Bukefalos 28 år!

Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

W

wolken fee

Jag tillhör de gamla fossilerna och använder mig utav hel havre och helt korn, som jag stöper (häller kokhett vatten på). Detta gör jag ca 12 timmar innan fodring, alltså morgonensfoder stöps kvällen innan och kvällens foder på morgonen.
Detta gör man för att hästen överhuvudtaget skall kunna tugga i sig korn som är egentligen väldigt hårda korn.

Hur många är det ute i vårt land som håller på med detta mer än jag?
Och har ni några andra tips och ideer.

Lotta
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Gillar inte att köpa krossat korn, är ju svårt att vara säker på när de krossat och därmed hur det är med näringen. Så jag kör också med stöpt korn, havren däremot serverar jag som den är.
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Jag ska börja med det. Har gjort det på förra hästen och vet nu att den nya kan äta havre så bara hon slutar vara halt så ska det börjas. Köper inte krossad havre pga att man vet inte vad man får.
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

när jag inte haft tillgång till foderkross så har jag stöpt kornet. har haft äldre hästar som varit "kräsna" men ätit bra om kornet är stöpt (som ätit dåligt av krossen)

vet många i min omgivning som gör så till en del av sina hästar.
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

fast havre kan man ju ge helt.


stöpa är ju jättebra om man inte har egen kross eller kan köpa där det krossas när man köper. enkelt är det ju också!
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Vi har egen korn och kross hemma, så vi krossar vår egen korn, men ej havre för det ger vi ej.
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Jag lägger på kallt vatten när det ska stå länge, annars tar jag kokhett vatten och väntar tills det svalnar innan jag ger. Konsistensen på kornet blir samma.. ger hel havre och lucern
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Mina hästar får 2/3 mål blötlagt havre(m kallvatten), som har stått 5 och 12 timmar. Har hört att de ska kunna tillgodogöra sig näringen bättre då.
 
Sv: Hur många stöper sitt kraftfoder idag?

Jo det vet jag mycket väl. Men jag har stöpt åt den förra för att han fick ut för många hela korn och det blev bättre efter att jag hade stöp det. Den jag har nu ska jag stöpa havren åt för att jag inte ska få samma energi halt (eller vad man nu ska kalla det ) som det är i hel havre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 139
Senast: tara
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: mackan
·
Anläggning Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera...
Svar
13
· Visningar
3 449
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp