Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Natali
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 588
N

Natali

Vet inte om jag har satt in denna frågan på rätt tråd :crazy: , men jag provar...
Ja hur mkt hade ni betalat för Tranesläpet, -75:a modell, dubbel, 1300kg, enaxlad, med nytt golv-axling och gummimatta i år 2000?
Hur är kvaliteten egentligen på Trane släpet?
Har hittat en som jag vill lackera i svart metallic färg + sätta på firma loggan, passar bäst att göra det på ett äldre släp tycker jag - men före ett ev köp så vill jag veta vad som är värt att betala för den.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Min uppfattning är att trane-släpet är en slitvarg. Redig och tål en hel del, dock tråkigt utseende.
Men är osäker på så tidiga modeller som 70-tal.

Jag skulle inte ge mer än 15 000:- för nåt sånt. Spelar ingen roll att det är nyrenoverat. Modellen är gammal, det är mindre och trängre, lägre i tak. Brukar för det mesta bara ha kedjor bak. Passar bäst till mindre hästar.
Då ger jag hellre en rejäl summa och får ett nyare släp.
Men det är klart, ska man göra om hela släpet så det får ett personligt utseende kan det vara bättre med ett gammalt. Gör man så med ett nytt så är det få som vill ha det om man vill sälja. Jag tittar inte alls på annonser där folk haft personliga dekaler på.
Jag anser att släpets andrahandsvärde sjunker med klistermärken o annat på.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Ok, denna kostar 9500.-.

Mått på insidan är 1.50 cm
Höjd: 2.04

Nya lampor och reflexer,ny lampa inne,sommar och vinterdäck + reservdäck.

Ok pris eller?
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

burton skrev:
Min uppfattning är att trane-släpet är en slitvarg. Redig och tål en hel del, dock tråkigt utseende.
Men är osäker på så tidiga modeller som 70-tal.

Jag skulle inte ge mer än 15 000:- för nåt sånt. Spelar ingen roll att det är nyrenoverat. Modellen är gammal, det är mindre och trängre, lägre i tak. Brukar för det mesta bara ha kedjor bak. Passar bäst till mindre hästar.
Då ger jag hellre en rejäl summa och får ett nyare släp.
Men det är klart, ska man göra om hela släpet så det får ett personligt utseende kan det vara bättre med ett gammalt. Gör man så med ett nytt så är det få som vill ha det om man vill sälja. Jag tittar inte alls på annonser där folk haft personliga dekaler på.
Jag anser att släpets andrahandsvärde sjunker med klistermärken o annat på.

Det förstår jag - men planen är inte att sälja den vidare.
Det jag tänker på är mer om den är säker att transportera hästar med.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

9.500 hade jag gett. Den är lika säker att transportera en häst i nu när den är nyrenoverad som när den var ny. (visst, kraschar du med den totalt så blir det kanske bara skrot kvar, men det skulle det kunna bli med en splitt ny också)

Sålänge du kan se eller vet att det inte finns allvarliga brister i golvet. Själva konstruktionen ser ju ut som många andra transporter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Ogalvade släp i den åldern, det är bara att plocka isär allt varje sommar och rostskyddsbehandla.

Jag hade varit konstant nervös att rosten gjort släpet svagt, men så är jag rätt noga med skicket på transporten också...

Är det störtbågar på det?
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

burton skrev:
9.500 hade jag gett. Den är lika säker att transportera en häst i nu när den är nyrenoverad som när den var ny. (visst, kraschar du med den totalt så blir det kanske bara skrot kvar, men det skulle det kunna bli med en splitt ny också)

Sålänge du kan se eller vet att det inte finns allvarliga brister i golvet. Själva konstruktionen ser ju ut som många andra transporter.

Så sant så sant - golvet blev utbytat i år 2000.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Lovisaleonora_ skrev:
Ogalvade släp i den åldern, det är bara att plocka isär allt varje sommar och rostskyddsbehandla.

Jag hade varit konstant nervös att rosten gjort släpet svagt, men så är jag rätt noga med skicket på transporten också...

Är det störtbågar på det?

Inga störtbågar... Den har lite rost också.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Då hade jag hellre lagt lite mer och fått ett galvat släp, det kommer att gå åt många timmar att underhålla det släpet. Hur mycket oro beror på hur nervöst lagd du är... ;)
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Natali skrev:
Vet inte om jag har satt in denna frågan på rätt tråd :crazy: , men jag provar...
Ja hur mkt hade ni betalat för Tranesläpet, -75:a modell, dubbel, 1300kg, enaxlad, med nytt golv-axling och gummimatta i år 2000?
Hur är kvaliteten egentligen på Trane släpet?
Har hittat en som jag vill lackera i svart metallic färg + sätta på firma loggan, passar bäst att göra det på ett äldre släp tycker jag - men före ett ev köp så vill jag veta vad som är värt att betala för den.

Tranes gamla släp hade ju en läskig ovana att avvika från bilen. Jag vet ett par stycken som detta hände och enbart med gamla Trane. Är handsken bytt också?

Jag köpte mitt gamla -79 släp Bygderum Brunte (Ume) för 6000 kr för två år sen och det är i jättefint skick så jag skulle nog inte betala så pass för ett gammalt Trane.

/// ghost
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Hittade faktiskt en helgalvad Dalavagn från sent 80-tal vid snabbsökning på Blocket, 12500 kr inkl. moms.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Skulle nog inte betala ens så mycket som 9500 för ett släp från -75, oavsett skick. Jag köpte mitt Tranesläp från -90 för ett år sedan för 15 000 :- i väldigt bra skick, så nog kan du hitta ett bättre för ett par tusen till.

Ullis
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Då får jag titta vidare - bara tänkte på det att det blir svindyrt för mig att köpa ett släp i Sverige - när jag bor i Norge. Och här är dem experter på att sälja beg. släp till nypris!! :eek:
Men så hittade jag denna gammla veteranaren då, men jag tror nog att jag väljer att lägga in lite mer pengar i en lite nyare transport.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Vet inte om jag skulle betala så mycket, max 7000 kanske.
Vårt Trane -89, enaxlat, helgalvat, störtbåge, glasfibertak och helt utan rost kostade oss 10.000 i inköp, fick dock lite lägre kompispris på det.

Skulle nog också satsa på ett galvat MED störtbåge, säkrast så och lite mindre underhåll.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Jag har haft ett Trane från 73. Köptes det år 2000 för 10 000 kr. Då var golvet bytt för tre år sen och elen omdragen.

Helrenoverade det 2001, bytte golv (eftersom d einte lagt in ett rötskyddsbehandlat), bytte bakre väggar (murkna), drog om elen, ny matta, slipade, rostskyddsbehandlade och lackade 'chassit'.

2003 gick fanstyget inte igenom besiktningen, nedslag på axellagringar bägge sidor. Fick ny axel för 8000 kr. Sen insåg jag att unghästen kommer växa ur det och jag sålde det för 10 000 kr i julas (nybes och skattat). (TOKBRA affär för de som köpte det, en tvärförslust för mig).

Och den där axeln är egentligen det enda som är dyrt/svårt att fica. Men tänk på det, för det 'billiga' 9500 kronorssläpet kan hux flux bli ett 19 500 kronorssläp för ett enkelaxklat och ett 29 500 kronossläp för ett dubbelaxklat..

Det är SVÅRT att se att axeln är påväg att ge upp. Mitt gick igenom besiktningen UA 2002, gick sen cirkus 150 mil, och gick inte igenom 2003.

KVALITEN däremot .. :love: Mitt kommer lätt rulla 10 år till utan problem emd sin nya fina, axel. Det låg som en smäck efter bilen och jag hade ALDRIG sålt det om inte unghästeländet växer ur det.

på NACKDELSSIDAN har vi den totala avsaknaden av störtbågar dock, jag misstänker dte blir kaffeved om man välter ett sådant där. Men det är enda nackdelen jag kunde komma på med, ochs om sagt jag var KÄR i det och var VÄLDIGT motvillig att sälja det.

Och Trane är verkligen riktiga slitvargar.

Så, jag SKULLE köpa det där släpet för 9500 kr OM jag hade kontakter/kunnande själv att fräscha upp det och byta ev axlar OM (när) de ger sig (de kan ju vara bytta redan, det vet man ju inte). Kan man byta själv och få bra pris på grejerna så kan man ju räkna med det i budgeten, men måste man byta på verkstad skulle jag INTE köpa det för det priset.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

jag hade inte gett ett öre. hade jag fått betalt så kanske jag hade tagit det.
 
Sv: Hur mkt hade ni betalat för ett TraneSläp -75:a

Alexandra_W skrev:
Jag har haft ett Trane från 73. Köptes det år 2000 för 10 000 kr. Då var golvet bytt för tre år sen och elen omdragen.

Helrenoverade det 2001, bytte golv (eftersom d einte lagt in ett rötskyddsbehandlat), bytte bakre väggar (murkna), drog om elen, ny matta, slipade, rostskyddsbehandlade och lackade 'chassit'.

2003 gick fanstyget inte igenom besiktningen, nedslag på axellagringar bägge sidor. Fick ny axel för 8000 kr. Sen insåg jag att unghästen kommer växa ur det och jag sålde det för 10 000 kr i julas (nybes och skattat). (TOKBRA affär för de som köpte det, en tvärförslust för mig).

Och den där axeln är egentligen det enda som är dyrt/svårt att fica. Men tänk på det, för det 'billiga' 9500 kronorssläpet kan hux flux bli ett 19 500 kronorssläp för ett enkelaxklat och ett 29 500 kronossläp för ett dubbelaxklat..

Det är SVÅRT att se att axeln är påväg att ge upp. Mitt gick igenom besiktningen UA 2002, gick sen cirkus 150 mil, och gick inte igenom 2003.

KVALITEN däremot .. :love: Mitt kommer lätt rulla 10 år till utan problem emd sin nya fina, axel. Det låg som en smäck efter bilen och jag hade ALDRIG sålt det om inte unghästeländet växer ur det.

på NACKDELSSIDAN har vi den totala avsaknaden av störtbågar dock, jag misstänker dte blir kaffeved om man välter ett sådant där. Men det är enda nackdelen jag kunde komma på med, ochs om sagt jag var KÄR i det och var VÄLDIGT motvillig att sälja det.

Och Trane är verkligen riktiga slitvargar.

Så, jag SKULLE köpa det där släpet för 9500 kr OM jag hade kontakter/kunnande själv att fräscha upp det och byta ev axlar OM (när) de ger sig (de kan ju vara bytta redan, det vet man ju inte). Kan man byta själv och få bra pris på grejerna så kan man ju räkna med det i budgeten, men måste man byta på verkstad skulle jag INTE köpa det för det priset.

tack för ett långt svar :) - väntar på svar från försäljaren ang mina andra frågor, så får vi se hur det blir ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp