Hur många timmar sover ni?

Sv: Hur många timmar sover ni?

Sover 8 timmar för det mesta men skulle behöva 9-10 timmar (vintertid).

Känner ofta mindre behov av sömn då det är sommar och då kan det räcka med 6-8 timmar.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag kan erkänna att jag sover en hel del. För att må bra och vara pigg dagen därpå måste jag sova 10 timmar. Tar ofta igen mig på någon av helgdagarna och sover gärna mer än 10 timmar. :) (om jag fått för lite sömn i veckan)
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Det varierar ju med ålder också. I en studie fann man det här:

"I studien undersöktes 110 friska vuxna utan sömnproblem. Deras trötthet på dagtid mättes under olika förhållanden och med olika antal sömntimmar.

Så småningom kunde forskarna dra sina slutsatser:

Personer i åldrarna 20-30 år behöver 7,23 timmar, 40-55-åringar behöver 6,83 timmar och personer mellan 66 och 83 år behöver bara 6,51 timmars sömn."

Själv sover jag ca 7-8 timmar/natt, och det fungerar fint för mig :) !
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Kl

Här sovs det både för lite och för mycket.
Jag jobbar natt och har ibland jättesvårt att sova. Ibland är det ljuset, ibland hunden och ibland telefonen som väcker mig när det är jobbardagar. Sover alltifrån 2- 10 timmar, beroende på om jag kan eller FÅR sova ( samhället är inte riktigt anpassat för nattarbetare ( läkare, frisörer, tandläkare, ärenden, vänner och ett normalt liv går inte uträtta under nattetid).

Sover jag runt 6-7 timmar på ett dygn så är jag nöjd, men är ganska trött. Är jag ledig, avslappnad och fri från alla måsten,plikter och jobb så sover jag gärna 10 timmar. Trots allt, verkar jag ( än!) ha en kropp som återhämtar sig fort efter alldeles för lite sömn en period. Kan gå som i dvala i flera dagar, men efter en 10-timmarsnatt är jag redo för livet igen..
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag behöver rätt mycket sömn för att fungera ordentligt i vardagen. Nu är jag iofs dessutom hjärnskadad och det spelar säkert in lite det med.

Men jag sover mellan 8- 10 timmar varje natt (detta trots en 4 månaders baby i huset, hon sover lika länge hon:love:).

Vintertid har jag dessutom sömnsvårigheter.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag mår bäst när jag sover ca 9 timmar. :) Men jag sover oftast 7 timmar, för jag "hinner" oftast inte mer. Men på helgen blir det ofta omkring 10 timmar för att "ta igen" det lite.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

KL

När jag gick på cellgifter var jag ju naturligtvis väldigt trött. Jag lärde mig att sova som en katt. Dvs så fort jag kände mig trött gick jag till sängen och sov tills jag vaknade. Oavsett tid på dygnet. Sömnen blev upphackad i många kortare pass. Det fungerade bra.

Försökte behålla en del av det när jag blev friskare. Än i dag kan jag lägga mig ner en stund om helgerna om jag blir trött (och det blir jag...)

jag har funderat på om det verkligen är så att alla mår bäst av bara en sammanhängande dygnsvila? Små barn sover middag, många äldre likaså.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag tror att man mår bättre av en lång sammanhängande vila. Det märks så tydligt på mina barn. När de är yngre och sover på dagarna har de mycket lättare att bli väckta på morgonen. Men ju äldre de blir så blir de mycket tröttare och har ett annat sömnbehov. Sömnen blir djupare. Små barn har oftast massor av små uppvaknande på natten som vi kanske inte ens märker (läste jag i en artikel)

Däremot om nattsömnen inte räcker tex pga sjukdom tror jag det är bra att sova på dagen.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Ungefär 8-9 behöver jag, men har jag varit mycket trött kan jag behöver fler någon natt för att sova ut. Antal timmar beror på när jag går och lägger mig. Somnar jag före midnatt behöver jag kanske 7-8 h men om jag somnar t.ex. kl 1 så kan jag sova till 9-10.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag brukar sova 5-6 timmar mellan mina jobbpass. Resten tar jag igen när jag är ledig och då kan det bli 8-12 timmar/natt.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

7-9 timmar är lagom, klarar mig på 5-6 men det är jobbigt. Mer än 10 timmar gör mig seg hela dagen.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Det varierar ju med ålder också. I en studie fann man det här:

"I studien undersöktes 110 friska vuxna utan sömnproblem. Deras trötthet på dagtid mättes under olika förhållanden och med olika antal sömntimmar.

Så småningom kunde forskarna dra sina slutsatser:

Personer i åldrarna 20-30 år behöver 7,23 timmar, 40-55-åringar behöver 6,83 timmar och personer mellan 66 och 83 år behöver bara 6,51 timmars sömn."

Själv sover jag ca 7-8 timmar/natt, och det fungerar fint för mig :) !

Hm då förstår jag varför jag bara behöver 6,7 tim sömn :laugh:
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

KL

Mindre än 6 timmar flera dagar i rad gör att jag blir trött i slutet av veckan. Det funkar, men är inte optimalt. Annars ligger nog en genomsnittlig natt på 6,5-7 timmar ungefär för mig. 7,5-8 är gissningsvis idealet och mer än 8 timmar brukar göra mig, som någon uttryckte det, bakfull. Blir seg och får ofta huvudvärk om jag sover mer än 8 timmar.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover mellan 0-4 timmars oregelbunden sömn/natt. Vet inte när jag sov en hel natt sist. Tar atarax och propavan som hjälp till insomningen men det hjälper inte mot den hackiga sömnen. Vaknar flera ggr under de få timmar jag sover, inatt blev det 2,5 timmes sömn:mad:
Har fibromyalgi och vaknar av värken och har svårt att komma till ro. Om jag lyckas sova de få timmarna i ett sträck så är det lycka! Sover inte på dagen och har noggranna rutiner för att komma till ro på kvällen, men det fungerar inte. Tar jag inte hjälp av insomningstabletter så är det tvärkört, då ligger jag bara och vrider mej.

Den optimala sömntiden/dygn för mej innan jag blev sjuk var ca 7h. Är en morgonmänniska och har alltid vaknat tidigt av inre väckarklockan.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

kl

Jag klarar mig bra på sex timmar per natt om jag sover ikapp en dag på helgen eller varannan helg, och då blir det tio timmar i alla fall. Känner mig ok på mina sex timmar till vardags.
Nu är jag gravid och behöver mer sömn, men inte så fasligt mycket mer faktiskt, 7-8 timmar skulle funka utmärkt, men det är i regel sex timmar per natt plus helgerna och så en liten tupplur efter jobbet emellanåt istället.

Och jag sover sällan en hel natt i sträck oavsett gravid eller ej, ofta byter jag från soffa till säng eller är upp och kissar mig eller hunden (som varit sjuk i vinter och behövt extra omsorg).
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

KL

När jag gick på cellgifter var jag ju naturligtvis väldigt trött. Jag lärde mig att sova som en katt. Dvs så fort jag kände mig trött gick jag till sängen och sov tills jag vaknade. Oavsett tid på dygnet. Sömnen blev upphackad i många kortare pass. Det fungerade bra.

Försökte behålla en del av det när jag blev friskare. Än i dag kan jag lägga mig ner en stund om helgerna om jag blir trött (och det blir jag...)

jag har funderat på om det verkligen är så att alla mår bäst av bara en sammanhängande dygnsvila? Små barn sover middag, många äldre likaså.

Det ska tydligen vara en väldigt bra metod att kan man lägga sig och sova när man är trött så ska man det. Enligt nyare forskning spelar det inte nån roll när man sover eller hur man sover. Det är det sammanlagda antalet timmar som räknas, inte hur sammahängande timmar det blir.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Sover, om jag har tur, 3 timmar per natt.
Sammanhängande då.
Har sömntabletter, men de gör mig groggy på jobbet.
Men jag är så van så det går. Bara de perioder när jag sover kanske en halvtimme åt gången blir det tufft :)
Har haft problem sen tonåren så det är som det är.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover ca 5 men hade behövt 7-8.
Har gått från att flyga upp ur sängen på morgonen till att inte kunna ta mig upp.
Har aldrig tidigare snoozat i hela mitt liv men nu MÅSTE jag göra det i 10 min och verkligen tvinga upp mig sen :/
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover normalt 7-8 timmar och mår bäst av det. När jag är ledig vaknar jag ofta automatisk och helt utvilad efter så många timmar. Jag klarar färre timmar också om det bara är någon dag. Sover jag mer blir jag bara slö och kan sova hur länge som helst.

Jag har aspberger om det nu skulle spela någon roll.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Sover oftast 7-8 timmar och vill inte sova mindre än 6. Då brukar jag bli trött framåt kvällen, men det funkar ju ett dygn. Jag är noga med att sova mycket men nu när jag läser tråden inser jag att de inte är så "länge" med 8 timmar som jag trott.

Sover jag längre än 8 timmar ca blir jag inte utvilad utan seg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 571
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
753
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 429
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp