Få ihop tiden på dygnet, kan ni hjälpa mig med hur jag ska planera ihop det?

Cinora

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla på hoppbanorna igen?

Situationen i sig ser ut så här:

Jag har 2 ridhästar, 1 ponny & 1 storhäst, sen har jag en ungponny som ska utbildas och arbetas med från marken (shettis) . Vi har eget ansvar över stallet jag hyr så vi sköter allt förutom nattfodring av hästarna själva, och ibland om vi ber om hjälp så ställer stallägaren upp.

Så jag har ansvar över
ta mig ut till stallet, ca 20 min restid på moped dit, sen utsläpp,fodring av hästarna
Helst vill jag få klart så mycket som möjligt på morgonen och det tar mig pga halm som ska bytas mot torv, ca 1 timme att göra klart allt dvs utsläpp,fodring, mockning,höpåsar,vatten,sopning av stallet.
Jag måste vara hemma från 16:00 och kvällen ut då jag har andra saker som måste göras.
Men jag måste även ta in hästarna innan dess, pga rymlingsbenägna hästar när det blir mörkt(tyvärr, hade önskat att de kunde vara ute till 21/22)

Min plan är med C-ponnyn min, är att sätta igång honom och träna honom upp i full kondition och utbilda honom vidare + lära honom hoppa.
Planen med stora hästen är att sätta igång henne till full kondition och även där tävla i framtiden.
Planen med shettisen som nu är 1,5 år är att börja tömköra/köra in honom, och när tiden kommer även rida in honom och göra han till en ridponny för min lillasyster. Då jag är såpass liten själv kommer även jag kunna rida in honom m.m

Problemet i detta är att jag har även möten minst 1 dag/vecka i annat län, och möte varannan vecka i mitt egen hemort.

Så alla tips mottaget tacksamt el förslag på tidschema?
Problemet är också att jag får inte bli stressad för jag har svårigheter med psykisk ohälsa som gör att stressar jag då skiter sig allt och det blir inget bra av något.

Min plan som jag inte vet om jag får ihop är:

Kliva upp: 6
Vara i stallet: 7
Släppa ut, fodra, mocka,sopa, fixa hö m.m, borde vara klar till senast: 8
Sedan rida båda ridhästarna på morgonen för att sedan släppa ut dem och då bör jag vara hemma senast; 11/12 ? och då ev ta lillhästen på eftermiddagen/ försöka hinna med alla 3 på morgonen,
Är jag hemma vid 13 så hinner jag typ byta om/duscha m.m ha lite "fri tid", innan jag måste ut och ta in dem för att sedan vara hemma senast 16 igen...
Eller är det för mkt att klara av alla 3 själv? visserligen ska ju inte han lillponnyn tränas många dgr/veckan..
och minst 1 vilodag i veckan för ridhästarna.

Så några råd?
 
Orkar du sköta allt själv? Eller finns det någon som hjälper dig?
Kan du skaffa en medryttare annars som tar någon dag?
 
så de timmarna du kan vara i stallet är 7-16?
inget jobb däremellan?
jag hade i ditt fall åkt ut till stallet och släppt ut kl 7, fodrat, mockat och gjort allt klart, motionerat alla och tagit in efter 15. då har du ca 1h för hästarna att äta, 1h mockning och stall, 4h motion av hästar och allt runtomkring och sen 1h ihop plockning innan de ska in.

inget jag valt själv iofs pga den väldigt korta ute tiden. hade egentligen kört ut kl 7 och släppt ut, ridit och mockat sen hem igen och sen kört ut kl 21 för att ta in och kvällsfodra.
 
så de timmarna du kan vara i stallet är 7-16?
inget jobb däremellan?
jag hade i ditt fall åkt ut till stallet och släppt ut kl 7, fodrat, mockat och gjort allt klart, motionerat alla och tagit in efter 15. då har du ca 1h för hästarna att äta, 1h mockning och stall, 4h motion av hästar och allt runtomkring och sen 1h ihop plockning innan de ska in.

inget jag valt själv iofs pga den väldigt korta ute tiden. hade egentligen kört ut kl 7 och släppt ut, ridit och mockat sen hem igen och sen kört ut kl 21 för att ta in och kvällsfodra.

ta kanske ska äta något själv också ;)
 
Det låter som att det är rätt tungt att sköta 3 hästar själv (förutom kvällsfodring). Det finns ingen möjlighet att ha hästarna i ett stall med något mer service så du kan få hjälp med morgonfodring/utsläpp samt insläpp? Det skulle frigöra en del tid för dig. Annars verkar du lösa det fint genom att ta så mycket du kan på morgonen. Så hade jag också gjort.
 
@Cinora
menar du att det enda du behöver få ihop är skötsel och motion av tre hästar, samt enstaka gånger per vecka möten?
Ingen skola, inget jobb?

Då borde det inte vara något problem att få ihop ett schema.
Alla hästar behöver ju faktiskt inte motioneras varje dag, så de dagar du har möten kan du ju hoppa över den delen, och endast sköta foder, in och ut.
 
@Cinora
menar du att det enda du behöver få ihop är skötsel och motion av tre hästar, samt enstaka gånger per vecka möten?
Ingen skola, inget jobb?

Då borde det inte vara något problem att få ihop ett schema.
Alla hästar behöver ju faktiskt inte motioneras varje dag, så de dagar du har möten kan du ju hoppa över den delen, och endast sköta foder, in och ut.

håller med om att det inte "borde" vara ngt problem tidsmässigt.
jag har iofs bara en ridbar häst av 3st och stallet hemma för tillfället, men har 2 jobb på ca 75% sammanlagt. dvs jag kommer hem kl 7 på morgonen, släpper ut, mockar vilket tar ca 40min, sover till 12-13, slänger till lunch hö och ev rider om jag vaknar tidigare, åker till jobb nr 2 kl 14, hemma kl 17-18, (ev rider) äter, ut och packar hö, strör, och tar in kl 21, in och vilar och lägger mig kl 22, vaknar kl 01 och kör till jobb nr 1 igen.
jobbar dubbelt 5-6 dagar i veckan och ibland har jag ett tredje jobb på söndagar också.
har inte tid för att hålla igång 2 hästar och ibland inte ork för ens en häst nu när det är så mörkt, men jag har inga problem med stress eller att sköta hästarna. hade jag haft belyst ridbana hemma så hade jag kunnat hålla igång bättre :).
 
Jag har två rid-/tävlingshästar (ston) och en 2-årig unghingst, så typ samma som du, men mina dagar är nog rätt annorlunda då jag arbetar heltid (ca 8.30-16.30) samt är B-människa så gör nästan allt med hästarna på kvällstid.

Hursom, jag försöker lägga upp det så att jag rider/tränar tävlingshästarna varannan dag i veckodagarna, då går en häst ca. 5 pass/vecka och den andra 4 pass/vecka. Unghästen får 1-2 träningspass i månaden, men kommer nog utöka till 1 pass/vecka på honom till hösten.

Alla mina hästar går på lösdrift, stona har jag hemma medans hingsten bor hos en kompis 15-20 min körning ifrån mig. Honom mockar och fodrar jag hos enbart 3 dagar i veckan medans jag gör allt själv med stona. En normal vardag så går det åt ungefär 4-5 timmar till ridning och stallarbete. Räknar minst 1,5 t oftast 2 timmar på att träna en häst inkl. borstning och sadling. Mer om jag åker iväg på träningar. Det skulle säkerligen gå att göra mer effektivt, men jag tycker om att pyssla och mysa och för mig skulle det förstöra mycket av det roliga med hästarna om jag strässade iväg och skulle göra saker så snabbt som möjligt.

Så mitt råd blir att inte lägga upp till att behöva motionera mera än 1-2 hästar per dag, samt räkna lite extra tid för pyssel etc. så att du inte får bråttom och stressigt om en häst t.ex. fått ett sår som måste vårdas, haft sönder staketet, osv.

En "vilodag" i veckan för dig själv kan vara riktigt skönt med, antigen om du kan få någon annan att sköta hästarna för dig, eller att bara göra det allra mest nödvändiga en dag i veckan så att du hinner vila eller ägna dig åt annat än hästarna. :)
 
Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla på hoppbanorna igen?

Situationen i sig ser ut så här:

Jag har 2 ridhästar, 1 ponny & 1 storhäst, sen har jag en ungponny som ska utbildas och arbetas med från marken (shettis) . Vi har eget ansvar över stallet jag hyr så vi sköter allt förutom nattfodring av hästarna själva, och ibland om vi ber om hjälp så ställer stallägaren upp.

Så jag har ansvar över
ta mig ut till stallet, ca 20 min restid på moped dit, sen utsläpp,fodring av hästarna
Helst vill jag få klart så mycket som möjligt på morgonen och det tar mig pga halm som ska bytas mot torv, ca 1 timme att göra klart allt dvs utsläpp,fodring, mockning,höpåsar,vatten,sopning av stallet.
Jag måste vara hemma från 16:00 och kvällen ut då jag har andra saker som måste göras.
Men jag måste även ta in hästarna innan dess, pga rymlingsbenägna hästar när det blir mörkt(tyvärr, hade önskat att de kunde vara ute till 21/22)

Min plan är med C-ponnyn min, är att sätta igång honom och träna honom upp i full kondition och utbilda honom vidare + lära honom hoppa.
Planen med stora hästen är att sätta igång henne till full kondition och även där tävla i framtiden.
Planen med shettisen som nu är 1,5 år är att börja tömköra/köra in honom, och när tiden kommer även rida in honom och göra han till en ridponny för min lillasyster. Då jag är såpass liten själv kommer även jag kunna rida in honom m.m

Problemet i detta är att jag har även möten minst 1 dag/vecka i annat län, och möte varannan vecka i mitt egen hemort.

Så alla tips mottaget tacksamt el förslag på tidschema?
Problemet är också att jag får inte bli stressad för jag har svårigheter med psykisk ohälsa som gör att stressar jag då skiter sig allt och det blir inget bra av något.

Min plan som jag inte vet om jag får ihop är:

Kliva upp: 6
Vara i stallet: 7
Släppa ut, fodra, mocka,sopa, fixa hö m.m, borde vara klar till senast: 8
Sedan rida båda ridhästarna på morgonen för att sedan släppa ut dem och då bör jag vara hemma senast; 11/12 ? och då ev ta lillhästen på eftermiddagen/ försöka hinna med alla 3 på morgonen,
Är jag hemma vid 13 så hinner jag typ byta om/duscha m.m ha lite "fri tid", innan jag måste ut och ta in dem för att sedan vara hemma senast 16 igen...
Eller är det för mkt att klara av alla 3 själv? visserligen ska ju inte han lillponnyn tränas många dgr/veckan..
och minst 1 vilodag i veckan för ridhästarna.

Så några råd?

Såhär hade nog jag tänkt om jag var du:
De dagar du har möten hade hästarna fått vila, det blir mellan 1-3 dagar i veckan eller hur?
Jag hade velat sätta stallarbete mellan kl 7-9, så att det blir tid över för en frukostrast innan 9. Då kan båda ridhästarna få vara ute i två timmar innan du börjar rida.
Sen hade jag räknat runt 1,5h per ridhäst och 30 minuter för den lilla, men den behöver inte tränas mer än max 2-3 ggr per vecka. Då är klockan mellan 12-13 när du åker hem.
Sen tillbaka vid 15 och ta in.
Blir det för mycket tror du?
 
Jo jag har kvällsjobbet därav jag måste vara hemma senast 16 igen.

@Similitude ja det är tungt att sköta allt själv, men jag tänker inte välja bort stallet för jag klarar inte av att vara inackorderad bland massa andra, det har aldrig fungerat. Här bestämmer vi själva m.m
 
Orkar du sköta allt själv? Eller finns det någon som hjälper dig?
Kan du skaffa en medryttare annars som tar någon dag?

Alltså orken finns inte riktigt egentligen pga anorexi,och annan psykisk ohälsa. Men hästarna ger så mycket tillbaka, jag vet att jag kan nog klara av att iaf sätta igång min ponny och köra fulltid, men vill inte ge de andra mindre uppmärksamhet direkt heller.. Men jag hade en vän, som skulle ha stoet på halvtid så då hade vi en plan, men nu har vi inte det längre och jag är alldeles för paranoid för att släppa in utomstående nya människor i stallet tyvärr, har för mkt dålig erfarenhet av det annars hade lösningen varit skaffat en medryttare.

Stoet ska inte vara kvar heller, utan ska flytta till våren och trivs rätt bra bara av att gå och äta hela dagarna x)
 
så de timmarna du kan vara i stallet är 7-16?
inget jobb däremellan?
jag hade i ditt fall åkt ut till stallet och släppt ut kl 7, fodrat, mockat och gjort allt klart, motionerat alla och tagit in efter 15. då har du ca 1h för hästarna att äta, 1h mockning och stall, 4h motion av hästar och allt runtomkring och sen 1h ihop plockning innan de ska in.

inget jag valt själv iofs pga den väldigt korta ute tiden. hade egentligen kört ut kl 7 och släppt ut, ridit och mockat sen hem igen och sen kört ut kl 21 för att ta in och kvällsfodra.

Som sagt tycker själv att hästarna är ute FÖR LITE, men jag har inget val :(. Har försökt finna lösningar men det går inte. Så fort det blir mörkt skräms dem ur hagen av antagligen vildsvin pga massa vägarbeten som stört deras rutiner gissar jag.. Jag förespråkar själv annars helst dygnet runt tid ute, därav planer på bygga ligghall men går inte så länge de rymmer ur hagen..
 
Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla på hoppbanorna igen?

Situationen i sig ser ut så här:

Jag har 2 ridhästar, 1 ponny & 1 storhäst, sen har jag en ungponny som ska utbildas och arbetas med från marken (shettis) . Vi har eget ansvar över stallet jag hyr så vi sköter allt förutom nattfodring av hästarna själva, och ibland om vi ber om hjälp så ställer stallägaren upp.

Så jag har ansvar över
ta mig ut till stallet, ca 20 min restid på moped dit, sen utsläpp,fodring av hästarna
Helst vill jag få klart så mycket som möjligt på morgonen och det tar mig pga halm som ska bytas mot torv, ca 1 timme att göra klart allt dvs utsläpp,fodring, mockning,höpåsar,vatten,sopning av stallet.
Jag måste vara hemma från 16:00 och kvällen ut då jag har andra saker som måste göras.
Men jag måste även ta in hästarna innan dess, pga rymlingsbenägna hästar när det blir mörkt(tyvärr, hade önskat att de kunde vara ute till 21/22)

Min plan är med C-ponnyn min, är att sätta igång honom och träna honom upp i full kondition och utbilda honom vidare + lära honom hoppa.
Planen med stora hästen är att sätta igång henne till full kondition och även där tävla i framtiden.
Planen med shettisen som nu är 1,5 år är att börja tömköra/köra in honom, och när tiden kommer även rida in honom och göra han till en ridponny för min lillasyster. Då jag är såpass liten själv kommer även jag kunna rida in honom m.m

Problemet i detta är att jag har även möten minst 1 dag/vecka i annat län, och möte varannan vecka i mitt egen hemort.

Så alla tips mottaget tacksamt el förslag på tidschema?
Problemet är också att jag får inte bli stressad för jag har svårigheter med psykisk ohälsa som gör att stressar jag då skiter sig allt och det blir inget bra av något.

Min plan som jag inte vet om jag får ihop är:

Kliva upp: 6
Vara i stallet: 7
Släppa ut, fodra, mocka,sopa, fixa hö m.m, borde vara klar till senast: 8
Sedan rida båda ridhästarna på morgonen för att sedan släppa ut dem och då bör jag vara hemma senast; 11/12 ? och då ev ta lillhästen på eftermiddagen/ försöka hinna med alla 3 på morgonen,
Är jag hemma vid 13 så hinner jag typ byta om/duscha m.m ha lite "fri tid", innan jag måste ut och ta in dem för att sedan vara hemma senast 16 igen...
Eller är det för mkt att klara av alla 3 själv? visserligen ska ju inte han lillponnyn tränas många dgr/veckan..
och minst 1 vilodag i veckan för ridhästarna.

Så några råd?

Utan att ha läst svar i tråden utan bara din fråga säger jag spontant :
Gör dig av med det stora antalet hästar . Ha kvar en som du vill träna, tävla och ha tid att utvecklas med och stalla upp den med service .
Då hinner du utan problem .
 
Jo som sagt jag ska inte ha kvar stoet, hon ska flytta i vår. Det är redan bestämt för att hon ska få det bättre, shettisen kommer jag inte göra av mig med och ej heller inte ponnyn. Men 1 ponny + shettis är inte för mkt att hålla på med, och jag kan inte byta stall
Däremot har jag fått mkt tips och planen blir för att det ska bli bra är att göra klart det mesta på morgonen och även motionera dem då. Tack för hjälpen
 
@Similitude ja det är tungt att sköta allt själv, men jag tänker inte välja bort stallet för jag klarar inte av att vara inackorderad bland massa andra, det har aldrig fungerat. Här bestämmer vi själva m.m

Jag vet som sagt inget om hur du har det, utan ville bara bolla tankar och idéer. Du har inte funderat över att hyra en lösdrift till dina hästar?
 
De var inte så här förut.. det är dessa förbannade vägarbeten som stör vildsvinen.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp