Hur många hästar räcker marken till?

Sv: Hur många hästar räcker marken till?

Ditt "hästeri" ingår som "bihang" till gårdens övriga verksamhet. Jag tror knappast det är relevant för majoriteten av hästägare, inte ens för dom som liksom vi är lyckligt lottade att bo på egen liten gård.

Vi tog också hö (senare hösilage) under många år innan vi la ner den delen och började köpa av grannarna. Det blev för lite vinterfoder när fler hästar kom till som behövde mer bete.

Sistlidna vintersäsong gick förresten hårt åt våra annars tåliga vallar. Det blev mycket genomtramp av glada hovar p g av den vattensjuka marken. Har gått och trampat till under ganska många promenader nu. Hur det skulle sett ut med ex 2 hästar/ ha vill jag inte tänka på.

LIA

Ditt "hästeri" ingår som "bihang" till gårdens övriga verksamhet. Jag tror knappast det är relevant för majoriteten av hästägare, inte ens för dom som liksom vi är lyckligt lottade att bo på egen liten gård.

Vi tog också hö (senare hösilage) under många år innan vi la ner den delen och började köpa av grannarna. Det blev för lite vinterfoder när fler hästar kom till som behövde mer bete.

Sistlidna vintersäsong gick förresten hårt åt våra annars tåliga vallar. Det blev mycket genomtramp av glada hovar p g av den vattensjuka marken. Har gått och trampat till under ganska många promenader nu. Hur det skulle sett ut med ex 2 hästar/ ha vill jag inte tänka på.

LIA

Visst är mitt hästeri ett bihang men det utesluter inte att man kan om det är så att det behövs ha fler än en häst på bete på 1 hektar, oavsett om huvudnäringen är kor. Och det var ju det som ursprunget gällde i det inlägg som jag svarade på.
Om man sen VILL eller kan lägga om vall eller inte det är ju upp till var och en utifrån egna förutsättningar.

Kicki :)

Ville bara peka på att förutsättningar och behov är olika, eftersom du tog med er verksamhet i svaret.

Om man ska se praktiskt på arealbehovet, så räcker knappt 1 ha till 1 häst. Mycket försvinner i rator, trampställen, stigar etc. Dom populäraste ytorna äts ner helt och tramp och jorderosion förstör. Blir det därtill en torr sommar, är den hagen till stora delar ett ökenlandskap till hösten. Ungefär som många hästar tvingas gå i idag. :(
Det är ju inte bara en fråga om att hästen inte ska svälta ihjäl. ;)

Vi har 7-8 ha blandad kompott till 4 hästar, och det bedömmer jag som minimum för att mark och fauna ska klara sig år från år och erbjuda omväxlande bete.

LIA

Ville bara peka på att förutsättningar och behov är olika, eftersom du tog med er verksamhet i svaret.

Om man ska se praktiskt på arealbehovet, så räcker knappt 1 ha till 1 häst. Mycket försvinner i rator, trampställen, stigar etc. Dom populäraste ytorna äts ner helt och tramp och jorderosion förstör. Blir det därtill en torr sommar, är den hagen till stora delar ett ökenlandskap till hösten. Ungefär som många hästar tvingas gå i idag. :(
Det är ju inte bara en fråga om att hästen inte ska svälta ihjäl. ;)

Vi har 7-8 ha blandad kompott till 4 hästar, och det bedömmer jag som minimum för att mark och fauna ska klara sig år från år och erbjuda omväxlande bete.

LIA

Därför hade jag skrivit. "Om man sen vill eller kan lägga om vall eller inte det är ju upp till var och en utifrån egna förutsättningar"

Och jag skrev:

Om man ska se praktiskt på arealbehovet, så räcker knappt 1 ha till 1 häst. Mycket försvinner i rator, trampställen, stigar etc. Dom populäraste ytorna äts ner helt och tramp och jorderosion förstör. Blir det därtill en torr sommar, är den hagen till stora delar ett ökenlandskap till hösten. Ungefär som många hästar tvingas gå i idag.
Det är ju inte bara en fråga om att hästen inte ska svälta ihjäl.

Åsikter om det?

LIA

Jag har 3 hager här hemma och sammanlagt borde de vara ungefär dubbelt så stora i areal än vad du anger. (ungefär) Jag har 3 hästar som växlar mellan dessa hagar och jag tycker det är ok för de 3 men skulle gärna ha större hagar. Vinterhagen är ca 1/3 de, och det är väldigt lerigt och geggigt där om det är regnigt och mildväder.
Sen beror det ju mycket på marken. hur dränerad den är osv, men ett stall med 15 hästar borde ha större ytor tycker jag.
Våra hagar räcker inte till något bete att tala om (mycket skog i hagarna) så under sommaren får de åka till ett stort bete i ca 6 veckor och bara vara hästar.

Och jag skrev:

Om man ska se praktiskt på arealbehovet, så räcker knappt 1 ha till 1 häst. Mycket försvinner i rator, trampställen, stigar etc. Dom populäraste ytorna äts ner helt och tramp och jorderosion förstör. Blir det därtill en torr sommar, är den hagen till stora delar ett ökenlandskap till hösten. Ungefär som många hästar tvingas gå i idag.
Det är ju inte bara en fråga om att hästen inte ska svälta ihjäl.

Åsikter om det?

LIA

Ja, men det blir ju en uprepning på vad jag tidigare sagt, lägg om vallen oftare så finns det käk så det räcker och rator o.dyl hålls ju då även efter. OCH kan/vill man inte det så får man göra som du gör, ha mer areal.
Det här kan vi ju mala på med i all oändlighet vilket jag inte kan se vitsen med och är helt meningslöst i synnerhet för ts.

Hoppas iaf. att ts. är nöjd med sin gård och får bra hagar, vare sig det är rast eller beteshagar. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 687
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 230
Senast: Raderad medlem 147980
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 880
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31