Hur många husdjur har du?

Bukefalos 30 år!

Jag har i dagsläget "bara" en katt. Hon kostar flera tusenlappar i månaden om jag slår ut det, dels pga TR (hon har bara behövt få ett par tänder borttagna, men jag låter veterinären rengöra och röntga en gång om året för att hålla koll. Det går inte på försäkringen.) och dels pga hon som senior fått lite nedsatt njurfunktion (vilket innebär att hon äter dyrt veterinärfoder. Hon behöver ingen övrig medicinering för det, kollar njurvärden årligen i samband med vaccination.). Blodprov och vaccination en gång per år kostar ca 1600-2500:-.
I övrigt är hon en frisk katt, som bara varit hos veterinären för kastrering och en gång pga öroninflammation för ett gäng år sedan.

Jag tjänar under medel men ekonomiskt har jag inga som helst problem med att ha råd med vad hon kostar. Vid behov så skulle jag prioritera henne utan att blinka.

Jag hade en katt till tidigare, som var betydligt dyrare i drift än min lilla tös (pga flera orsaker). Nu hade jag tur i oturen: tösens njurvärden kom som senior, när jag bara hade en katt, annars hade jag haft två katter med svindyrt foder och andra kostnader, vilket hade dragit iväg rejält. Det är faktiskt en anledning till att jag valt att inte skaffa en till katt efter min hanes bortgång - det finns alltid en risk för t ex TR eller nedsatt njurfunktion (båda är vanligt hos katt). Jag har en önskan om att kunna ha häst igen inom en någorlunda överskådlig framtid, och med tanke på ekonomin (det mesta, inte minst det som rör häst/bil) har blivit betydligt dyrare än när jag hade häst sist. Jag ställer höga krav på mig själv när det gäller mitt djurägande.

Senast ändrad:
Två hundar, ett 500-liters akvarium med okänt antal invånare (fisk och räkor), två små pilgiftsgrodor (de ska bli ett par fler) och ett gäng vandrande pinnar.

Vi har två hästar, tre hundar och en katt. Att ha djur är för mig meningen med livet. Ja de kostar men vi har råd. Snålar in på allt annat.

Nu 2 hundar (och en halv katt som jag har ansvar för)

Förra månaden 3 hästar, 2 hundar och en halv katt.

Jobbar heltid, har/hade eget stall med ridbana och en del hinderrutrustning

Hundarna kostar inte så mycket i månaden med försäkring, mat osv.

Har även fler dammråttor än jag vill räkna :D

Två katter (en försäkrad, en oförsäkrad), en liten hund (har en mindre försäkring).
En ponny utlånad.
Upplever inte mina djur som dyra, men har heller inte räknat ihop vad dom kostar 🫣

Vi har två ponnyer och en katt. Ponnyerna är, utan motstycke, dyrast av djuren :rofl:
Vet inte exakt vad det kostar men stallhyran är 11 200 kronor per månad. Sen försäkring, hovslagare, strö vinterhalvåret, veterinär, bensin till och från stallet osv. Kanske 17-20 000 kronor per månad, i snitt.

Två katter (en försäkrad, en oförsäkrad), en liten hund (har en mindre försäkring).
En ponny utlånad.
Upplever inte mina djur som dyra, men har heller inte räknat ihop vad dom kostar 🫣

Man ska aldrig, aldrig ALDRIG räkna ihop kostnader på sinadjur... sjukt deprimerande :rofl:

Min chef ville göra det när jga var som mest aktiv med hästarna ochhan började plussa ihop månadskostmna/årskostnad osv och jag bara lalala vill inte höra - Ge mig mer lön istället kontrade jag med så jag kan fortsätta spendera :D

Jag har en katt. Han var dyr i inköp men kostar inte så mycket per månad.
Jag är nöjd med en katt, jag upplever honom som nöjd med bara oss människor också.
Kanske han skulle acceptera en kompis men det är inte aktuellt.

Kattkostnaderna är många bäckar små, veterinär/vaccination, försäkringar, mat. Räknade ut årskostnaden och utslaget per månad blir det närmare 1500 kr.
Leksaker, skålar, specialgrejer, veterinärvård för skador mm ej inräknat.

Har alltid haft många djur i mitt liv så jag vet inte hur man prioriterar annars, vad lägger djurfria människor pengarna på vet jag inte? Resor och nya bilar?
:idea:
Nä det är väl en livsstil för många att leva gårdsliv/"djurliv" som man inte ens reflekterar över såklart.
Ja det är nog resor, nya kläder, möbler kanske de lägger på.
Själv är jag låginkomsttagare så jag kan inte göra det iallafall, måste prioritera hårt. 😊

Senast ändrad:
Jag har sex marsvin, en kastrerad hane och fem honor. De är omplaceringar alltihop, så alla har varit vuxna när de flyttat hit.

De är värda varenda krona de kostar.
Åh vad mysigt!
Jag tycker marsvin verkar vara så "lättskötta" 🤔 i och med att de inte kan hoppa och inte behöver jättestort utrymme, men jag kanske har fel?
De måste absolut vara två vet jag iallafall.
Måste man hålla en hane med en hona eller kan man blanda könen, om marsvinshanarna är kastrerade?
Det är inte så att hanar slåss med varandra även om de är kastrerade?
Blir lite förvirrad ang det där för vet ju att kaniner inte rekommenderas att vara två hanar även om de är kastrerade...
Vad kostar de ungefär i foderkostnad per månad?
Vad kostar de i inköp om man köper från uppfödare?
Hur länge kan ett marsvin leva som längst?

Tack för svar!

Jag har två katter. Har ingen aning om vad de kostar för jag vill inte räkna.

Jag brukar ha hamster till och från också när jag ser någon skänkas bort.
😆
Nä ibland vill man helst inte veta....

Hur går det att ha två katter och en hamster samtidigt?
🤔
Väcks inte instinkten att jaga hos missarna... ?

Du har dem i olika rum misstänker jag. 😊

Åh vad mysigt!
Jag tycker marsvin verkar vara så "lättskötta" 🤔 i och med att de inte kan hoppa och inte behöver jättestort utrymme, men jag kanske har fel?
Måste man hålla en hane med en hona eller kan man blanda könen, om marsvinshanarna är kastrerade?
Blir lite förvirrad ang det där för vet ju att kaniner inte rekommenderas att vara två hanar även om de är kastrerade...

Tack för svar!
De behöver inte lika stort utrymme som kaniner. Mina sex bor på ungefär två kvadratmeter.

Du kan ha två hanar tillsammans, och då behöver de inte vara kastrerade. Däremot brukar det rekommenderas att det finns en åldersskillnad på runt två år, för att minska risken för tjafs. Fler hanar än två tillsammans brukar inte gå bra.

Vill man ha många marsvin tillsammans är det honor som gäller, och jag föredrar att även ha en kastrerad hane som håller ordning på dem när de brunstar. Mer än en hane tillsammans med honor fungerar inte alls.

Jag har dålig koll på foderkostnaden, men ungefär som för en kanin. Och jag har ännu sämre koll på uppfödarpriser.

Världens äldsta marsvin blev 14 år, men normalt är 5-8 år.

Jag har nu två hundar och fyra marsvin vilket är väldigt lite jämfört med vad jag hade innan, men med dagens priser och med min nuvarande hälsa så är det precis vad jag klarar både ekonomiskt och praktiskt. Hundarna kommer troligen att bli de sista för det har blivit så dyrt, men de ska förhoppningsvis hänga med ett tag till! Marsvin vet jag inte om jag överlever utan så där kommer jag nog att ha minst tre resten av livet som det känns nu.

Angående kostnader så är detta vad mina marsvin har kostat de senaste tre åren. Inkomster är vad jag har fått tillbaka från försäkringarna. Övrigt är mest försäkringspremier, inköpspriser och burbygge.
IMG_7429.webp

Just nu ganska få djur. 4 hönor med fler som kläcks nu i helgen.

Delägare i 2 hundar och en grupp med 8 hönor och 1 tupp också.
Hönor... 🐔🙂
Hur är de som husdjur?
Vilka regler gäller för hönor, kycklingar och tuppar?
Man får inte ha dem i tätbebyggt område väl?
Delägare?
Hur går det till rent praktiskt?

Tack för svar!

Jag har 3 hundar och fler akvariefiskar + räkor än vad jag kan räkna :D
Hundarna kostar såklart mest, men jag tycker att jag lyckas bra med att hålla det till ett minimum ändå. Tidsmässigt inga större problem eftersom de kan följa med till jobbet. Däremot kan det ibland vara svårt att orka motionera dem ordentligt, tex om jag haft en tuff arbetsdag och behöver handla mat efter jobbet. Då blir det totalt väldigt få vakna timmar hemma. Som tur är lider inte hundarna av att ha en vilodag någon gång ibland.

Åh vad mysigt!

Tack för svar!
Jag tycker marsvin var mer svårskötta än hundar då dom ständigt krävde städning av buren och färska grönsaker 😛

Hönor... 🐔🙂
Hur är de som husdjur?
Vilka regler gäller för hönor, kycklingar och tuppar?
Man får inte ha dem i tätbebyggt område väl?
Delägare?
Hur går det till rent praktiskt?

Tack för svar!
Bor på lantbruksfastighet så har dålig koll på höns i tätbebyggt område mer än att det varierar en del men brukar vara ett maxtak på hönor och ingen tupp.

Delägare genom att min faster gick i pension och frågade sin bror (min pappa) om hon fick ha höns i gamla hönshuset som varit tomt några år.
Jag och även barn och barnbarn till faster ville ha ägg från frigående höns så blev så att två pensionärer stänger, öppnar och städar och vi andra betalar för hönsen mat och strö och sedan delar vi på antal ägg.

Jag har en hund, två katter, två shettisar, två getter, två minigrisar och just nu en kanin men imorgon har jag tre kaniner.
Hunden och katterna bor inne i huset, övriga utspridda på gården 😊

4 katter. De är innekatter men har en större rastgård som de använder när de vill. Egentligen alldeles för dyrt att ha så många, men det får gå. De är äldre och jag ska försöka att inte ha fler än 2 max 3 sen när dessa vandrat vidare.
Kostar drygt 4500-5000/månad för de 4. Plus veterinärvård.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka