Hur mkt vätska behöver dom små?

CosmicQueen

Trådstartare
Emil har mer & mer gått över till puré och gröt nu, han vill knappt ens ha ersättningen längre sedan vi börjat ge honom mat. :crazy: Men jag försöker att få i honom 2-3 mål/dag med ersättning, max 150 ml/gång är vad jag får i honom.

Hur länge rekommenderas att man ger ersättning? Hur tidigt kan man sluta med den & gå över helt till puré/gröt? Och hur sjutton får man i dom små tillräckligt med vätska när man inte ger ersättning/ammar längre?

Vi erbjuder vatten till i pipmugg vid måltid, men det mesta rinner bara ut ur munnen igen, så det är nog lika med noll som han får i sig...

Normalt ser en dag ut såhär:

Morgon: Gröt & fruktpuré
Lunch: Ersättning 150 ml
Middag: Middagspuré & fruktpuré
Kväll: Ersättning 150 ml & gröt
Natt: Ersättning 150 ml. Nu har han dock börjat sova hela nätter, så vi kan nästan räkna bort nattmålet helt.

Man oroar sig ju för att möjligt som mamma & jag är helnojjig att han inte får i sig tillräckligt med vätska. :confused: Eller innehåller gröten/pureérna tillräckligt så att dom klarar sig? Han erbjuds ju som sagt alltid vatten till maten. Eller kan man ge något annat att dricka som är godare?
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Vatten eller mjök till maten, speciellt i pipmugg, är jättebra. Då snuttar de inte i sig massor (som kanske kommer ut igen) just för att de är snuttsugna.

Jag har alltid serverat mina barn mjölk till maten, vatten i övrigt. Får min yngste dricka vatter ur nappflaska snuttar han i sig massor som han spottar ut, men han är snuttig och inte törstig. Får han det på sked eller i pipmugg dricker han mycket mindre.

Om Emil inte gnäller eller är kinkig så är det nog ingen fara, man märker på barn om de är törstiga. Erbjud vatten/mjölk vid måltiderna, och mellan också om du vill det.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Åh, tack så mkt för ditt svar. :)

Då behöver jag säkert inte vara orolig, för han verkar ju inte alls vara törstig och blir ju erbjuden vatten regelbundet. Kanske bättre att ge mjölk till maten? Glömmer bort det då jag själv inte dricker mjölk övht.

Som sagt verkar han ju inte vara speciellt intresserad av ersättningen heller & det borde han ju vara om han vore törstig tycker jag.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Jag får också tänka till när vi äter, alldeles för ofta dricker äldste sonen kolsyrat vatten som jag och sambon gör. Han älskar det, så det är väl ingen fara i sig. Men jag tycker han gott kan dricka mjölk i alla fall en gång om dagen.

Senare i sommar blir det viktigt att påminna om vatten, då kan man varma dagar behöva ge det även om de inte visar att de är törstiga. Men det är så lätt att ha med en flarra vatten när man är ute, jag har oftast med åt mig själv ändå. Bara att ta med ett sugrör. Om de nu kan dricka ur det, det tar ett tag att lära sig.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Vi slutade ge Jason ersättning när han var 6 månader. Han krävde mer då han inte gick upp i vikt som han skulle. Så han fick gröt, smörgås och vanlig mat under dagen. Sen var det välling morgon och kväll.
Har hört att det är bra att ge ersättning upp till att barnet är 1 år. Men vill inte barnet ha så ser jag ingen mening i att truga. Äter dom annan mat så mättar ju det mer och är kanske goare än vad ersättningen är.
Och vätska får dom i sig så länge man erbjuder det. Jason har fri tillgång på en droppsäker pipmugg med vatten.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Mjölk som dryck ska man inte ge före 1 års ålder enligt mitt BVC, då deras magar inte är redo för det. Det är annorlunda med t ex fil och youghurt, då det är lite mildare mot magen. Lite mjölk till gröt kan man ge. Jag ger min son Hippos babydricka då han inte kan dricka vårt vatten pga för höga nitrathalter, annars hade jag nog kört med vatten. Jag ger honom drickan i en liten nappflaska för med pipmuggen rinner det mesta brevid.
Min son får lite mjölk på gröten, annars dricker han bara till middagen. Han får även fruktpuré och där är ju en del vätska i det och så får han välling. När han är förkyld och dyl så erbjuder vi extra med dricka, samma om han är varm/svettig.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Mitt BVC sa att anledningen till att man inte ger mjölk till barn under 1 är att mjölken "tar ut" järnet i resten av kroppen. Och innan barnet är 1 så är dom beroende av att få i sig så mycket järn som möjligt.

Och angående ditt vatten, varför köper du inte vanligt vatten på flaska?
När vi tidigare hade hus med egen brunn så kunde inte vi heller ge vattnet som kom ur kranen. Köpte då vatten på flaska. Detta var medan Jason levde endast på ersättning så det gick åt en del, men tyckte det funkade bra.
 
Sv: Hur mkt vätska behöver dom små?

Den anledningen ang mjölken har jag också hört, men sköterskan på BVC sa att man skulle unvika mjölk pga magen.
Jag hämtar vatten på flaska hos bekanta, men eftersom det blir stående några dagar innan påfyllning så kokar jag alltid vattnet innan jag gör välling och gröt med det. Kan ju koka vattnet innan jag ger honom det som dricka, men tycker inte det känns riktigt bra. Nu använder jag ju inte så mycket vatten bara till gröt och till kvällsvällingen. Han blir snart året och kan då så smått börja med vårt vanliga vatten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 323
Senast: inverterad
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: johanssk
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 489
Senast: Sandra78
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp