Hur många hästar räcker marken till?

Sv: Hur många hästar räcker marken till?

Jag tycker att 1 ha mark är för lite ändå, även om det bara skulle varit en ponny och en häst vilket inte är fallet här. Hur många trådar har vi inte här redan om dåliga hagar och bråk med grannarna för att folk köper "hästgårdar" utan mark? :cool:

Fast 1 ha är ändå ganska så mycket mark. Det är mer eller mindre omöjligt för ett par hästar att äta ner 1 ha mark under sommaren. Det växer ju medans de äter liksom.

Med rätt planering av hagarna kan man få plats med ganska så många hästar på 1 ha.

Fast nu handlar det inte om sommarbete utan om en vinterhage med flera hästar, även för en sommarhage är det lite med 1 ha för att föda flera hästar beroende på hur bördigt det är och om det är torrt eller blött. Folk gör som de vill, men personligen anser jag att det inte är värt pengarna om det inte finns mer mark än 1 ha som hör till gården. :crazy:

100 x 100 m är inte mycket.

Senast ändrad:

Jag tycker att en hektar är för lite om man ska ha ett par ston med föl. Har man vuxna hästar som tränas så kan det ju funka att ha dem i dränerade småpaddockar när det är blött i marken, men föl och unghästar kräver större ytor.

Till sommarbete brukar man räkna en hektar/häst.

För ett par somrar sen så gick mina två hästar på en gödslad åker som var ca 0,68ha den plätten hade utan vidare kunnat föda 5 hästar i medel-hård träning med stort näringsbehov...
Tur att det fins kor här så de inte skulle försvinna i allt gräs.

Har du som målsättning att alla dina hästar SKA ha fång???

/Linnea

Vi har 15 hästar på 3 hk i åretrunthagar. Alltså 5 hästar på 1 hk. Vilket vi tycker är i minsta laget.
Visst det blir lite bete på sommaren men även lerigt och gegigt på hösten.

Så som sakt 5 hästar/hk tycker jag är för mycket eller i af max.

Men o andra sidan har jag haft häst i en liten ruta på ridskolan oxå. mÅnga trivs ju med de oxå. Men absolut inget jag skull eftersträva om jag köpte gård.

Tänk efter före!
Måste "tyvärr" hålla med Mia R. 1 ha är på tok för lite.
Vi köpte vår lilla gård med 2 ha (tänkt för 2 hästar) och trodde vi skulle klara oss på det .Hade jag bara vetat om hur hästar sliter ner hagmarker hade vi aldrig köpt det.:(
Det var plats för 15 hästar? Det rimmar dåligt... Som sagt,arrende kan man bli av med.
Nu lånar vi sommar hage och tjatar på grannen om att få köpa mer mark,men bönder säljer ogärna mark,har vi förstått..:cry:
Så,tänk efter nu,innan det är försent.

Nu handlar d inte om att jag ska börja avla o ha fler o fler hästar..
till en början inga föl alls,
iaf inte förrens ponnysarna inte ska va där mer,
o efter avänjningen inte där alls,
sommarbete finns på gångavstånd.

Och att det finns plats för 15 hästar betyder inte att jag tänkt tycka ihop 15 hästar där.

Tack för alla svar,ha fått hjälp o tänka o klura lite mer på det nu o lite andra lösningar..så nu drar jag..

10 000 kvm är en hektar (100 x 100 meter, två fotbollsplaner), så det får inte plats så hemskt många hästar. Jag skulle nog inte ställa dit mer än två, om inte marken är extremt väl dränerad, annars blir det ett enda läskigt gegghål av det hela.

Till sommarbete brukar man räkna en hektar/häst.

En vall som läggs om vart fjärde år och gödslas och sköts föder fler än en häst per hektar. Annars om man som vi, har 70 mjölkkor, 130 ungdjur samt hästar som ska gå på bete, bli gråhåriga p.g.a enorma betesarealer. ;)

Kicki :)

Vadå klara? det är ju skillnad på om hästen ska ha fina hagar att röra sig i, och på om man tänkt att marken ska fö hästarna under sommarhalvåret.....

Med "klara" menade jag naturligtvis att jag trodde att det skulle räcka till även fint sommarbete.Då jag aldrig har ägt en gård tidigare,så tyckte jag att 2 ha var enormt mycket!Men ack så jag bedrog mig...

En vall som läggs om vart fjärde år och gödslas och sköts föder fler än en häst per hektar.
Var ska dom gå första året?

Hästar nöter mer på marken än vad kor gör. Man glömmer lätt att det största slitaget blir av trampet, och hästar rör sig mycket.

En annan sak att tänka på är vad slags mark man talar om. Naturbeten, vall, skog ... Jordmån? Klimat?

Jag tycker att 2 ha vall för första hästen samt 1 ha/häst därefter är minimum (för åretrunt drift). Då klarar marken trycket utan för stort slitage. Man kan då också ta undan bitar och så om ifall det behövs. Helst ska man naturligtvis ha mer än bara vall.

LIA

Vilken underlig fråga att någon skulle ha som målsättning att alla hästar skulle få fång! :eek: Förra sommaren hade jag mina två hästar på bete hos stallägarens två ponnyer, gott och väl över 4 ha vall som knappt räckte pga torkan! Eftersom det inte regnade så växte det nästan inte heller, men torrt och fint i hagarna var det. Som tur var hade vi tillgång till fler hagar än "bara" den här.

Ingen som gjort kopplingen torr sommar = svårt att hitta bra stråfoder och halm i vintras? :angel:

jag skulle faktiskt inte ens brytt mig om att åka och kolla på ett ställe med 1 hektars mark! hur kan man ens kalla det hästgård?

oavsett om du använder 15 boxar eller ej så kommer du aldrig ha fungerande hagar! arrenden varar inte förevigt.

hur hade du tänkt lösa det med sommarbete?

Var ska dom gå första året?

Hästar nöter mer på marken än vad kor gör. Man glömmer lätt att det största slitaget blir av trampet, och hästar rör sig mycket.

En annan sak att tänka på är vad slags mark man talar om. Naturbeten, vall, skog ... Jordmån? Klimat?

Jag tycker att 2 ha vall för första hästen samt 1 ha/häst därefter är minimum (för åretrunt drift). Då klarar marken trycket utan för stort slitage. Man kan då också ta undan bitar och så om ifall det behövs. Helst ska man naturligtvis ha mer än bara vall.

LIA

Jag talar om vall, och nu lägger man ju inte om ALL vall samtidigt. Då har man ju varken foder, beten eller ork. ;) Tycker inte att hästar nöter mer än kor och kvigor. Våra kor och kvigor kan ruffsa upp betet rejält, all nötning sker ju inte bara av att dom går omkring.

Är man inne på naturbeten så krävs det ju mer mark, av naturliga skäl eftersom man inte får påverka betet på något vis. Vi har medelstora kvigor på naturbete, där har vi c:a 25 st på 40 hektar.

Om jag fattade rätt, så svarade du i diskussionen som gällde hur många hästar 1 ha räcker till (TS fråga). Korrigera om jag har fel.

På 1 ha kan man näppeligen föda 1 häst, om man även ska ta vinterfoder där.

Jag var i mitt inlägg inte inne på att ta vinterfoder, utan såg det enbart som betesmark (var kanske suddig där).

Ska man bedriva grovfoderproduktion intensivt, som du verkar inne på, räcker 1 ha för 1 häst. Men var ska den beta? Slår man ut en större areal på motsvarande fler hästar, så får man ju möjlighet till både skörd och bete.

Tror inte att någon med hästbetesmark lägger om vart fjärde år. Det känns lite galet då svålen börjat bli stark. Man får också ofta en bättre blandning av sorter i mångårigt bete och om man låter bli att gödsla. Personligen har jag hellre vall med många olika gräs och örter som växer lite långsammare än monokkultur som växer i raketfart.
Men det är kanske en smaksak.

LIA

Om jag fattade rätt, så svarade du i diskussionen som gällde hur många hästar 1 ha räcker till (TS fråga). Korrigera om jag har fel.

På 1 ha kan man näppeligen föda 1 häst, om man även ska ta vinterfoder där.

Jag var i mitt inlägg inte inne på att ta vinterfoder, utan såg det enbart som betesmark (var kanske suddig där).

Ska man bedriva grovfoderproduktion intensivt, som du verkar inne på, räcker 1 ha för 1 häst. Men var ska den beta? Slår man ut en större areal på motsvarande fler hästar, så får man ju möjlighet till både skörd och bete.

Tror inte att någon med hästbetesmark lägger om vart fjärde år. Det känns lite galet då svålen börjat bli stark. Man får också ofta en bättre blandning av sorter i mångårigt bete och om man låter bli att gödsla. Personligen har jag hellre vall med många olika gräs och örter som växer lite långsammare än monokkultur som växer i raketfart.
Men det är kanske en smaksak.

LIA

Nej, det var på "svea" jag svarade om ett hektar till bete åt en häst.
Dom marker som fungerar som bete runt vår gård för kor, hästar och yngre kvigor betas år 3 och 4, läggs om och skördas år 1 och 2 o.s.v. Större kvigor går ju på naturbete så där behövs inget pusslande. Har man mycket mark och "bara ett gäng" hästar som ska beta så är det ju inga problem med "långsam" vall som står sig väldigt många år. Men som i vårt fall så är det omöjligt, för många huvuden. ;)

Det finns ställen med 0,5 ha som säljs som hästgårdar... :crazy:

Som sagt jag tycker det är i minsta laget, men har man bara två hästar, och inte tänker att hästarna ska klara sig på gräset, så borde det inte vara problem att klara sig med 1 ha. Hästarna kommer få stor plats jmf med vad som är normalt på dom flesta anläggningar.

Ni kan inte försöka köpa mer mark då?? Det gjorde vi, fick köpa 2ha extra. :)

*kl*

Nu vet jag vilket ställe Dingelass menar och kan komma med lite mer information.

Tomten är på 11 605 m² Trädgårds- och naturtomt med skog, alltså inte mycket att beta på.

Stallen består i ett nyare stall med 15 spiltor, ett äldre stall med 5 spiltor och tre uteboxar.

Marken där nuvarande hagar och paddock finns ägs och arrenderas idag av kommunen.

Gården har inte varit bostadshus på länge utan har används som ridlägeranläggning ett par veckor under sommaren.

Hage som tillhör gården
image

Kommunens mark
image

Om jag hade varit spekulant på detta ställe så hade inte hagarna varit det som bekymrat mig mest utan hus och övriga byggnader.
I dagsläget finns det ingen vattentoalett och brunnens vattenkvalitet är okänd, används idag ej som dricksvatten.

...men nu är jag inte det och önskar Dingelass lycka till på fredag :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 687
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 230
Senast: Raderad medlem 147980
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 881
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V