Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du tittat på annat strö till katten eller är du inte intresserad av att byta alls?Roligt med alla svar!
Räknade lite på en höft och om jag håller mig så lågt jag kan i strö/foder kostnader så blir det iallafall 700 kr/mån för min kanin och katt.
Då är strö det som kostar mest, båda använder låda och med två olika slags strö där kattens kristallströ är det dyraste, men det är klart överlägset andra sorter.
Sen är det kattens våtfoder som är näst dyrast och han vill bara ha portionsförpackningar.
Kaninens försäkringspremie är faktiskt dyrare än kattens nu, pga han är äldre och katten ung.
Sen är det kattens försäkring, kaninens hö - som jag köper i stor påse vilket håller ner priset, kattens torrfoder - vilket jag också köper i större förpackning så månadskostnaden blir låg - och kaninens pellets som är det billigaste av de löpande kostnaderna pga han äter så lite av det.
Strax är det dags för kloklippning av kaninen igen och jag behöver hjälp med det och det kostar 175 kr/gång och det är varannan månad.
Vaccinationer också snart för båda och där har priset för kaninen ökat mycket på bara några få år.....nog uppe i 700 kr för en enda dos nu!
Funderar på att skita i det nu faktiskt...finns inga vildkaniner här iallafall vad jag vet, och det är ju ffa därifrån ev smitta kommer.
För katten kostar nog vaccinationen emot kattpest och kattsnuva ca 450-500 kr (?)![]()
Vad är det positiva med kristallströet? Klumpar det?Jag har använt även vanlig kattsand men det är så klibbigt och dåligt tycker jag...
Kaninen vill gärna gräva i det ocksåoch kasta ut det på golvet.
De använder faktiskt alla lådor emellanåt med olika strö men jag föredrar att missen gör nr 2 i kristallströet.... Inte alltid han håller med dock, till min och kaninens förtret.
Aha kan man köpa papperspellets för hästar?
Eller träpellets skriver du, är det något annat?
Är det inte typ jättemånga stora säckar man måste köpa på en gång då?
Vad använder ormarna ströet till?![]()
Är kaninen ute något oövervakat? Finns det inte andra kaniner i närheten och kaninen inte ens är ute hade jag verkligen inte vaccinerat. Vi har inte vildkaniner här heller, mina är främst inne (inte inne som inne, utan i uthus) och jag vaccinerar inte. Har aldrig haft några problem med smittor heller.Roligt med alla svar!
Räknade lite på en höft och om jag håller mig så lågt jag kan i strö/foder kostnader så blir det iallafall 700 kr/mån för min kanin och katt.
Då är strö det som kostar mest, båda använder låda och med två olika slags strö där kattens kristallströ är det dyraste, men det är klart överlägset andra sorter.
Sen är det kattens våtfoder som är näst dyrast och han vill bara ha portionsförpackningar.
Kaninens försäkringspremie är faktiskt dyrare än kattens nu, pga han är äldre och katten ung.
Sen är det kattens försäkring, kaninens hö - som jag köper i stor påse vilket håller ner priset, kattens torrfoder - vilket jag också köper i större förpackning så månadskostnaden blir låg - och kaninens pellets som är det billigaste av de löpande kostnaderna pga han äter så lite av det.
Strax är det dags för kloklippning av kaninen igen och jag behöver hjälp med det och det kostar 175 kr/gång och det är varannan månad.
Vaccinationer också snart för båda och där har priset för kaninen ökat mycket på bara några få år.....nog uppe i 700 kr för en enda dos nu!
Funderar på att skita i det nu faktiskt...finns inga vildkaniner här iallafall vad jag vet, och det är ju ffa därifrån ev smitta kommer.
För katten kostar nog vaccinationen emot kattpest och kattsnuva ca 450-500 kr (?)
Är en hönsmatte så samvetet säger att jag måste regelbundet måste låta en veterinär kolla över dem och ha försäkring för "tänk om"...![]()
Japp, eldpellets eller bäddpellets, samma sak.Är kaninen ute något oövervakat? Finns det inte andra kaniner i närheten och kaninen inte ens är ute hade jag verkligen inte vaccinerat. Vi har inte vildkaniner här heller, mina är främst inne (inte inne som inne, utan i uthus) och jag vaccinerar inte. Har aldrig haft några problem med smittor heller.
De allra flesta kaniner behöver ingen pellets. Din kanske gör det, om den behöver lite extra pga åldern. Men i regel klarar de sig bäst på enbart grovfoder.
Våra katter har träpellets, sådan man eldar med. Finns på Byggmax, billigare än Granngården och funkar fint.
Det är fräschare, tar bort odören mycket och är drygt när det gäller kisset.Vad är det positiva med kristallströet? Klumpar det?
Jag föredrar personligen ickeklumpande så träpellets fungerar fantastiskt för mig, det luktar gott och fastnar inte under trampdynorna (sedan är det förstås fritt fram att gräva ut det på golvet ändå.).
Träpellets finns för hästar och man kan i alla fall här köpa säckarna styckevis på lantbutik typ Granngården, jag tror de är femton kilo kanske? Själv beställer jag det som kattströ med hemleverans och då kostar 30l runt 150 kronor. Det brukar räcka drygt en månad i alla fall. Märk väl att jag bor i Skottland så både tillgång och kostnad varierar förstås men jag kan nästan garantera att det är billigare än kristallströ oavsett.
Ormarna ska väl också ha något att slingra och bajsa i?![]()
Nej inte utomhus.Är kaninen ute något oövervakat? Finns det inte andra kaniner i närheten och kaninen inte ens är ute hade jag verkligen inte vaccinerat. Vi har inte vildkaniner här heller, mina är främst inne (inte inne som inne, utan i uthus) och jag vaccinerar inte. Har aldrig haft några problem med smittor heller.
De allra flesta kaniner behöver ingen pellets. Din kanske gör det, om den behöver lite extra pga åldern. Men i regel klarar de sig bäst på enbart grovfoder.
Våra katter har träpellets, sådan man eldar med. Finns på Byggmax, billigare än Granngården och funkar fint.
Ja det är ju det där... de blir ju liksom också äldre.... och med det följer ofta en del krämpor och t ex för katt ganska så vanligt med tandsjukdom som du säger och njurproblem eller diabetes....Jag har i dagsläget "bara" en katt. Hon kostar flera tusenlappar i månaden om jag slår ut det, dels pga TR (hon har bara behövt få ett par tänder borttagna, men jag låter veterinären rengöra och röntga en gång om året för att hålla koll. Det går inte på försäkringen.) och dels pga hon som senior fått lite nedsatt njurfunktion (vilket innebär att hon äter dyrt veterinärfoder. Hon behöver ingen övrig medicinering för det, kollar njurvärden årligen i samband med vaccination.). Blodprov och vaccination en gång per år kostar ca 1600-2500:-.
I övrigt är hon en frisk katt, som bara varit hos veterinären för kastrering och en gång pga öroninflammation för ett gäng år sedan.
Jag tjänar under medel men ekonomiskt har jag inga som helst problem med att ha råd med vad hon kostar. Vid behov så skulle jag prioritera henne utan att blinka.
Jag hade en katt till tidigare, som var betydligt dyrare i drift än min lilla tös (pga flera orsaker). Nu hade jag tur i oturen: tösens njurvärden kom som senior, när jag bara hade en katt, annars hade jag haft två katter med svindyrt foder och andra kostnader, vilket hade dragit iväg rejält. Det är faktiskt en anledning till att jag valt att inte skaffa en till katt efter min hanes bortgång - det finns alltid en risk för t ex TR eller nedsatt njurfunktion (båda är vanligt hos katt). Jag har en önskan om att kunna ha häst igen inom en någorlunda överskådlig framtid, och med tanke på ekonomin (det mesta, inte minst det som rör häst/bil) har blivit betydligt dyrare än när jag hade häst sist. Jag ställer höga krav på mig själv när det gäller mitt djurägande.
Ja det är ju det där... de blir ju liksom också äldre.... och med det följer ofta en del krämpor och t ex för katt ganska så vanligt med tandsjukdom som du säger och njurproblem eller diabetes....
Många väljer kanske att låta en katt somna in då.
Det är ju ett val man kan göra naturligtvis!
Så länge man inte låter ett djur lida tycker jag det är helt okej.
Det är trots allt deras eget djur.
Jag tror dock att jag skulle vilja kunna försöka hjälpa djuret med vård om det skulle undvika lidande och om det skulle ge det flera år till.
Men jag pekar inte finger åt de som väljer att avliva djur som blir sjuka/skadade om vård skulle bli för dyr!
Som jag ser det är en djurägares främsta ansvar att se till att djuret mår bra och inte lider.
Inte i att det nödvändigtvis ska leva så länge som möjligt...
Nej jag menade inte att du gör det!Jag skulle inte säga att jag pekar finger åt någon. Har en inte råd med t ex veterinären så är ju alternativet just att avsluta (avliva) - imo ofta det enda alternativet (att låta djuret gå utan vård som det behöver är ju inget alternativ!).
Men, jag ställer som sagt höga krav på mig själv som djurägare. Om jag känner att jag inte har råd med det som min nuvarande katt behöver till vardags, så skulle jag nog faktiskt anse att jag inte har råd med katt öht. Just för att det faktiskt är väldigt vanligt hos katt och därför något som jag anser att jag får räkna med kan komma.
Ingen av mina katter har behövt särskilt mycket vård för sin nedsatta njurfunktion utan det är just veterinärfoder och ett blodprov årligen. TR är ingen ålderskrämpa utan kan komma när som i kattens liv - att det inte går på mina katters försäkring har jag alltid varit medveten om (eftersom jag har koll på mina villkor), och för mig är det därför heller inget alternativ att avliva för att katten behöver ett årligt veterinärbesök (rengöring och röntgen för kontroll) pga det.
Som sagt, jag pekar inte finger åt någon så länge inte djuret lider. Men såhär resonerar jag kring mitt eget djurägande. Skulle jag verkligen inte ha råd med t ex hennes dyra foder längre, så skulle jag absolut låta henne somna in. Jag skulle aldrig någonsin låta henne lida, eller riskera det, för att jag inte har råd - det är inte ett alternativ. Men jag skulle då inte anse mig ha möjlighet att skaffa en ny katt, förrän förutsättningarna ser annorlunda ut ekonomiskt, heller.
Förstår det!Just nu har jag 1 tupp, sex hönor, 3 kycklingar och två katter. De är väldigt billiga i drift jämfört med när jag hade fyra hästar...
Ja det drar så snabbt iväg med kostnaderna....4 katter. De är innekatter men har en större rastgård som de använder när de vill. Egentligen alldeles för dyrt att ha så många, men det får gå. De är äldre och jag ska försöka att inte ha fler än 2 max 3 sen när dessa vandrat vidare.
Kostar drygt 4500-5000/månad för de 4. Plus veterinärvård.
Ja det drar så snabbt iväg med kostnaderna....
Blir ju ofta dyrare ju äldre de blir också..
Just det gör nog att jag faktiskt stannar vid två husdjur.
Att de blir dyrare för varje år, i försäkringspremier och i möjliga kostnader för veterinärvård och ev specialfoder...
Sen är det utrymmesbrist också tycker jag.
Vill inte känna att man snubblar över katter eller kaniner hemma.
Men tycker mig se att många har t ex kattungar, ja även hundvalpar, hemma - särskilt nu, som de vill sälja ganska så dyrt numera...
Har det blivit en "business" för vanligt folk att skaffa sig djurungar för att sälja för att tjäna pengar?
Tycker nästan det verkar så . . .
Tragiskt ifall det leder till svårplacerade djur och kanske leder till mer problem med förvildade kaniner, hemlösa katter och hundar utan rätt omhändertagande och fostran.
Jag har en katt. Han var dyr i inköp men kostar inte så mycket per månad.
Jag är nöjd med en katt, jag upplever honom som nöjd med bara oss människor också.
Kanske han skulle acceptera en kompis men det är inte aktuellt.