Hur mkt skriver era 3 åringar

Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Sitt eget namn kan hon inte helt, men det är inte så lätt när man heter Chelsea. Ngn bokstav faller oftast bort.

Edit: idag sjrev hon sitt namn helt själv och helt rätt för första gången ;)
Har en liten magnettavla med magnetbokstäver som är jättebra att leka o träna med -"tips".
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Har själv två barn som tidigt visade intresse för bokstäverna och snabbt lärde sig att läsa och skriva. Detta trots att vi har varit relativt försiktiga med att aktivt träna på detta. Sonen rabblade t ex hela alfabetet utan att missa en enda bokstav när han var 4 år, utan att vi tränat alls. Jag blev smått chockad och undrade hur han lärt sig. Tydligen hade han studerat lillasysters fina alfabetstavla rätt så ingående. :p Jag var själv ett sådant barn som lärde mig läsa och skriva väldigt tidigt och för mig blev konsekvensen att skolan snabbt blev fruktansvärt tråkig och inte alls motiverande. Med den erfarenheten i bagaget var jag orolig för att det skulle bli detsamma för mina barn om de hade för mycket förkunskaper med sig till skolan. Som tur är verkar pedagogiken ha förändrats lite under de senaste 30 åren så nu när sonen går i första klass tycker jag att trots att det märks rätt tydligt att det är stor spridning på barnens förkunskaper så verkar de vara mycket bättre på att lyckas stimulera alla, oavsett vilken nivå de befinner sig på. Jag bara hoppas på att detta håller i sig även framöver!

Hur har ni andra med tidiga barn resonerat kring detta med förkunskaper inför skolstarten? Upplever ni att det har varit problematiskt på något sätt att barnen redan innan skolstarten kunnat det mesta av det som de förväntas lära sig under första året (/åren) i skolan?
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Dottern, fyra år i nästa vecka, skriver alla siffror upp till 20 och alfabetet, sitt namn och lite andra engelska ord som Mummy, Daddy, cat, dog, hello och så vidare.. Sonen, 3 i nästa vecka, har inte kommit riktigt lika långt men skriver merparten av alfabetet och några siffror. Men dock, vi bor på Malta, de jobbar jättemycket med det på förskolorna här så det är inget konstigt här, snarare att mina barn är efter...
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Hur har ni andra med tidiga barn resonerat kring detta med förkunskaper inför skolstarten? Upplever ni att det har varit problematiskt på något sätt att barnen redan innan skolstarten kunnat det mesta av det som de förväntas lära sig under första året (/åren) i skolan?

Mina egna barn ar nog ratt normala, men de har en kompis vars mamma ar forskollarare och hon jobbade JATTEmycket med sin dotter fran typ ett ars alder. Sa vid skolstart (4 ar har i England) kunde barnet lasa obehindrat, skriva enkla meningar sjalvstandigt, rakna upp/kanna igen/skriva till 100 samt enklare multiplikation, subtrahering osv.

Hon var helt uttrakad forsta skolaret, och blev stokig i klassen istallet. Nu halvvags genom andra aret borjar det bli lite battre, framst for att de andra eleverna borjar komma ikapp och det blir mer jamnt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 418
Senast: Hazel
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 404
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp