variation :)

Ha kul med din häst!!!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

tottenham skrev:
Båbbe! Så länge DU har en röd tråd i din ridning, för hästens skull, så spelar det ingen roll hur många tränare du rider för. Hästen märker nog ingen skillnad vem som säger åt dig vad du ska göra *ler*

Enda faran är om man som ryttare in klarar att sålla bra/dåliga saker som olika tränare kan ge. Om du förstår vad jag menar.
Alla tränare har ju olika övningar och sätt att komma till målet men alla bör ha någorlunda samma mål och grundtanke.

En viktig del är att kunna ta bra saker från varje tränare och spara det till din egen ridstil. Släng det som är dåligt!
Försök att inte ändra din ridning typ " åhh, det här var bra - nu ska jag bara träna så här" utan samla bara på dig de bra sakerna efter varje kurs.

Alltså: träna på du med olika tränare men tappa inte bort dig själv på vägen!

Precis min åsikt! Olika instruktörer har olika livserfarenhet och lägger tonvikten olika samt ser olika saker. Är man då själv duktig på att sålla och känna vad som fungerar för det egna ekipaget så är det helt ok att rida för flera. Men dessutom måste du våga prova ite egna tankar och idéer. Varje kombination av häst och ryttare är unik och ni måste som ekipage hitta er väg och den kommunikation och träning som fungerar. Dessutom lär man sig väldigt på att rida många olika hästar. Hästarna är de bästa lärarna om man bara kan tillräckligt mycket för att ta till sig det och är tillräckligt lyhörd.

Jag rider jämnt in unghästar och det finns inte två som är lika att rida och träna. De är alla unika. Men man lär sig att systematiskt testa av vilka arbetssätt och kommunikationsvägar man skall använda på just den häst man rider. Naturligtvis måste man ha en hel del erfarenhet i bagaget först och som sagt vara lyhörd, men är man det så lär man sig massor. Samtidigt är det viktigt att ha en häst som man utbildar högre och högre för att själv komma någon vart med sin egen ridning, men inte sällan har man nytta av det de andra hästarna lärt en. Man vågar prova mer på egen hand och det är då ridningen verkligen börjar gå framåt!

Anette
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Bryr du dig inte om såna saker som att det är viktigt att följa en röd tråd, att hästen känner förtroende för tränaren och att du trivs med en tränare så rid för så många du kan och orkar.
Min personliga åsikt är dock att en räcker bra, jag avskyr att bli förvirrad av olika läror, mina hästar ogillar att byta instruktör, hästar är vanedjur, de gillar att veta vad soms ka hända, vilka försvar de måste läga in för att hantera just denna tränarens ideer o.s.v. Till slut tycker jag att hästen tapar förtroendet för att tränas för instruktör när man bytar ofta och då slutar den ge 100 % av sig själv.
Men det är jag det och jag är petig.
Gillar att ägna tex 1 år åt en ridlära, ett år åt nästa o.s.v. Då får man tid att berabeta allt, sortera allt och använda det man gillar och inte använda det andra.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

En eller flera har nog ingen betydelse så långe du inte blir för förvirrad, och hästen orkar med (ibland blir ju ridpass för intruktör mer krävande). Det viktiga är ju att du och hästen hinner smälta det ni lär er, innan något nytt ska testas. Viktigt också att du inte förlorar din egen känsla för hästen, vilket kan hända om ngn annan alltid talar om vad man ska göra. Lycka till...!
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Varför inte ta bort en så har du ju en för varje veckodag :bump: . Eller är det ingen som möjligtvis är lite intressantare och snyggare än de andra 7. Ta honom eller henne i så fall, för går ridpasset dåligt så kan du ju i alla fall spana in instruktören :love: Jag tycker att den där hoppdonnan verkar kul, får man spunk på att rida runt i gris kan man ju alltid hoppa i gris.... :rofl:
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Jag rider gärna för många olika. (trivs dock med ganska få)
Men på min häst rider jag bara för en instruktör, annars blir det bara kaos och fel. Han kan inte och jag kan inte så då är det lättare att ha samma instruktör.

Sen är jag medryttare på ett knippe hästar och på dom rider jag gärna för andra instruktörer. Sen åker jag gärna på kurs, kostar lite extra om man inte tar med een häst med det kan det vara värt.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

vilken lyx så många instruktörer som du kan rida för, rid lite för allihopa, någon faller säkert bort..

komm bara ihåg att du betalar för instruktionerna och om det är något som känns galet eller knasigt är det ju bara att säga ifrån,
ha en röd tråd i ridningen och gör det som känns bra.
 
Sv: Hur många är FÖR många?

Djurjouren skrev:
Bryr du dig inte om såna saker som att det är viktigt att följa en röd tråd, att hästen känner förtroende för tränaren och att du trivs med en tränare så rid för så många du kan och orkar.

Jodå det är klart att jag bryr mig om detta. Nr 2 red jag för idag igen och han blir nog utmärkt som "röd tråd" i min ridning. Nr 1 ska jag också rida en del för i höst, men de är mycket lika varandra i undervisningen och synen på ridning, förutom att nr 2 är strängare än nr 1 och mer noga med sitsen (vilket är utmärkt för mig...). :p Hästen känner stort förtroende för båda, han har känt dem sedan han var unghäst.

Dessutom visar det sig att nr 2 har väldigt mycket gemensamt med min akademiska tränare. Fast han har mer kunskap om gångarter förstås och så ska jag ha kortare tyglar men ändå klara att ha superlätt kontakt... ;) Vi gjorde idag nästan exakt samma övningar som jag gjorde de 2 senaste lektionerna för den akademiska tränaren. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp