Hur många meter

amkm

Trådstartare
är en ha?? *hjärnsläpp*
Alltså om jag har en hage på 2 ha hur många meter elband behöver jag då?
 
1 ha är väl 10 000 m2?
Då borde ju 2 ha vara 20 000 m2, och man borde kunna räkna ut hur mycket elband som går åt. Om vi för enkelhetens skull säger att det är en kvadrat, så kan man ju dra roten ur 20 000 och det blir lite drygt 141. alltså 141 x 4 är 564 och kanske svaret på frågan, om inte jag också fått hjärnsläpp idag (har nyss vaknat) :) (man kan ju köpa lite mer än vad som beräknas också)
 
Tack.. :bow: :bow: :bow:

Var precis så jag räknade och funderade,men blev helt enkelt osäker.. :)
 
Om du har en ekonomisk karta, mät på den, eller stega dig runt. Det kan ju diffa hur mycket som helst på staketlängden beroende på hagens form.

Jag har tidigare haft två hagar till ytan lika stora, men till den ena gick det åt runt 600m staket och till den andra nästan 1.000 meter.

Ett litet exempel i ditt fall
Skulle hagen vara långsmal t.ex 50 meter bred blir den 400 m lång = 900m staket - stor skillnad på 564 meter ;)
 
Är hagarna helt fyrkantiga så går det åt ca. 600m elband.
1 ha = 10000kvm = 100m x 100m.
2 ha = 20000kvm = 100m x 200m.
 
Det hänger jag med på,det är bara att jag ville ha en koll på ett ungefär.
Så jag vet hur mkt och det dubbla jag ska ev. börja hamstra..
Jag har ev. fått tag på en mindre hästgård med inflyttning 1/6...*hoppas,hoppas*
Så håll tummarna nu!!
Jag får besked i slutet av veckan... :crazy:
 
Hoppas att du har nån som hjälper till med matematiken när du skaffat gård! :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst med ryttare föll under lördagskvällen ner i ett två meter djupt slukhål i Billesholm. Ryttaren ska ha klarat sig utan att behöva...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 363
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
758
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp