Hur många husdjur har du?

Bukefalos 30 år!

MyBabies

Trådstartare
Hur många sällskapsdjur har du?

En hund, tre kaniner eller tio katter?

Nyfiken!

Hur resonerar du kring antalet husdjur?

Hur klarar du det ekonomiskt?

Tack för svar.

Svar själv först då.

Har en kaninkille på 5 år som jag haft i drygt 4 år. Världens mysigaste!
Bor inne och helt frigående, en riktig myspropp!

Har också en kattpojk som nu är nio månader och haft honom sen han var bebis på 12 veckor.

Det kräver klart mer med två djur än ett, framförallt ekonomiskt!
Om man vill försäkra, vaccinera etc.
Men billigare med killar när det kommer till kastreringen iallafall.

Skulle vilja ha en till tror jag....... :/

Men det får bli om minst något år eller flera, det ekonomiska ffa är en viktig aspekt.

Oj!
Wow hur hinner ni? :crazy:
Ni kanske försörjer er mha hästarna? :)
Är det inte fasansfullt dyrt med häst?!
Fast ni kanske är rika?
Intressant att veta hur olika djurägare har det.

Två av varje; katt, kanin, häst.
Kaninerna är åldriga omplaceringar som lever på övertid, om någon blir dålig tar jag bort dem, har alltså ingen försäkring. De äter lite hö , gräs och hästpellets. =dvs försumbar kostnad i och med hästägandet.

Katterna kostar nog en tusenlapp i månaden. Men de är barnens små hjärtegryn och värda sin vikt i guld.

Hästarna.. ja.. de är dyra. Men det är hästlivet jag valt och utformat resten av livet efter.
Har dem hemma så ingen stallhyra åtm.
Jobbar, men är inte rik.

Oj!
Wow hur hinner ni? :crazy:
Ni kanske försörjer er mha hästarna? :)
Är det inte fasansfullt dyrt med häst?!
Fast ni kanske är rika?
Intressant att veta hur olika djurägare har det.

Det är ju en livsstil för oss att ha hästar hemma på egen gård. Har inga problem att hinna med.
Hästarna genererar enbart utgifter inga inkomster :p Och vi är absolut inte rika. Vi har två vanliga hyfsade heltidslöner.

Jag har en innekatt på fem år, två ormar, tre fasaner, ett akvarium och en drös taranteller och andra insekter. Hade tidigare två hundar och kommer skaffa minst en, helst två igen.
De exotiska djuren tar upp mer plats än pengar egentligen, men försäkringen till kisse och maten till fasanerna drar fort iväg. Det är sånt man får ta.
Jag är ensamstående och lågavlönad.

Jag har 2 hundar.

För många år sen nu bodde här också X antal tamråttor, som mest var de 10 st (20 med bebisar). Jag saknar dem men kände att de fick för lite tid. Ekonomiskt kan tamråttor vara rätt billigt till svindyrt, mina lutade mer mot svindyra så ekonomiskt är det också en lättnad.

Oavsett var de billigare än hundarna. Hund är dyrt, åtminstone mina. Klarar det med mina besparingar. Jag är också lågavlönad och ensamstående.

Två av varje; katt, kanin, häst.
Kaninerna är åldriga omplaceringar som lever på övertid, om någon blir dålig tar jag bort dem, har alltså ingen försäkring. De äter lite hö , gräs och hästpellets. =dvs försumbar kostnad i och med hästägandet.

Katterna kostar nog en tusenlapp i månaden. Men de är barnens små hjärtegryn och värda sin vikt i guld.

Hästarna.. ja.. de är dyra. Men det är hästlivet jag valt och utformat resten av livet efter.
Har dem hemma så ingen stallhyra åtm.
Jobbar, men är inte rik.
Oj vad många djur ni har! :D
Förstår.
Ja då få de sin mat på köpet med hästarna, det är bra! :up:
Ok det ganska mycket ändå för katterna, är det försäkringspremier eller bra foder som drar iväg?
Man fäster sig ju så vid missarna! :heart
Okej förstår, det är ju smidigt att inte behöva bekosta stallplatser iaf.
Vad får du prioritera bort för att kunna ha två hästar?
Om du behöver det då...

Oj vad många djur ni har! :D
Förstår.
Ja då få de sin mat på köpet med hästarna, det är bra! :up:
Ok det ganska mycket ändå för katterna, är det försäkringspremier eller bra foder som drar iväg?
Man fäster sig ju så vid missarna! :heart
Okej förstår, det är ju smidigt att inte behöva bekosta stallplatser iaf.
Vad får du prioritera bort för att kunna ha två hästar?
Om du behöver det då...
Kattkostnaderna är många bäckar små, veterinär/vaccination, försäkringar, mat. Räknade ut årskostnaden och utslaget per månad blir det närmare 1500 kr.
Leksaker, skålar, specialgrejer, veterinärvård för skador mm ej inräknat.

Har alltid haft många djur i mitt liv så jag vet inte hur man prioriterar annars, vad lägger djurfria människor pengarna på vet jag inte? Resor och nya bilar?

Jag har en innekatt på fem år, två ormar, tre fasaner, ett akvarium och en drös taranteller och andra insekter. Hade tidigare två hundar och kommer skaffa minst en, helst två igen.
De exotiska djuren tar upp mer plats än pengar egentligen, men försäkringen till kisse och maten till fasanerna drar fort iväg. Det är sånt man får ta.
Jag är ensamstående och lågavlönad.
Wow!
Ormar har jag svårt för..
Är någon medfödd instinkt som skriker "spring"! :nailbiting:
Hur reagerar din misse på ormarna??
Tre fasaner? De är fina! :love:
Men då bor du på en gård iallafall?
Inte lägenhet? :laugh:
Så även fiskar, spindlar och insekter??
Wow... jag hade dött.
Hur går det alla ihop?
Ingen som ser den andra som 🌭?
Du måste nog prioritera rätt hårt vad du lägger dina slantar på eller ?
Stort intresse förstår jag!

Tack för ditt svar.

Jag har sex marsvin, en kastrerad hane och fem honor. De är omplaceringar alltihop, så alla har varit vuxna när de flyttat hit.

De är värda varenda krona de kostar.

Jag har två katter. Har ingen aning om vad de kostar för jag vill inte räkna.

Jag brukar ha hamster till och från också när jag ser någon skänkas bort.

Jag har 2 hundar.

För många år sen nu bodde här också X antal tamråttor, som mest var de 10 st (20 med bebisar). Jag saknar dem men kände att de fick för lite tid. Ekonomiskt kan tamråttor vara rätt billigt till svindyrt, mina lutade mer mot svindyra så ekonomiskt är det också en lättnad.

Oavsett var de billigare än hundarna. Hund är dyrt, åtminstone mina. Klarar det med mina besparingar. Jag är också lågavlönad och ensamstående.
Okej! :)
Det har blivit mycket dyrare väl att äga hund? :/
Tycker mig se att försäkringskostnaderna blivit väldigt höga.

Åh tamråtta har jag funderat på!
De verkar så intelligenta och alerta. :rofl:
Men så kortlivade...... :(
Man måste ha två minst råttor tillsammans eller?

Nu frågar du ju på ett hästforum, svaren lär vara annorlunda här jämfört med något icke-djur forum.

Jag har ungefär två katter och en häst som jag skulle räkna till sällskapsdjur. De blir kvar oavsett, jag får helt enkelt lösa det men ser det inte som något större problem. Har inte mycket till intressen som inte involverar djuren/gårdsliv så det passar väldigt bra.

Utöver det har jag fyra andra hästar, ett gäng får och kaniner. De senare två är lantbruksdjur och framförallt med kaninerna ska det väldigt mycket till för att jag ska ha några veterinärkostnader där, då jag vill ha en frisk besättning och därmed inte skulle behålla ett djur som är sjukt eller särskilt skadat. Det skulle vara om jag hade en individ som var särskilt viktig för genbanken, vilket jag för närvarande inte har.

Okej! :)
Det har blivit mycket dyrare väl att äga hund? :/
Tycker mig se att försäkringskostnaderna blivit väldigt höga.

Åh tamråtta har jag funderat på!
De verkar så intelligenta och alerta. :rofl:
Men så kortlivade...... :(
Man måste ha två minst råttor tillsammans eller?
Veterinärkostnaderna har ökat, försäkringskostnaderna har såklart följt med det men även mat har blivit dyrare. Sen går min äldre hos fysioterapeut och med den yngre hänger jag på kurser (det är dock valfritt men en stor del av mitt liv). Så det rinner snabbt iväg..

Tamråttor om man köper från en bra uppfödare och har tur kan vara otroligt roliga små varelser. Intelligenta och sociala men sjuka.. och kortlivade. Man måste alltid ha minst två eftersom de är flockdjur.

Nu frågar du ju på ett hästforum, svaren lär vara annorlunda här jämfört med något icke-djur forum.

Jag har ungefär två katter och en häst som jag skulle räkna till sällskapsdjur. De blir kvar oavsett, jag får helt enkelt lösa det men ser det inte som något större problem. Har inte mycket till intressen som inte involverar djuren/gårdsliv så det passar väldigt bra.

Utöver det har jag fyra andra hästar, ett gäng får och kaniner. De senare två är lantbruksdjur och framförallt med kaninerna ska det väldigt mycket till för att jag ska ha några veterinärkostnader där, då jag vill ha en frisk besättning och därmed inte skulle behålla ett djur som är sjukt eller särskilt skadat. Det skulle vara om jag hade en individ som var särskilt viktig för genbanken, vilket jag för närvarande inte har.
Ja men tänkte de är rätt ställe att fråga på iallafall.

Okej de är liksom mer regelrätta sällskapsdjur.
Jaha du föder upp kaniner?
Jo blir ju annorlunda såklart om man har gård och massa djur av olika slag.

Just nu ganska få djur. 4 hönor med fler som kläcks nu i helgen.

Delägare i 2 hundar och en grupp med 8 hönor och 1 tupp också.

Wow!
Ormar har jag svårt för..
Är någon medfödd instinkt som skriker "spring"! :nailbiting:
Hur reagerar din misse på ormarna??
Tre fasaner? De är fina! :love:
Men då bor du på en gård iallafall?
Inte lägenhet? :laugh:
Så även fiskar, spindlar och insekter??
Wow... jag hade dött.
Hur går det alla ihop?
Ingen som ser den andra som 🌭?
Du måste nog prioritera rätt hårt vad du lägger dina slantar på eller ?
Stort intresse förstår jag!

Tack för ditt svar.
De är inte allas förstaval men jag har alltid älskat reptiler. Båda mina ormar är vuxna omplaceringar och när man väl har utrustningen kostar de inte särskilt mycket "drift" så att säga. Detsamma med resten av de exotiska husdjuren. Eventuellt har jag väl något högre elräkning, särskilt på vintern.
Kisse bryr sig inte nämnvärt om ormarna men kan tycka det är spännande om någon tarantell tvärt rasslar till! De får inte vara lösa intill varandra. 😅

Fasanerna bor på arbetsplatsen, själv bor jag i lägenhet... men både arbetsplats, timmar och boende är till stor del valt så att jag ska kunna anpassa mig efter djuren. Jag har redan haft diskussioner med chefen om att gå ned i timmar och dela skiften när det blir hundvalp framöver. Det är det värt. :)

Jag äger en häst, en hund, en katt och tre kaniner. Hästen hålls för tillfället inackorderad, bl a. för att hon annars skulle blivit ensam i vårt stall när vår andra häst fick tas bort.
Övriga djur bor hemma med mig och mina barn på gården och är oss väldigt kära.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka