Jag har haft ett Trane från 73. Köptes det år 2000 för 10 000 kr. Då var golvet bytt för tre år sen och elen omdragen.
Helrenoverade det 2001, bytte golv (eftersom d einte lagt in ett rötskyddsbehandlat), bytte bakre väggar (murkna), drog om elen, ny matta, slipade, rostskyddsbehandlade och lackade 'chassit'.
2003 gick fanstyget inte igenom besiktningen, nedslag på axellagringar bägge sidor. Fick ny axel för 8000 kr. Sen insåg jag att unghästen kommer växa ur det och jag sålde det för 10 000 kr i julas (nybes och skattat). (TOKBRA affär för de som köpte det, en tvärförslust för mig).
Och den där axeln är egentligen det enda som är dyrt/svårt att fica. Men tänk på det, för det 'billiga' 9500 kronorssläpet kan hux flux bli ett 19 500 kronorssläp för ett enkelaxklat och ett 29 500 kronossläp för ett dubbelaxklat..
Det är SVÅRT att se att axeln är påväg att ge upp. Mitt gick igenom besiktningen UA 2002, gick sen cirkus 150 mil, och gick inte igenom 2003.
KVALITEN däremot ..

Mitt kommer lätt rulla 10 år till utan problem emd sin nya fina, axel. Det låg som en smäck efter bilen och jag hade ALDRIG sålt det om inte unghästeländet växer ur det.
på NACKDELSSIDAN har vi den totala avsaknaden av störtbågar dock, jag misstänker dte blir kaffeved om man välter ett sådant där. Men det är enda nackdelen jag kunde komma på med, ochs om sagt jag var KÄR i det och var VÄLDIGT motvillig att sälja det.
Och Trane är verkligen riktiga slitvargar.
Så, jag SKULLE köpa det där släpet för 9500 kr OM jag hade kontakter/kunnande själv att fräscha upp det och byta ev axlar OM (när) de ger sig (de kan ju vara bytta redan, det vet man ju inte). Kan man byta själv och få bra pris på grejerna så kan man ju räkna med det i budgeten, men måste man byta på verkstad skulle jag INTE köpa det för det priset.