Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Rak kommunikation, engagerade medarbetare. Arbetet "som en del i vardagen", där man faktiskt kan ha lite lagom roligt och inte bara slava. Gemenskap med sina kollegor, att man ser varandra som personer och inte arbetstagare.

Högt i tak uppåt, d v s jag ska kunna på ett naturligt sätt föra upp saker till chefen, och det tas emot på ett konstruktivt sätt. Men huvudsaken är ATT missnöje kommer fram, inte HUR (viktigt att chefen lyssnar, även om det kanske inte alltid går att genomföra de föreslagna förändringarna).

Schysst fysisk arbetsmiljö.

Kort sagt: medarbetare som trivs på sitt jobb. Då är jag övertygad om att sjukfrånvaron minskar.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Slopa karensdag

Ergonomiska arbetsredskap, höj/sänkbara skrivbord etc

Friskvård

Möjlighet att skifta arbetsuppgifter under dagen (om man ex. jobbar i butik att man inte sitter i kassa 3 timmar i sträck utan plockar varor eller andra arbetsuppgifter mellan kassapass)

Att chefen aktivt jobbar för att det ska finnas ett gott arbetsklimat, att kollegor fungerar som ett team, att alla får göra sig hörda.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Hur ska systemet ändras då?

Det beror lit på vad du eftersträvar.

Är målet, att få ner antal sjukskrivningsdagar "no matter waht" Då är det ju bara att ytterligare strama upp bestämmelserna.
ett exempel är att införa läkarintyg från första dagen, införa fler karensdagar etc.

Vill du istället få ner behovet av sjukskrivningar, så står du inför ett betydligt större problem.

Titta där först om vi ligger högt i statistiken med jämförbara länder.
Gör vi inte det , då kan man eventuellt lägga ner resurser på detta stora projekt.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Varför tror du att antalet sjukskrivningar fortsätter att öka och väntas öka ännu mer i år?
Strävan att tjäna så mkt pengar det bara går på minimalt med resurser. Det går att jobba så en kort tid eller väldigt begränsad tid men sedan måste tid/antal personer/ mm anpassas till den arbetsbelastning som är. Annars bränner man repet i båda ändar!

Vad ser du för lösningar för att få ner antalet korttidssjukskrivningar respektive långtidssjukskrivningar?
Ge dom förusättningar som behövs i förhållande till den prestation/kvalité/arbetsbelastning och mål som företaget vill uppnå.

Vad ser du för vinster med att antalet sjukskrivningar minskar/ blir kortare? På individnivå, företagsnivå och samhällsnivå
På individnivå är det väl så att ett företag som har lite sjukfrånvaro borde vara en bra arbetsplats. En arbetstagare som mår bra presterar bättre.
Företagen får förhoppningsvis bättre resultat och mindre sjukfrånvaro av sin personal.
På samhällsnivå så tillför man ju något genom att jobba bl.a. geneom att betala in skatt.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Svarar spontant utan att grotta in mig i vad andra svarat eller inte.
Jag tror att korttidssjukskrivningarna dels är ett resultat av förmånlig sjukskrivningsekonomi, karensdagen till trots. Man anser det vara 'värt' en karensdag lite då och då. Man har gått för länge på samma arbetsplats, är relativt 'ansvarsfri' och känner inte att frånvaron gör någon skillnad vare sig för sig själv, arbetet, arbetskamraterna eller något annat. Jag tycker mig se att många sätter det i system, att med eller utan orsak, vara hemma av ren bekvämlighet.

Jag hör till motsatsen, de som aldrig har någon sjukfrånvaro. Det är ju jättebra, kan man tycka! Men, jag fick en smäll i november när jag fick proppar i benet med allt vad det innebar. Inte minst när jag kaxigt skröt om att jag inte haft en sjukdag på fem år, och en vän sakligt konstaterade att det är 'ganska sjukt egentligen när man inte kan tillåta sig vara sjuk' och insikten slog mig att det är precis så det är för mig. Jag har haft ett antal stressrelaterade åkommor, jag har till och med opererats för en stressrelaterad åkomma men jag har fortfarande inte en enda sjukdag för det.
Samtidigt ser jag arbetskamrater som är hemma för ganska bagatellartade saker - och det triggar mig nästan att vara ännu mindre benägen att själv sjukskriva mig för samma saker.

Ledarskapet på arbetsplatsen har det allra största ansvaret för korttidsfrånvaron på arbetsplatsen. Blir man inte sedd, så spelar inte frånvaron så stor roll. Och sen finns det alltså de som arbetar arslet av sig, som inte har någon frånvaro alls, som heller inte blir sedda. Just därför är ledarskapet å arbetsplatsen en av nycklarna till orsakerna till korttidsfrånvaron.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

kl

Hur sjukvården fungerar eller inte fungerar kanske inverkar garanterat på längre sjukskrivningar. Långsamma utredningar där patienten får vara den drivande och samordnande och långa väntetider ger så klart längre sjukskrivningar. Man blir inte frisk och kan jobba för att man väntar på undersökningar om vad som är fel. Kan ta hur det sett ut för mig från april 2013 då jag hade fått nog av att ha ont så jag hade svårt att gå och inte fick sova, utöver fatigue och en del andra besvär. Blev skickad på CT (väntetid) kom till röntgen och fick veta att läkaren beställt fel. Fick en snabb tid en vecka senare iaf. Ytterligare ett par veckor innan svaren kom. Väntan på ny tid hos en annan läkare på vc. remiss till sjukgymnast och slätröntgen, ytterligare 4 veckor gick för att få tid och svar på röntgen. Remiss till ställe 1 på sjukhuset. 4 veckor senare fick jag veta när jag ville ha svar annat än "det är semestertider" att de bett om komplettering. Ytterligare 4 veckor för ytterligare röntgen. Remiss till ställe 2 på sjukhuset, som dröjde flera veckor innan den skickades av läkaren, trots mina påstötningar. En vecka senare var den i retur med hänvisning till att jag borde skickas till ställe 1 på sjukhuset. Remiss skickas till ställe 3 i oktober och i november fick jag tid dit 18 februari för ytterligare utredning.. Har klarat en hel del då jag studerat på distans och haft ett fritt jobb, men till slut kollapsade jag och har varit sjukskriven ett par månader pga mina besvär och jag inte hade något mer bita ihop och kämpa på kvar ens i reservtanken. Hade jag haft mitt tidigare jobb hade jag behövt vara sjukskriven stora delar av den här tiden, utan att ha några svar på varför jag är dålig. Utöver att jag blir gradvis sämre. Jag är inte unik på något sätt heller tyvärr. Jag tror att om sjukskrivningspengarna och vårdpengarna vore i samma påse kanske det skulle bli mer prio på att få vårdkedjan att flyta på smidigare. JAg pratar alltså om hur vården är organiserad, inte om personalen som gör så gott de kan.

För korta sjukskrivningar håller jag med om vad andra skrivit om gott ledarskap och bra arbetsmiljö. De oh så populära landskapen utan fasta arbetsplatser leder till mycket stress.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Det problem du beskriver gällande sjukvården, skulle kunna lösas med tex samordnande hjälp från företagshälsovård.
Min företagshälsovård avsäger sig allt som inte är typ uppenbart arbetsskaderelaterat och i princip utrett, och det enda min företagshälsovård gör är regelbundna hälsokontroller - vid fynd vid dessa får man bara kort rådgivning samt hänvisning till vårdcentral. Företagshälsovården skulle kunna vara så mycket mer engagerad i enskilda arbetstagare - det skulle säkert göra stor skillnad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 131
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp