Hur många timmar sover ni?

Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag vaknar av mig själv när det blir ljust ute (vilket betyder att jag måste lägga mig i tid under sommaren om jag vill ha mer än tre timmars sömn.). När det inte ljusnar riktigt (mulet/vinter) vaknar jag efter 7-8 timmar och är utvilad.

Sover jag mindre än sju timmar är jag trött när jag vaknar, men piggnar till och är pigg under dagen. Mindre än sex timmar flera dagar i rad och jag orkar inte fungera.

Sover bara mer när jag är sjuk. Brukar annars alltid vakna med solen och känna: "UPP!!! NU!!!". Lägger mig och går upp samma tid oavsett om jag är ledig eller inte. Eller ja, lägger mig senare om jag är ute och festar, men vaknar samma tid eftersom det blir ljust...


Jag tror du kanske sover lite mer för att ta igen sömn som du har missat och att hjärnan måste vila sig från stressen du har upplevt. Jag TROR (märk väl, TROR) även att de flesta (friska) människor klarar sig på åtta timmars sömn per natt. Har man väl vant sig vid att sova länge tar det ett tag innan kroppen har vant sig vid att sova mindre. När du har vilat upp dig mer (och om inte medicinerna påverkar sömnen) kan det mycket väl vara så att du klarar dig på åtta timmar per natt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många timmar sover ni?

Standarden för mig ligger på 7, runt mars däromkring kan jag dock behöva mer per dygn och kan komma upp i 10 timmar per dygn för att kunna fungera.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jo, jag tar mediciner på heltid så att säga.
Den ena har jag minskat på för med den sov jag 15 timmar per dag..
Men det är ju möjligt att den fortfarande spökar. Har inte varit utan den medans jag varit stabiliserad så jag vet inte hur sömnen skulle vara utan den.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

7-8 h är idealiskt för mig. Sover jag mer blir jag slö. Sover jag 6 h eller mindre, två nätter på raken eller mer mår jag dåligt (spänd, illamående) och får sömnstörningar.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Får man fråga vilken medicin du tar för din epilepsi?
Den ena medicinen jag tar är även för epilepsi.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Den jag tar heter lamotrigin och jag tar 400 mg. Vad heter din?

Vet att lamotriginen också används av personer som är bipolära :)
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Nej, jag äter inte som jag borde för tillfället men jag brukar aldrig få några biverkningar av det så att säga. I övrigt så är allt som det ska.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Den har jag med, 300 mg. Samt Zeldox som är den jag minskat på för annars sover jag hela dagarna.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

5 timmar på vardagar ( i säng halv tolv, upp 4.30) helger samma lättodlat men upp 7.45
Minst ett uppvak per natt,, eftersom dottern inte sover hela nätter. Det funkar, men är på gränsen.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Om jag ska vakna helt utvilad behöver jag somna efter 2 på natten och sedan sova minst 9-10 timmar. Har varit så sedan jag var barn, jag fungerar inte med en dygnsrytm där jag lägger mig tidigt och går upp tidigt.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag har faktiskt det senaste skrivit ner hur jag sover.

Raderade det jag först skrev, för jag inser att det är inte bra, hur jag än gör.

Borde lägga mig vid 22.00 varje dag, men det blir oftast inte så pga dålig "gå-till-sängs-moral" eller nåt.

Men jag får mellan 4-5 timmars ostörd sömn varje natt och det är alldeles för lite. Ibland, väldigt sällan nu för tiden, kan jag lägga mig på dagen och sova nån/några extra timmar.

Tills kroppen säger stopp, som nu ikväll, och jag har sovit 4 timmar i sträck mellan 17 och 21. Men det är för att jag varit ensam hemma och då funkar det att lägga sig en stund.

Har utmattningssyndrom...
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

6, 8 eller 10 timmar/natt funkar jag bäst på. Ojämna antal timmar funkar verkligen inte :crazy:

Rätt konstigt egentligen(tycker jag), någon mer som har det så?
:)
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover väldigt oregelbundet, mellan <1 och 12 timmar/natt. Har haft sömnproblem i flera år och att sova 2-3 timmar 4-5 nätter i rad är inget ovanligt för att vara mig. Jag har otroligt svårt att komma till ro och somna och hjärnan verkar inte tycka att det går att stänga av förrän 4-5 på morgonen. Inte så lyckat när man börjar jobba 7...

Jag fungerar dock ganska bra på så lite sömn, jag klarar av att hålla mig alert på jobbet där jag håller igång och sen känner jag av det när jag sätter mig ner när jag kommer hem. Dock har kroppen glömt bort att den är så trött när jag väl kan gå och lägga mig vid 22-23. För mig beror det på stress och ångest, hjärnan är på högvarv.

Nu har jag fått starka sömntabletter efter en personlig kris och de gör att jag somnar, så jag sover numera oftast minst 6 timmar iallafall vilket är jättebra. Jag vet att jag behöver sova, och mår bäst av 8 timmar.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag försöker satsa på sju timmar 4 vardagar, 7-9 timmar 1 vardag och minst 8-9 på helgen. Ibland(för ofta) blir det färre på vardagarna och det suger. Mer hinner åtminstone inte jag sova.t

Sedan drygt ett år äter jag lergigan till kvällen, och det har förändrat mitt liv:)
Jag sover när jag sover!!!! Jag vispar inte runt i sängen eller vaknar 1000 gånger Per natt eller befinner mig i "sömn light" hela nätterna.
Förr var jag konstant dödstrött,vissa dagar var det tillochmed en kraftansträngning att gå från spårvagnen hem efter jobbet. Men sova gick inget vidare alls :banghead:

Det händer visserligen att jag inte kan sova, och jag har bestämt att jag inte ska arbeta om jag sovit mindre än 3-4 men det går inte ens att jämföra med förr.
Ju mindre jag sover ju mindre kan jag sova på något märkligt sätt.

Med lergigan, öronproppar och mörkläggningsgardin sover jag oftast så bra att sambon kan sova brevid mig utan att bli störd.. Och min hjärna fungerar ocb jag orkar med hunden och att rida två gånger i veckan utan att dö av utmattning. :love:

Riktiga sömntabletter eller insomningstabletter har inte fungerat.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover ganska oregelbundet, har ingen naturlig klocka alls utan kan sova 2 timmar en natt, gå till skolan, och inte vara trött på kvällen inför natten efteråt. Sådan har jag varit sedan högstadiet/gymnasiet men "allvarlighetsgraden" varierar beroende på övrig stress. När jag är helt ledig somnar jag helst vid 4 och går upp 12, vilket såklart inte alls är kompatibelt med resten av mitt liv.

Allra bäst mår jag om jag sover 7-8 h/ natt. 5-6 h funkar någorlunda också :). När jag väl somnar brukar jag sova väldigt tungt, och om jag byggt upp en rejäl sömnskuld händer det att jag inte vaknar av klockan.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag fungerar på 6 timmar, mindre än så känner jag av att jag sovit dåligt. Men jag kan även gå ett par tre dagar utan att sova alls så det är inte så att jag slutar fungera.

Idealt är 7-8 timmar för mig. När jag fått in dygnsrytmen ordentligt somnar jag som efter Skalmans sovklocka klockan 22 eller 22.30.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

10-11 timmar, tar igen den sömn jag missade under 30 år när jag bara sov 6 timmar.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

kl

4-6 timmar när jag jobbar nätter, annars runt 8 när jag sover hemma....och "inget" när jag går av sista natten , då brukar jag vara vaken ett helt dygn innan jag kommer i säng
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Fyra timmar är för lite. Fem är okej då kan jag jobba. Sex timmar är normalt. På helgerna sover jag oftast sju timmar. Men ibland kan jag slå till med 8-8.5 på helgen om jag har haft en riktigt tuff vecka.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Snittar nog på 5 timmar överlag, senaste veckan har det nog snarare legat på 4 timmar/dygn. Har inget emot att sova längre men har inte dygnsrytsm som tillåter det.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 571
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
746
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 424
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp