Hur många husdjur har du?

Bukefalos 30 år!

Jag har två hundar, en malinois och en större blandras, två katter, två kaniner som är frigående. Samt två hästar men de är ju inte husdjur ☺️🐎

Vi har 3 katter, 2 hundar, 2 kaniner och 4 hästar. Och 3 stutar, men de räknar jag mer som "dyr mat med gott samvete".

Bor på egen gård och har egentligen inte alls råd att ha så många djur. Men de är familjemedlemmar och även om ingen av dem varit dyr i inköp så är de värda guld för oss.

Just nu har jag 1 tupp, sex hönor, 3 kycklingar och två katter. De är väldigt billiga i drift jämfört med när jag hade fyra hästar...

Roligt med alla svar!

Räknade lite på en höft och om jag håller mig så lågt jag kan i strö/foder kostnader så blir det iallafall 700 kr/mån för min kanin och katt.
Då är strö det som kostar mest, båda använder låda och med två olika slags strö där kattens kristallströ är det dyraste, men det är klart överlägset andra sorter.

Sen är det kattens våtfoder som är näst dyrast och han vill bara ha portionsförpackningar. :cool:

Kaninens försäkringspremie är faktiskt dyrare än kattens nu, pga han är äldre och katten ung.

Sen är det kattens försäkring, kaninens hö - som jag köper i stor påse vilket håller ner priset, kattens torrfoder - vilket jag också köper i större förpackning så månadskostnaden blir låg - och kaninens pellets som är det billigaste av de löpande kostnaderna pga han äter så lite av det.

Strax är det dags för kloklippning av kaninen igen och jag behöver hjälp med det och det kostar 175 kr/gång och det är varannan månad.

Vaccinationer också snart för båda och där har priset för kaninen ökat mycket på bara några få år.....nog uppe i 700 kr för en enda dos nu!
Funderar på att skita i det nu faktiskt...:( finns inga vildkaniner här iallafall vad jag vet, och det är ju ffa därifrån ev smitta kommer.

För katten kostar nog vaccinationen emot kattpest och kattsnuva ca 450-500 kr (?) :confused:

Är en hönsmatte så samvetet säger att jag måste regelbundet måste låta en veterinär kolla över dem och ha försäkring för "tänk om"... :down:

Senast ändrad:
Roligt med alla svar!

Räknade lite på en höft och om jag håller mig så lågt jag kan i strö/foder kostnader så blir det iallafall 700 kr/mån för min kanin och katt.
Då är strö det som kostar mest, båda använder låda och med två olika slags strö där kattens kristallströ är det dyraste, men det är klart överlägset andra sorter.

Sen är det kattens våtfoder som är näst dyrast och han vill bara ha portionsförpackningar. :cool:

Kaninens försäkringspremie är faktiskt dyrare än kattens nu, pga han är äldre och katten ung.

Sen är det kattens försäkring, kaninens hö - som jag köper i stor påse vilket håller ner priset, kattens torrfoder - vilket jag också köper i större förpackning så månadskostnaden blir låg - och kaninens pellets som är det billigaste av de löpande kostnaderna pga han äter så lite av det.

Strax är det dags för kloklippning av kaninen igen och jag behöver hjälp med det och det kostar 175 kr/gång och det är varannan månad.

Vaccinationer också snart för båda och där har priset för kaninen ökat mycket på bara några få år.....nog uppe i 700 kr för en enda dos nu!
Funderar på att skita i det nu faktiskt...:(finns inga vildkaniner här iallafall vad jag vet, och det är ju ffa därifrån ev smitta kommer.

För katten kostar nog vaccinationen emot kattpest och kattsnuva ca 450-500 kr (?) :confused:
Har du tittat på annat strö till katten eller är du inte intresserad av att byta alls? :) Jag hade lätt använt träpellets till båda och köpt hästförpackningar. (om katten var glad med det förstås.) Jag använder delvis samma pellets till katten och ormarna, mycket praktiskt och prisvärt.

Jag har använt även vanlig kattsand men det är så klibbigt och dåligt tycker jag...
Kaninen vill gärna gräva i det också 😊 och kasta ut det på golvet.
De använder faktiskt alla lådor emellanåt med olika strö men jag föredrar att missen gör nr 2 i kristallströet.... Inte alltid han håller med dock, till min och kaninens förtret. 😩

Aha kan man köpa papperspellets för hästar?
Eller träpellets skriver du, är det något annat?
Är det inte typ jättemånga stora säckar man måste köpa på en gång då?

Vad använder ormarna ströet till? :confused:

Jag har använt även vanlig kattsand men det är så klibbigt och dåligt tycker jag...
Kaninen vill gärna gräva i det också 😊 och kasta ut det på golvet.
De använder faktiskt alla lådor emellanåt med olika strö men jag föredrar att missen gör nr 2 i kristallströet.... Inte alltid han håller med dock, till min och kaninens förtret. 😩

Aha kan man köpa papperspellets för hästar?
Eller träpellets skriver du, är det något annat?
Är det inte typ jättemånga stora säckar man måste köpa på en gång då?

Vad använder ormarna ströet till? :confused:
Vad är det positiva med kristallströet? Klumpar det?
Jag föredrar personligen ickeklumpande så träpellets fungerar fantastiskt för mig, det luktar gott och fastnar inte under trampdynorna (sedan är det förstås fritt fram att gräva ut det på golvet ändå.).

Träpellets finns för hästar och man kan i alla fall här köpa säckarna styckevis på lantbutik typ Granngården, jag tror de är femton kilo kanske? Själv beställer jag det som kattströ med hemleverans och då kostar 30l runt 150 kronor. Det brukar räcka drygt en månad i alla fall. Märk väl att jag bor i Skottland så både tillgång och kostnad varierar förstås men jag kan nästan garantera att det är billigare än kristallströ oavsett.

Ormarna ska väl också ha något att slingra och bajsa i? :D

Roligt med alla svar!

Funderar på att skita i det nu faktiskt...:( finns inga vildkaniner här iallafall vad jag vet, och det är ju ffa därifrån ev smitta kommer.

Är en hönsmatte så samvetet säger att jag måste regelbundet måste låta en veterinär kolla över dem och ha försäkring för "tänk om"... :down:
Är kaninen ute något oövervakat? Finns det inte andra kaniner i närheten och kaninen inte ens är ute hade jag verkligen inte vaccinerat. Vi har inte vildkaniner här heller, mina är främst inne (inte inne som inne, utan i uthus) och jag vaccinerar inte. Har aldrig haft några problem med smittor heller.

De allra flesta kaniner behöver ingen pellets. Din kanske gör det, om den behöver lite extra pga åldern. Men i regel klarar de sig bäst på enbart grovfoder.

Våra katter har träpellets, sådan man eldar med. Finns på Byggmax, billigare än Granngården och funkar fint.

Är kaninen ute något oövervakat? Finns det inte andra kaniner i närheten och kaninen inte ens är ute hade jag verkligen inte vaccinerat. Vi har inte vildkaniner här heller, mina är främst inne (inte inne som inne, utan i uthus) och jag vaccinerar inte. Har aldrig haft några problem med smittor heller.

De allra flesta kaniner behöver ingen pellets. Din kanske gör det, om den behöver lite extra pga åldern. Men i regel klarar de sig bäst på enbart grovfoder.

Våra katter har träpellets, sådan man eldar med. Finns på Byggmax, billigare än Granngården och funkar fint.
Japp, eldpellets eller bäddpellets, samma sak. :)

Vad är det positiva med kristallströet? Klumpar det?
Jag föredrar personligen ickeklumpande så träpellets fungerar fantastiskt för mig, det luktar gott och fastnar inte under trampdynorna (sedan är det förstås fritt fram att gräva ut det på golvet ändå.).

Träpellets finns för hästar och man kan i alla fall här köpa säckarna styckevis på lantbutik typ Granngården, jag tror de är femton kilo kanske? Själv beställer jag det som kattströ med hemleverans och då kostar 30l runt 150 kronor. Det brukar räcka drygt en månad i alla fall. Märk väl att jag bor i Skottland så både tillgång och kostnad varierar förstås men jag kan nästan garantera att det är billigare än kristallströ oavsett.

Ormarna ska väl också ha något att slingra och bajsa i? :D
Det är fräschare, tar bort odören mycket och är drygt när det gäller kisset.
Väldigt enkelt att ta bort och inget fastnar i botten på lådan. :)

Jag måste ha hemleverans för många eller väldigt tunga säckar.
Har inte plats för en hel pall!

Det är alltid ett alternativ med pappers/träpellets och fördelen med det är att både kanin och katt kan använda det och det går att köpa stora säckar.
Det är ju inte möjligt med kristallströ.

Men jag tror ändå att jag kör med båda sorterna sålänge jag inte behöver svälta pga lyxströet. :p

Aha de gör det...

Nej inte utomhus.
Bara i sele och koppel med mig. 😊

Nä det känns lite överdrivet för närvarande....
Men jag är en sån där som alltid tänker: "men tänk om han skulle bli sjuk och dö en hemsk död i kaningulsot bara för att jag inte vaccinerat detta år??" 😩

Hönsmatte!

Ska skjuta upp det iallafall.

Jag gav knappt pellets förr men fick bannor och skäll av "kaninexperter" på fb att det var fel att inte ge pellets för att det tydligen var nya råd nu ang det, så nu ger jag lite mer varje dag. Men fortfarande lite för att veterinären sagt att han inte ska få mycket.
Iaf är det ju ingen kostnad direkt.

Ska undersöka om jag på nåt sätt kan få tag på en säck eller två med sådana träpellets från byggvaruhus.
Tack för tips.

Jag har i dagsläget "bara" en katt. Hon kostar flera tusenlappar i månaden om jag slår ut det, dels pga TR (hon har bara behövt få ett par tänder borttagna, men jag låter veterinären rengöra och röntga en gång om året för att hålla koll. Det går inte på försäkringen.) och dels pga hon som senior fått lite nedsatt njurfunktion (vilket innebär att hon äter dyrt veterinärfoder. Hon behöver ingen övrig medicinering för det, kollar njurvärden årligen i samband med vaccination.). Blodprov och vaccination en gång per år kostar ca 1600-2500:-.
I övrigt är hon en frisk katt, som bara varit hos veterinären för kastrering och en gång pga öroninflammation för ett gäng år sedan.

Jag tjänar under medel men ekonomiskt har jag inga som helst problem med att ha råd med vad hon kostar. Vid behov så skulle jag prioritera henne utan att blinka.

Jag hade en katt till tidigare, som var betydligt dyrare i drift än min lilla tös (pga flera orsaker). Nu hade jag tur i oturen: tösens njurvärden kom som senior, när jag bara hade en katt, annars hade jag haft två katter med svindyrt foder och andra kostnader, vilket hade dragit iväg rejält. Det är faktiskt en anledning till att jag valt att inte skaffa en till katt efter min hanes bortgång - det finns alltid en risk för t ex TR eller nedsatt njurfunktion (båda är vanligt hos katt). Jag har en önskan om att kunna ha häst igen inom en någorlunda överskådlig framtid, och med tanke på ekonomin (det mesta, inte minst det som rör häst/bil) har blivit betydligt dyrare än när jag hade häst sist. Jag ställer höga krav på mig själv när det gäller mitt djurägande.
Ja det är ju det där... de blir ju liksom också äldre.... och med det följer ofta en del krämpor och t ex för katt ganska så vanligt med tandsjukdom som du säger och njurproblem eller diabetes....
Många väljer kanske att låta en katt somna in då.
Det är ju ett val man kan göra naturligtvis!
Så länge man inte låter ett djur lida tycker jag det är helt okej.
Det är trots allt deras eget djur.

Jag tror dock att jag skulle vilja kunna försöka hjälpa djuret med vård om det skulle undvika lidande och om det skulle ge det flera år till.
Men jag pekar inte finger åt de som väljer att avliva djur som blir sjuka/skadade om vård skulle bli för dyr!
Som jag ser det är en djurägares främsta ansvar att se till att djuret mår bra och inte lider.
Inte i att det nödvändigtvis ska leva så länge som möjligt...

Det kan låta hårt, och som sagt är jag själv en riktig hönsmatte, men jag kan se att vi alla lever olika liv med olika förutsättningar och t ex de djur vi föder upp och har såsom "boskapsdjur" prioriterar vi väl inte att de ska leva så länge som möjligt direkt....
Däremot ska varje djur må så bra som möjligt och aldrig behöva lida i onödan.

Risken med att inte prioritera t ex försäkring eller vaccinationer är väl dock att det då lätt utvecklar sig till sk "slit och släng" djur . . . 🤔

Ja det är inte helt självklart allt, eller svart eller vitt.
Förutom att djur inte ska behöva lida då.
Eller människor!

Dock tycker jag att det är väldigt olyckligt att det blivit så dyrt att äga djur.

Ja det är ju det där... de blir ju liksom också äldre.... och med det följer ofta en del krämpor och t ex för katt ganska så vanligt med tandsjukdom som du säger och njurproblem eller diabetes....
Många väljer kanske att låta en katt somna in då.
Det är ju ett val man kan göra naturligtvis!
Så länge man inte låter ett djur lida tycker jag det är helt okej.
Det är trots allt deras eget djur.

Jag tror dock att jag skulle vilja kunna försöka hjälpa djuret med vård om det skulle undvika lidande och om det skulle ge det flera år till.
Men jag pekar inte finger åt de som väljer att avliva djur som blir sjuka/skadade om vård skulle bli för dyr!
Som jag ser det är en djurägares främsta ansvar att se till att djuret mår bra och inte lider.
Inte i att det nödvändigtvis ska leva så länge som möjligt...

Jag skulle inte säga att jag pekar finger åt någon. Har en inte råd med t ex veterinären så är ju alternativet just att avsluta (avliva) - imo ofta det enda alternativet (att låta djuret gå utan vård som det behöver är ju inget alternativ!).

Men, jag ställer som sagt höga krav på mig själv som djurägare. Om jag känner att jag inte har råd med det som min nuvarande katt behöver till vardags, så skulle jag nog faktiskt anse att jag inte har råd med katt öht. Just för att det faktiskt är väldigt vanligt hos katt och därför något som jag anser att jag får räkna med kan komma.
Ingen av mina katter har behövt särskilt mycket vård för sin nedsatta njurfunktion utan det är just veterinärfoder och ett blodprov årligen. TR är ingen ålderskrämpa utan kan komma när som i kattens liv - att det inte går på mina katters försäkring har jag alltid varit medveten om (eftersom jag har koll på mina villkor), och för mig är det därför heller inget alternativ att avliva för att katten behöver ett årligt veterinärbesök (rengöring och röntgen för kontroll) pga det.

Som sagt, jag pekar inte finger åt någon så länge inte djuret lider. Men såhär resonerar jag kring mitt eget djurägande. Skulle jag verkligen inte ha råd med t ex hennes dyra foder längre, så skulle jag absolut låta henne somna in. Jag skulle aldrig någonsin låta henne lida, eller riskera det, för att jag inte har råd - det är inte ett alternativ. Men jag skulle då inte anse mig ha möjlighet att skaffa en ny katt, förrän förutsättningarna ser annorlunda ut ekonomiskt, heller.

Jag skulle inte säga att jag pekar finger åt någon. Har en inte råd med t ex veterinären så är ju alternativet just att avsluta (avliva) - imo ofta det enda alternativet (att låta djuret gå utan vård som det behöver är ju inget alternativ!).

Men, jag ställer som sagt höga krav på mig själv som djurägare. Om jag känner att jag inte har råd med det som min nuvarande katt behöver till vardags, så skulle jag nog faktiskt anse att jag inte har råd med katt öht. Just för att det faktiskt är väldigt vanligt hos katt och därför något som jag anser att jag får räkna med kan komma.
Ingen av mina katter har behövt särskilt mycket vård för sin nedsatta njurfunktion utan det är just veterinärfoder och ett blodprov årligen. TR är ingen ålderskrämpa utan kan komma när som i kattens liv - att det inte går på mina katters försäkring har jag alltid varit medveten om (eftersom jag har koll på mina villkor), och för mig är det därför heller inget alternativ att avliva för att katten behöver ett årligt veterinärbesök (rengöring och röntgen för kontroll) pga det.

Som sagt, jag pekar inte finger åt någon så länge inte djuret lider. Men såhär resonerar jag kring mitt eget djurägande. Skulle jag verkligen inte ha råd med t ex hennes dyra foder längre, så skulle jag absolut låta henne somna in. Jag skulle aldrig någonsin låta henne lida, eller riskera det, för att jag inte har råd - det är inte ett alternativ. Men jag skulle då inte anse mig ha möjlighet att skaffa en ny katt, förrän förutsättningarna ser annorlunda ut ekonomiskt, heller.
Nej jag menade inte att du gör det! :(
Jag spånade fritt i tankarna bara. 🙂

Just det här är intressant, att djurägare resonerar lite olika.

Bor man på gård med många djur överhuvudtaget, boskapsdjur osv, då kanske man har en annan syn på att försäkra varje djur, göra allt för att rädda deras liv etc.
Men man kan vara en bra djurägare ändå!

Ibland verkar det bli en del polarisering och de i stan i lägenhet med "vanligt" jobb och två innekatter har svårt att förstå den på landet som jobbar på egna gården med många olika djur och vice versa. 🤗

I min kattförsäkring ska vård för TR ingå står det.
Jag har Lassie.
Hoppas verkligen det!

Jag är nog mer som du i mitt resonemang, men är ganska säker på att jag skulle ha en lite annorlunda syn på hur många djur jag skulle ha och hur långt jag skulle gå för att rädda varje enskilt djur om jag bodde och arbetade på gård.

4 katter. De är innekatter men har en större rastgård som de använder när de vill. Egentligen alldeles för dyrt att ha så många, men det får gå. De är äldre och jag ska försöka att inte ha fler än 2 max 3 sen när dessa vandrat vidare.
Kostar drygt 4500-5000/månad för de 4. Plus veterinärvård.
Ja det drar så snabbt iväg med kostnaderna.... :nailbiting:

Blir ju ofta dyrare ju äldre de blir också..:down:

Just det gör nog att jag faktiskt stannar vid två husdjur.

Att de blir dyrare för varje år, i försäkringspremier och i möjliga kostnader för veterinärvård och ev specialfoder... 💰:heart

Sen är det utrymmesbrist också tycker jag.
Vill inte känna att man snubblar över katter eller kaniner hemma. O_o

Men tycker mig se att många har t ex kattungar, ja även hundvalpar, hemma - särskilt nu, som de vill sälja ganska så dyrt numera...
Har det blivit en "business" för vanligt folk att skaffa sig djurungar för att sälja för att tjäna pengar?
Tycker nästan det verkar så . . . :idea:

Tragiskt ifall det leder till svårplacerade djur och kanske leder till mer problem med förvildade kaniner, hemlösa katter och hundar utan rätt omhändertagande och fostran.

Ja det drar så snabbt iväg med kostnaderna.... :nailbiting:

Blir ju ofta dyrare ju äldre de blir också..:down:

Just det gör nog att jag faktiskt stannar vid två husdjur.

Att de blir dyrare för varje år, i försäkringspremier och i möjliga kostnader för veterinärvård och ev specialfoder... 💰:heart

Sen är det utrymmesbrist också tycker jag.
Vill inte känna att man snubblar över katter eller kaniner hemma. O_o

Men tycker mig se att många har t ex kattungar, ja även hundvalpar, hemma - särskilt nu, som de vill sälja ganska så dyrt numera...
Har det blivit en "business" för vanligt folk att skaffa sig djurungar för att sälja för att tjäna pengar?
Tycker nästan det verkar så . . . :idea:

Tragiskt ifall det leder till svårplacerade djur och kanske leder till mer problem med förvildade kaniner, hemlösa katter och hundar utan rätt omhändertagande och fostran.

Jag har raskatter och kan säga att seriösa uppfödare av sådana inte tjänar nått på det. Inkomsten ska ju kvittas mot utgifterna för hela uppfödningen, inte bara den kullen. Så nja, nån direkt vinst blir det inte. Däremot har jag sett att många säljer huskatter dyrt, vilket såklart är bra men mindre bra är väl att de sällan gör allt man bör göra med föräldrarna och ungarna innan. Så de kan säkert göra större vinster.

Jag har en katt. Han var dyr i inköp men kostar inte så mycket per månad.
Jag är nöjd med en katt, jag upplever honom som nöjd med bara oss människor också.
Kanske han skulle acceptera en kompis men det är inte aktuellt.
:)

Tycker också att vår katt verkar nöjd med livet som endakatt.
Tror faktiskt inte att han skulle gilla att dela sitt revir med en annan katt....

Kaninen och han tolererar varandra hyfsat, men ninen kan jaga katten :D om han inte tycker att denne hälsar på rätt sätt.

Men de har liksom varsitt område i hemmet där de härskar :p kaninen har golvet, mattorna och allt på låg nivå och missen har hyllor, sängar, katträdet och allt högt!
Det gör att harmonin bibehålls.

Jag har två (inne-)katter, kostar mig totalt ca 1600:-/mån. De är bara 4 och 6 år, så fortfarande hyfsat billiga i försäkringen och inga krämpor eller behov av specialfoder.

När jag hade en äldre katt med njursvikt var det snarare kostnaden för mat för en katt på en månad. :bag:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka