Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till sommarbete brukar man räkna en hektar/häst.
10 000 kvm är en hektar (100 x 100 meter, två fotbollsplaner), så det får inte plats så hemskt många hästar. Jag skulle nog inte ställa dit mer än två, om inte marken är extremt väl dränerad, annars blir det ett enda läskigt gegghål av det hela.
Till sommarbete brukar man räkna en hektar/häst.
Var ska dom gå första året?En vall som läggs om vart fjärde år och gödslas och sköts föder fler än en häst per hektar.
Var ska dom gå första året?
Hästar nöter mer på marken än vad kor gör. Man glömmer lätt att det största slitaget blir av trampet, och hästar rör sig mycket.
En annan sak att tänka på är vad slags mark man talar om. Naturbeten, vall, skog ... Jordmån? Klimat?
Jag tycker att 2 ha vall för första hästen samt 1 ha/häst därefter är minimum (för åretrunt drift). Då klarar marken trycket utan för stort slitage. Man kan då också ta undan bitar och så om ifall det behövs. Helst ska man naturligtvis ha mer än bara vall.
LIA
Om jag fattade rätt, så svarade du i diskussionen som gällde hur många hästar 1 ha räcker till (TS fråga). Korrigera om jag har fel.
På 1 ha kan man näppeligen föda 1 häst, om man även ska ta vinterfoder där.
Jag var i mitt inlägg inte inne på att ta vinterfoder, utan såg det enbart som betesmark (var kanske suddig där).
Ska man bedriva grovfoderproduktion intensivt, som du verkar inne på, räcker 1 ha för 1 häst. Men var ska den beta? Slår man ut en större areal på motsvarande fler hästar, så får man ju möjlighet till både skörd och bete.
Tror inte att någon med hästbetesmark lägger om vart fjärde år. Det känns lite galet då svålen börjat bli stark. Man får också ofta en bättre blandning av sorter i mångårigt bete och om man låter bli att gödsla. Personligen har jag hellre vall med många olika gräs och örter som växer lite långsammare än monokkultur som växer i raketfart.
Men det är kanske en smaksak.
LIA