Bukefalos 28 år!

Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Anna-KarinO: Jag gjorde ett nytt försök igår, lutade mer åt att våra stackars tjockisar (lösdriftshästarna alltså) får klara sig med fri tillgång på halm och sen fodringar med hösilage, fast jag har ingen aning om hur detta skulle skötas rent praktiskt... Men jag tror inte att sista ordet är sagt om denna saken, och kan vi bygga egna (relativt billiga) lösningar så borde det ju ändå gå att lösa!
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Hej!

Vi har använt vår foderring i många år (jag har ingen aning om hur många, men den är gammal) och den löser definitivt en del av foder-på-marken-problemet. Tidsmässigt tjänar vi massor- vi mockar runt foderplatsen varje dag och när hästarna använder silaget som säng blir det ruskigt jobbigt att mocka.

Dessutom blir det galet mycket spill..

/Lavinia
 
Sv: Hur minska spill (och åtgång) med rundbal i hagen?

Vi har såna här häckar:

foderhack.jpg


De är helt super, blir inget spill alls!
Har en likadan men använder bara två tredjedelar, en öppning utåt så jag slipper köra in i hagen när jag lägger in en ny bal. Dessutom nät.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp