Bukefalos 28 år!

Hur många stolpa behövs?

ju längre ner du kan banka ner dem ju bättre står de ;). Så sätt de 180 långa i hörnen och i grind öppningarna i ponny hagen, och ha 110 stolparna i resten av hagen.

Våra långa grova hörn stolar är nog närmre 210 långa och de är i samma höjd som de vanliga stolparna i hagen,lite högre på de ställen då det varit ngn sten I vägen bara.
får se om jag kan ta en bild på hagen idag ^_^


Jo fast nu var frågan om de skulle gå använda till de större hästarna. Ekstolpen ser inte likadana ut som 120 stolpen. Så antingen kör jag samma stolp eller inga alls i ponny hagen. Har 250 stolp i vissa hörn i vinterhagen, men har inga 90 graders hörn alls, utan de bryts av med ca 40 graders vinklar i 2-3 stolp, dvs väldigt låg belastning på "hörnen". Vill inte att någon ska "fastna" om de bråkar.
 
Jo fast nu var frågan om de skulle gå använda till de större hästarna. Ekstolpen ser inte likadana ut som 120 stolpen. Så antingen kör jag samma stolp eller inga alls i ponny hagen. Har 250 stolp i vissa hörn i vinterhagen, men har inga 90 graders hörn alls, utan de bryts av med ca 40 graders vinklar i 2-3 stolp, dvs väldigt låg belastning på "hörnen". Vill inte att någon ska "fastna" om de bråkar.
Går går det ju, men det blir inte så stabilt om du inte kör ner dem ordentligt. I min hage så har jag på sina ställen 7* 110 (tror jag, kan vara mindre) då vi hade dem till ponnyerna innan. Satte bara förlängnings isolatorer på toppen för att få rätt höjd för stor hästen då hon kom.
de var bara ca 30cm ner i marken pga stenar, så var inte världens stabilaste staket men pga vind, mullvadar och bäverhästar så lutar det ganska mycket. Håller på att byta ut det mot bättre stolpar som då kommer ner en 50cm då jag tar med lastaren ^_^.
 
Men alltså, slanor på 4 m? Vi har 4 m mellan (rep) om jag inte är helt ute o seglar o det är på tok för långt för slanor. Eller har du någon specialsort?
 
Men alltså, slanor på 4 m? Vi har 4 m mellan (rep) om jag inte är helt ute o seglar o det är på tok för långt för slanor. Eller har du någon specialsort?


Beror helt på bredden och längden på dem. Ju bredare de är ju kortare avstånd krävs. Vi har 3m i vinterhagarna och det funkar perfekt.

Vi kör med vanliga trall brädor av den något smalare sorten. De väger ej så mycket och klarar 4m utan problem. I de längre avstånden är det vinden som påfrestar planen. Dvs man behöver då ha en smalare men tjockare sort. Har man ca 10*100mm på 3 meters avstånd. Bör man istället köra på ca 20*800mm på 4 meters avstånd.Eller ännu smalare.
 
Hur många stolpar behövs om vi har 3 m resp 4 m mellan? För respektive hage. Planen är att ev ha längre avstånd i skogspartierna, där v troligtvis inte kommer sätta slanor. Men om det inte blir så stor skillnad i antal känns det inte lönt.


Eftersom du vill veta ganska exakt hur många stolpar du behöver är mitt förslag att du stegar runt varje hages gräns och räknar hur många det blir. Mät först på plan mark hur långt DU går 10 steg eller, enklare, hur många av dina standardsteg det ska vara mellan varje stolpe.

(Bäst är väl om du tar med papper och penna och streckar av för varje stolpe du tänkt sätta, som typ när man räknar poäng i brännboll eller liknande med var femte tvärstreck, annars kanske du kommer av dig och vet inte om du är på nummer 54 eller 74 och får börja om osv).
 
Eftersom du vill veta ganska exakt hur många stolpar du behöver är mitt förslag att du stegar runt varje hages gräns och räknar hur många det blir. Mät först på plan mark hur långt DU går 10 steg eller, enklare, hur många av dina standardsteg det ska vara mellan varje stolpe.

(Bäst är väl om du tar med papper och penna och streckar av för varje stolpe du tänkt sätta, som typ när man räknar poäng i brännboll eller liknande med var femte tvärstreck, annars kanske du kommer av dig och vet inte om du är på nummer 54 eller 74 och får börja om osv).

Jag mäter med måttband när jag sätter hage, så att stega kommer inte ge mig exakt de avstånd jag vill ha;) Jag vill bara veta ungefär hur många som kommer gå åt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp