Hur många pass använder ni schabraken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare popeye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 813
P

popeye

hur många pass använder ni schabraken Innan ni tvättar dem? om man tänker riktiga pass då, inte 30 min skrittrunder ;)

Sv: Hur många pass använder ni schabraken

Efter ca 2 normala ridpass. Om hästen jobbas hård och blir riktigt svettig tvättas schabraket efter det passet.

Tills dom behöver tvättas ;) .
Ibland är det ett pass, ibland blir det fler. De beror ju lite på hur svettig hästen blev.

Lägger ALDRIG på ett schabrak/vojlock som har använt utan att tvätta det emellan...
Oavsett om det "ser" smutsigt ut eller inte...

Jag tar inte heller på mej "använda" underkläder eller strumpor, utan tar "nya" ren tvättade varje dag och efter varje dusch....

jag sköljer igenom schabraket i ljummet vatten varje gång det syns att det blivit svettigt, vattnet blir skitigt jämt, dvs hästen har inpregnerat schabraket med svett..
är det inga fläckar och inte är fuktigt så får det vara..

popeye skrev:
hur många pass använder ni schabraken Innan ni tvättar dem? om man tänker riktiga pass då, inte 30 min skrittrunder ;)

Allt för många och på allt för många hästar :o

olika men byter 1-2 gånger på en vecka skulle jag tro

Tills det ser skitigt o äckligt ut. Nu blir det oftare, men kanske 1 gång i veckan..?

Ett ridpass. Ska jag bara ut på skrittrunda rider jag barbacka eller går brevid hästen.

OJ! :o Jag som tyckte jag var duktig som har börjat tvätta schabraken en gång i månaden. Förut tvättade jag någon gång per år och då rider jag dessutom flera olika hästar.

Är verkligen lite svett farligt? Jag tvättar mest för att få bort de feta avlagringarna. :o

HJÄLP EN GÅNG I MÅNADEN!
då är de ju as skitigt
! :mad:
ja har ingen egen häst , jag skulle byta efter 2 ridpass !

Hejdå

Borka skrev:
OJ! :o Jag som tyckte jag var duktig som har börjat tvätta schabraken en gång i månaden. Förut tvättade jag någon gång per år och då rider jag dessutom flera olika hästar.

Är verkligen lite svett farligt? Jag tvättar mest för att få bort de feta avlagringarna. :o

Intorkat svett och de "feta avlagringarna" kan orsaka skav på hästen. Jag byter schabrak/vojlok efter varje gång hästen blivit rejält svettig. Annars efter 2 ridturer.

/Lizzie

byter och tvättar så fort hästen har blivit svettig med ett schbrak, d.v.s. 2-3 gånger beroende på om vi rider ut/tränar i ridhus eller vilket väder det är

Jag byter när det är skitigt och allt för svettigt......kanske en gång i veckan och då har jag ridit 3 hårda/svettiga pass med samma schabrak

Max 3 gånger. Typ använder ett i tre dar, byter sen och använder det i 3 dar. Sen tvättar jag alla på en gång. Men jag har lite schabrak (5 st tror jag). Ska beställa några mer nästa månad.

lizzie skrev:
Intorkat svett och de "feta avlagringarna" kan orsaka skav på hästen. Jag byter schabrak/vojlok efter varje gång hästen blivit rejält svettig. Annars efter 2 ridturer.

/Lizzie

Jag har aldrig haft problem med skavsår från sadeln, och då har jag haft egna hästar i 25 år. Inte ens när jag ridit långtur med tung packning har vi sett några problem. Då har sadel, packning och jag vägt drygt 100 kg, och jag har ridit 10 dagar med samma schabrak. Men så rider jag med polypad vilket kan ha en viss betydelse. Den är ju mer följsam än vanliga schabrak.

Zlatan skrev:
Tills dom behöver tvättas ;) .
Ibland är det ett pass, ibland blir det fler. De beror ju lite på hur svettig hästen blev.

precis, däremot borstas shabraket av både före och efter ridning.

Jag brukar tvätta det när det är en massa päls och smuts på och om det börjar bli lite stelt undertill pga allt svett.

Efter två pass, samma sak med paddar, lindor m.m.

*kl*

en gg, ngn enstaka gg två om det inte blev tillräckligt smutsigt.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 304
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma